houdbaarheid cd /dvd

Status
Niet open voor verdere reacties.

e de waele

Verenigingslid
Lid geworden
28 dec 2000
Wat is er van waar dat zelf gebrande cd /dvd maar een jaar of 5 goed blijft zonder data verlies of is dit onzin?
e de waele

Ligt eraan hoe je er mee om gaat:D.

Houd je hem keurig in een hoesje, en doe je er eigenlijk niks mee, dan gaat ie wel een tijdje mee.

Laat je het dvdtje overal rondslingeren zodat er allerlei krassen opkomen, haalt ie lang de 5 jaar niet:thumb:

En daarnaast is het mede afhankelijk van de kwaliteit van het schijfje.
Ik heb hier Princo's liggen, keurig opgeborgen in DVD doos die het nog geen 2 jaar uithouden...

Princo? klinkt als een lidl merk:D:o

Verder vind ik Sony dvdtjes het wel goed doen, die het bij mij wel langer uithouden dan 2 jaar.

Waarop kun je je gegevens dan wel goed opslaan voor een jaar of tien bv
Dat je zeker bent dat deze goed blijven of bestaat dat niet ??
e de waele

Dat is ook niet zeker:D
Misschien gaat die wel kapot:eek:
Zoals bij mij vroeger iedere week:rolleyes: (niet zo heel erg was alleen alle bestanden kwijt):)

GooGooJansen

Best op de hdd laten staan en kopiëen op cd/dvd branden en deze ieder jaar even op een nieuw schijfje branden (op lage snelheid).
Wat wel redelijk betrouwbaar is, is ouderwets op magneetband zetten maar ook dan is het verstandig om eens in de zoveel jaar de informatiedrager te vernieuwen.

Als een magnetische drager op de juiste manier wordt bewaard en behandeld, kan deze zeker 10 tot 30 jaar meegaan, met uitzondering van diskettes en harde schijven die een aanmerkelijk kortere levensduur hebben.

Bron:
http://www.digitaleduurzaamheid.nl/index.cfm?paginakeuze=271

Laatst bewerkt:
En daarnaast is het mede afhankelijk van de kwaliteit van het schijfje.
Ik heb hier Princo's liggen, keurig opgeborgen in DVD doos die het nog geen 2 jaar uithouden...
Idem hier, maar dan merkloos. Na twee jaar kon ik de cd's weggooien. Ik zou in ieder geval voor een bekend merk gaan. Maar ga er in ieder geval maar van uit dat een writable niet decennia mee gaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan