HP Compaq Presario CQ61 windows xp installeren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

DoRcO

Verenigingslid
Lid geworden
21 aug 2007
Beste helpmijers,
hier weer eens een vraagje van mij

Ik beschik over een HP Compaq Presario CQ61 laptop,
standaard besturingssysteem: Windows Vista Home Premium 32-bit
huidige besturingssysteem: Windows seven Ultimate 32-bit

alleen ik wil graag Windows XP 32-bit geïnstalleerd hebben op de laptop
echter wanneer ik de windows xp cd in de driver plaats start het inladen van alle drivers en component besturingen
maar op het moment dat windows wil starten krijg ik "Blue-Screen" met de melding dat ik de schijf onder andere op virussen moet
controleren, echter is de schijf 100% leeg, enkel een 100% schone installatie van windows seven draait er momenteel op.

Ik heb contact met HP opgenomen zei zeiden mij dat de laptops alleen ondersteuning boden voor het besturingssysteem dat er standaard bij geleverd word, (en nu blijk windows seven dus ook te werken)
Ze zijn voor mij aan het rond vragen geweest en kwamen met het volgende :
Windows XP zou de SATA drivers niet automatische inladen en de laptop zou dit niet automatische ondersteunen.
ik moest met de applicatie "nLite" een nieuwe copy van Windows XP branden en de SATA drivers bij de installatie in voegen.
dit heb ik gedaan maar het had geen enkel resultaat, het blauwe scherm slaat er weer voor op het moment van het starten van windows.

Ook heb ik al het één en ander over AHCI mode gehoord dit moet in het BIOS uit te schakelen zijn. alleen is het BIOS waar ik met deze laptop in kan komen extreem gelimiteerd. ik kan enkel de Boot orders in stellen, verder niks over AHCI.

Ik ben ten einde raad,
zou iemand mij verder kunnen helpen?

ik wacht de reacties af,

Mvg, Remco

Hallo ,

Dit is meestal het geval omdat windows xp geen sata drivers kan inladen voor de harddisk.
Wat je zou moeten doen is op de website van de fabrikant de Sata Drivers downloaden.
Deze dan op een floppy zetten met bijv een externe floppy drive.
Dan windows xp opstarten en "Geloof F6" drukken aan het begin om de sata drivers in te laden vanaf de floppy drive.
Dan gaat het meestal goed.

Bij Sommige notebooks kan je ook in de bios de harddisk mode op IDE of Compatible zetten , dan heb je soms geen sata drivers nodig om xp te installeren.

Groetjes ,

Thabomb

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan