HP LaserJet 1300N aansluiten op Netwerk.

Status
Niet open voor verdere reacties.

bjarne142

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2010
Hallo,

Wij hebben beneden de KNP ExperiaBox staan, en boven de Sweex 300N Router, aangesloten via een Ethernet kabel.
Nou staat bij de Sweex een HP LaserJet 1300N aangesloten, maar het lukt mij niet om via de router draadloos te printen.
Ik heb al geprobeerd met "Printer toevoegen" bij "Apparaten en printers. Helaas zonder resultaat.

Mijn vraag dus; Hoe sluit ik de printer hierop aan? En kan je benedern (dus via de ExperiaBox) ook printen?

ALvast bedankt voor reacties!

Mag ik aannemen dat de Sweex bedraad aan de Experiabox is aangesloten?
Indien ja, dan heb je het probleem van router-na-router (oftewel Sweex-na-Experiabox).

Als de twee inderdaad bedraad aan elkaar verbonden zijn, dan kun je het beste de Sweex 'degraderen' tot draadloos accesspoint/bedrade switch.

Zet daarvoor in de Sweex de DHCP server-component uit, en verbindt de Sweex daarna niet via zijn WAN/Internet aansluiting met de Experiabox maar via één van zijn LAN-aansluitingen.
Laat alle pc's/laptops/apparaten die via de Sweex verbonden zijn herstarten, en ze zullen dan hun ip-adres informatie niet meer van de Sweex krijgen maar van de Experiabox. Op die manier zitten alle pc's/apparaten in 1 ip-netwerk (die van de Speedtouch) ipv. in 2 ip-netwerken (die van de Speedtouch en die van de Sweex).

PS: Als de netwerkprinter niet via DHCP/Bootp een ip-adres heeft maar een vast ingestelde, dan zul je dat moeten gaan aanpassen aan de ip-reeks van de Speedtouch. Natuurlijk in dat geval een vast ip-adres kiezen dat de Speedtouch niet uitdeelt in zijn DHCP server-component (en ook niet het ip-adres van de Speedtouch zelf instellen, natuurlijk! ;))

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
De Sweex DCHP staat al uit...
En inderdaad, ze zijn bedraad verbonden!

Ok, noem dan eens
a. het IP-adres van de printer. Je moet via het paneel een overzichtspagina moeten kunnen uitdraaien waar dat op staat (kijk in de handleiding).
b. het IP-adres van een computer die via de Sweex Internet heeft.
c. het IP-adres van een computer die via de Speedtouch Internet heeft.

EDIT: En lees goed wat ik schrijf: De Sweex moet via een LAN aansluiting verbonden zijn met de Speedtouch, dus niet via de WAN/Internet aansluiting van de Sweex.

Laatst bewerkt:
Heb via google die ip adressen gevonden:
Speedtouch IP(van een aangsloten computer) : 84.81.53.138
Sweex IP (van een aangesloten computer) : 84.81.53.138
Dus precies hetzelfde!

IP van printer... Hoe vind ik die?

[off-topic]Eerste wat me helaas te binnen schoot bij je laatste posting was: Lees eerst eens een boek over netwerken en TCP/IP vóórdat je een netwerk inricht met 2 routers erin![/off-topic]

En de handleiding had je op CD erbij moeten hebben gehad (of op papier): hier de te te downloaden versie. Zie dat op pagina 8 staat voor het afdrukken van een status-pagina:
To print a configuration page, press and hold the Go button for 5 seconds.

Op pc's is de ip-informatie te achterhalen via het volgende:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig

Succes, we zien het wel.

Tijs.

Even over je laatste posting: Dat zou betekenen dat je je Speedtouch in switching-modus hebt staan? Welk ip-adres heeft je eigen pc dan? (zie mijn vorige posting).

Tijs.

Toen ik ([Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig) deed kreeg het volgende:
Naamloos.jpg

Nog maar eens terug naar het schoolbord (je hebt me tot heden maar zeer gedeeltelijk de informatie gegeven die ik zocht):
a. Je pc heeft 192.168.31.101, dus géén 84.81.53.138. Dat is namelijk het ip-adres van de speedtouch op zijn Internet-verbinding.
b. Als je op de Sweex ook nog een pc of laptop hebt aangesloten, wat is bij hen de uitvoer van ipconfig?
c. Welk ip-adres vermeldt de statuspagina van de printer (zie een van mijn vorige postings hoe die uit te draaien).

We horen het wel.

Tijs.

Op de andere computer kreeg ik dit:klkl.JPG Deze is aangsloten op de Sweex.

Ensorry hoor maar ik snap nog steeds niet hoe je die IP van printer kan vinden :o

Die andere computer heeft ook een ip-adres in de 192.168.31.x reeks, dus ik ga ervan uit dat je nu al die Sweex als accesspoint/switch inzet ipv. als router. Dat is een goed begin, want de stappen van mijn eerst posting zijn blijkbaar al gedaan! :)

M.b.t. ip-adres printer: Had ik al gepost eerder: Druk in en houdt ingedrukt voor 5 seconden de Go knop op de printer.
Er moet dan een statuspagina uitkomen die (naar ik aanneem) ook het ip-adres toont die nu van toepassing is op de printer.

Als dat óók een 192.168.31.x ip-adres is, dan moet je dat getoonde ip-adres gebruiken als ip-adres die je gebruikt als ip-adres van de printer in de eerder gelinkte handleiding m.b.t. het gebruik van de netwerkprinter. Voor XP (en werkt in principe ook zo in Vista) staat het op pagina 135, waarbij het uitvinken van Plug and Play printer tijdens het toevoegen van belang is ("Clear the automatically detect and install my Plug and Play printer") van belang is, want de printer is niet lokaal aangesloten maar via het netwerk. Voeg een lokale poort van poorttype TCP/IP toe en vul het gevonden ip-adres in als het netwerkadres van de printer.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dan moet je in de handleiding gaan kijken hoe je het ip-adres van de printer kunt veranderen, want het moet een 192.168.31.x ip-adres gaan worden!
Blijkbaar staat het nu dus vast ingesteld op de printer, maar op een verkeerde ip-reeks. Je zou bijv. 192.168.31.99 kunnen toekennen, met subnetmasker 255.255.255.0.

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan