• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

How to - automatisch N rijen plakken vanuit tabel op basis van kolom criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

TWDR

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2017
Berichten
53
Beste forummers,

Ik loop tegen het volgende probleem aan voor een dashboard/ report die ik probeer te bouwen.

Inputdata wordt geimporteerd op sheet 1, op sheet 2 worden hier een aantal formules/ edits over gedaan (= tabel 1).
Hierbij wordt in tabel 1 elke rij een categorie 1 t/m 10 (ID) toegekend.
Op sheet 3 moet de output (rapportage) komen.

Output format:
ID 1
(elke rij met ID 1)

ID 2
(elke rij met ID 2)

etc etc.

Op dit moment wordt de rapportage handmatig opgemaakt. Bijvoorbeeld filter tabel 1 op ID 1 en kopieer de cellen naar sheet 3. Filter op ID 2 en kopieer cellen naar sheet 3.
Ik ben op zoek naar een manier op dit te automatiseren.


Hulpvraag (obv hulpbestandje - daadwerkelijke bestand bevat 300 + rijen):

Met welke formule/ filter/ VBA trick krijg ik alle "ID 1" resultaten vanuit tabel 1 naar output?

Overbodige rijen kunnen eventueel verborgen worden met VBA. Ik ben vooral op zoek naar een formule die alle rijen met ID X onder elkaar plakt (ongeacht van het aantal rijen met ID X).


(uiteindelijk is het de bedoeling dat de inputdata wordt geplakt en daarna met 1 druk op de knop de output wordt genegereerd)

Alle hulp wordt onwijs op prijs gesteld :)
 

Bijlagen

  • Example_8_17_2020.xlsx
    10,9 KB · Weergaven: 16
met een draaitabel

TWDR,

Als je van je gegevens een tabel maakt, zou je een draaitabel kunnen gebruiken, zoals in het derde tabblad

LET OP: macro's toestaan om de draaitabel automatisch te vernieuwen!
 

Bijlagen

  • Example_8_17_2020 (hs).xlsm
    24,7 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Wow sick, thanks!

Draaitabel, helemaal niet aan gedacht. Dit is perfect. Morgen direct uitwerken.

Super, thanks again :thumb:
 
Fijn dat je hier mee geholpen bent! Markeer je de vraag nog even als "opgelost"?
 
Dit werkt perfect om alle resultaten per "ID" te krijgen, super.

De laatste stap die ik nog moet fixen is om nu resultaten per ID onder elkaar te krijgen, om tot de "output" sheet te komen.

Als ik heel simpel denk, dan zou ik meerdere draaitabbelen onder elkaar kunnen plaatsen. Waarbij elke draaitabel is gefilter op respectievelijk 1 t/m 10.
Is dit de beste oplossing?
Of kan ik dit beter met een formule ofzo fixen.. omdat ID nummer alleen op de eerste rij van de resultaten staat zou ik dat misschien kunnen fixen met een uitgebreide formule.

Enige suggesties? :)

Tijdje niks met Excel gedaan dus wat stroefjes :confused:
 
Geeft die draaitabel niet precies tabblad "output" weer?
 
Zo kan het wel. Niet onder maar naast elkaar
 

Bijlagen

  • Example_8_17_2020 (hs).xlsm
    29,8 KB · Weergaven: 18
TWDR, je schrijft:

De laatste stap die ik nog moet fixen is om nu resultaten per ID onder elkaar te krijgen, om tot de "output" sheet te komen.

Wil je eens aangeven wat er dan in Output nieuw niet klopt, want net als @JVeer, denk ik dat mijn voorstel jouw Output weergeeft.
 
Thanks voor de reacties :)

@JVeer Thanks! Die formule was ik zelf nooit op gekomen haha.

@Haije Excuus voor mijn onduidelijkheid. De draaitabel is perfect en geeft inderdaad in principe de juiste output weer.

Het is meer een format aspect. Het doel is om vanuit Excel een relatief eenvoudige rapportage van te maken, die per mail wordt verzonden.
De rapportage volgt het format als op het sheetje 'output' (iets opgeknapt). Waarbij elke ID, op het oog, als aparte tabel wordt weergegeven, waarbij per ID ook de "tabel titels" worden weergegeven.

Kort door de bocht, op het oog verschillende tabellen, onder elkaar. Letterlijk het sheetje output zeg maar.
Voor het bestandje heb ik ID 1, ID 2 etc gebruikt. In de praktijk zijn het volledig losstaande zaken.

Meerdere draaitabellen onder elkaar en elke op een specifieke ID filteren. Naast elkaar. Of zoals het bestandje van JVeer en dan vanuit hier een formule of VBA gebruiken om tot een format onder elkaar te komen.

Het lastige is dat het aantal resultaten/rijen per ID variabel is.
Misschien denk ik te moeilijk, loop een beetje vast :confused:
 
@Haije - Klein aanvullend vraagje,

Hoe kom je tot de nette draaitabel zoals in je voorbeeld bestandje?

Vanuit de tabel voeg ik een draaitabel toe, plaats alle velden onder "ROWS".

Echter krijg ik dan een heel ander resultaat, lang niet zo clean en netjes zoals de draaitabel uit jouw bestandje.
Welke stappen moet ik nemen om tot het strakke resultaat te komen? Is dit een bepaald format of design?
 
klik ergens in de draaitabel. Rechtsboven in het lint zie je nu design. Klik hierop en je hebt diverse mogelijkheden om de lay-out aan te passen.
 
@VenA - Thanks got it! Show in tabular form. Damn m'n excel handigheid is ff volledig verdwenen.

Nu hard op zoek om de ID's onder elkaar te krijgen waarbij voor elke ID de tabel titels worden weergegeven.
 
Lol :D.

Ben enorm veel verder gekomen dankzij jullie help. Loop nog tegen 1 dingetje aan.

Stel, in het geval van het voorbeeldje, een bepaald ID geen resultaten heeft.
Is er ook een mogelijkheid om deze ID's wel te laten zien in de draaitabel, maar dan gewoon met lege rijen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan