Hp laptop bios beschadigd?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rlammers

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2009
Goedemorgen,

Ik had een vraag over de BIOS van mijn hp laptop. Er is al veel geschreven over dit onderwerp maar ik kon het antwoord op mijn vraag niet vinden.

Ik heb een hp laptop uit de G-serie (volgens mij g62). Na een driver scan kreeg ik de melding over een BIOS update, dus ik denk doen!
Helaas viel mijn laptop (door onbekende reden) uit tijdens het updaten van mijn BIOS wat volgens mij de BIOS beschadigd heeft. Hij start in ieder geval niet meer op, alleen de ventilator begint de draaien en het lampje van de aan en uit knop gaat branden, maar op het beeldscherm gebeurd helemaal niks.

Nou is mijn vraag;
Mocht het inderdaad de BIOS zijn die beschadigd is, is er dan een manier om dit zelf te herstellen of zou dit alleen door een 'computerwinkel' gedaan kunnen worden.

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten Robin :thumb:

Hallo Robin,

Jammer dat je je BIOS hebt geupdate zonder dat je je er iets meer over ingelezen hebt. Over het algemeen geldt dit wat betreft de BIOS: if it ain't broken, don't fix it! De reden hiervoor is dat wanneer er iets fout gaat bij het updaten van de BIOS, je het moederbord/laptop eigenlijk altijd kan weggooien daarna tenzij er een backup bios is (iets wat niet echt vaak voorkomt, zeker niet bij laptops).

Je kunt navragen bij een computerzaak of ze er iets aan kunnen doen, maar het enige wat vaak gedaan kan worden is de BIOS chip vervangen, iets wat niet veel mensen/zaken kunnen. In ieder geval valt dit nooit onder de garantie!

Verder tips voor in de toekomst: BIOS alleen updaten wanneer iets niet (goed) werkt/er bepaalde functionaliteit er niet is. Nooit in windows de BIOS updaten, daar is windows vaak te crashgevoelig voor, en wanneer windows dan crasht/er iets fout gaat, dan geraakt je BIOS corrupt en zit je met een product waar je niets aan hebt, zoals jij nu hebt ;)

bios chip uit laten solderen,en nieuwe chip er in
andere mogelijkheid koop een nieuwe laptop,deze kan je wegggooien

Ik had het zelfde probleem, maar dan met aan andere type laptop. Ik had de laptop terug gestuurd naar Fujistu Siemens en ik kreeg de laptop binnen 1 week terug. Ze hadden de moederbord vervangen. Het valt bij mij WEL onder garantie.

Dan heb jij erg veel mazzel gehad ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij zowat alles wat je tegenwoordig koopt wordt er bij support vragen als allereerste gevraagd of je alles geüpdate hebt (bios, drivers, firmware, etc). Daarnaast worden alle deze updates e.d. publiekelijk aangeboden. Ik ben geen jurist, maar volgens mij wordt het voor de fabrikant/leverancier lastig zich achter onoordeelkundig handelen te verschuilen. Gewoon proberen onder garantie en eens zien hoe ver je geraakt.

Bij Bios updates wordt altijd gewaarschuwd om het vooral niet te doen als het niet écht nodig is.
Een doorsnee pc-gebruiker moet er dan ook beslist niet aan beginnen!
Als TS zich had gerealiseerd wat een Bios inhoudt dan was hij er wss nooit aan begonnen.
De vraag is of hij geprobeerd heeft alsnog in het Bios te komen (meestal F2 of delete trommelen tijdens de boot) ?

Laatst bewerkt:
Vind eerlijk gezegd ook dat als je op de pc merk sites effe zoekt naar updates voor je pc er ook makkelijk een bios update bijgezet word zonder waarschuwing..en dan kan het voor een leek zo gebeurd zijn met een beetje pech helaas.
Mijn mening is dat dit niet zomaar moet worden "aanbevolen"..

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan