HP Mini 110-3600sd Beeldscherm te klein?

Status
Niet open voor verdere reacties.

HPmini

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2013
Beste allen,

sinds kort heb ik probleem met het beeld scherm van mijn HP Mini 110-3600sd laptop, ben niet zeker of het een hardware of software probleem is, maar deze plek leek me het meest gepast.

Het probleem doet zich sinds een paar dagen voor en ik kan geen directe oorzaak aanwijzen, toen ik savonds mijn computer uitzette was het nog goed en toen ik deze s'morgens weer opstartte was het scherm ineens 'te klein'. Daarmee bedoel ik dat mijn laptop lijkt te denken dat er nog ruimte is, maar deze niet meer op mijn scherm past. Mijn tijdelijke oplossing is nu om de windowsbalk bovenin te zetten en alle werk venster te verkleinen zodat ze in mijn scherm passen, maar dit werkt heel onhandig (en helaas zit ik nu in het buitenland en heb mijn laptop nodig voor mijn studie).

Screen.jpg

Dat ziet er op het moment van schrijven dus zo uit. Waarbij ik het onderste deel van deze screenshot (het blauwe) niet in mijn scherm zie.

Wat ik tot nu toe heb geprobeerd om het op te lossen is:
- Resolutie aanpassen: staat nu op 1024x768 (aanbevolen), maar heb ook 1024x600 (zoals in de laptop specs staat) en 800x600 geprobeerd. Wat opvallend is dat bij 1024x600 het scherm lijkt te moeten passen als ik centreren kies, maar in plaats van dat het daadwerkelijk past heb ik een zwarte balk boven het scherm (en ik neem aan ook onder, maar dat zie ik dus niet). Mijn laptop lijkt dus te denken over meer ruimte te beschikken.
- Drivers updaten, via hp website. Volgens mij heb ik alle relevant drivers gehad o.a. graphics accelerator en BIOS.

Twee dingen die hopelijk nog kunnen bijdragen aan een oplossing:
1. Het probleem start al bij het opstarten bijvoorbeeld het HP logo staat niet in het midden maar een beetje onderin het scherm.
2. Onderstaand rapport over de monitor, mij valt hierin op (als leek) dat bij 'maximum image size' zowel verticaal als horizontaal 'not available' is, maar geen idee of dat hier iets mee te maken heeft.

Intel(R) Graphics Media Accelerator Driver for Mobile Report

Report Date: 08/31/2013
Report Time[hr:mm:ss]: 16:18:43
Driver Version: 8.14.10.2230
Operating System: Windows 7 Starter* , Service Pack 1 (6.1.7601)
Default Language: Dutch
DirectX* Version: 11.0
Physical Memory: 1011 MB
Minimum Graphics Memory: 8 MB
Maximum Graphics Memory: 249 MB
Graphics Memory in Use: 93 MB
Processor: x86 family 6 Model 28 Stepping 10
Processor Speed: 1662 MHZ
Vendor ID: 8086
Device ID: A011
Device Revision: 00

* Accelerator Information *

Accelerator in Use: Intel(R) Graphics Media Accelerator 3150
Video BIOS: 2036.0
Current Graphics Mode: 1024 x 768 True Color (60 Hz)

* Devices Connected to the Graphics Accelerator *

Active Notebook Displays: 1

* Notebook *

Monitor Name: Digitaal LCD-scherm (1024x768 60Hz)
Display Type: Digital
Gamma Value: 3,54
DDC2 Protocol: Supported
Maximum Image Size: Horizontal: Not Available
Vertical: Not Available
Monitor Supported Modes:
1024 x 768 (60 Hz)
Display Power Management Support:
Standby Mode: Not Supported
Suspend Mode: Not Supported
Active Off Mode: Supported
Raw EDID:
00 ff ff ff ff ff ff 00 36 7f 03 00 03 00 00 00
00 0c 01 03 80 00 00 ff 2f 00 00 a0 57 49 9b 26
10 48 4f 00 00 00 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01
01 01 01 01 01 01 64 19 00 40 41 00 26 30 18 88
36 00 00 00 00 00 00 18 00 00 00 fd 00 00 3c 00
eb 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 68

* Other names and brands are the property of their respective owners.

Sorry voor de lange post, maar ik hoop dat het helpt of de oorzaak te vinden. Wat ik vreemd vind is dat in de pc specs staat dat het scherm een resolutie van 1024x600 (link) zou moeten hebben, maar in het rapport een resolutie van 1024x768. Kan een PC niet meer begrijpen welke hardware deze bezit?

Alvast bedankt! Met een oplossing zou ik echt heel erg geholpen zijn!

Probeer eens het volgende (2 opties):
Begin met het veranderen van de resolutie naar 1024x600: [Windows-toets]r toetscombinatie -> desk.cpl

Tijs.

Bedankt voor je reactie:

Heb dat nu gedaan. Staat op 1024x600.

Heb nu twee mogelijk heden:
1. Kiezen voor volledig scherm (geen kader) dan krijg ik een langgerekt scherm waarvan ik de onderkant nog steeds niet zie.
2. Kiezen voor centreren. Dan krijg ik een zwarte balk boven en onder (gecontroleerd door beeld op kop zetten) het scherm, waardoor ik nog steeds de onderkant niet kan zien. De ruimte die ik onder niet kan zien lijkt echter precies zo groot als de balk boven het scherm, 1024 x 600 lijkt dus te passen alleen meent mijn laptop dat het scherm groter is.

Is er een manier om mijn laptop te laten realiseren dat het geen 1024x768 laptop is maar een 1024x600?

Bedankt
2.

Ik krijg het idee dat je (binnen Windows) hebt aangegeven met twee schermen te werken. Zet het eens d.m.v. [Windows-toets]p terug naar 1 scherm.

Tijs.

Hey Tijs,

dat is het volgens mij niet. Heb hem nu zoals je zegt nogmaals op 'alleen computer' gezet.
Hier een screentje met info:
screen 1.jpg
Voor jouw beeld: Ik zie dit op mijn scherm tot net onder de zin "verbinding met projector maken".
EDIT: de witte balk in de screen is trouwens een foutje van mij (met paint). Die is er dus niet.

Bedankt

Laatst bewerkt:
Misschien moet de Schermstand op Staand ipv. Liggend?

Tijs.

Hmm, nee dat is het helaas ook niet (dan krijg ik alles verticaal te zien en nog steeds worden zijn de randen niet zichtbaar).
Maar bedankt voor je suggestie. Kan het zo zijn dat mijn PC mijn monitor (hardware) niet op de juiste manier herkend? En dus denkt dat mijn laptop een groter scherm heeft? Mocht dat mogelijk zijn, kan ik dat handmatig aanpassen (software) of moet ik dan kennis hebben van hardware?

Even een paar grote stappen terug: Ik had begrepen dat je problemen had op je laptop-scherm. Ik heb niets vernomen over een extern scherm.

Dus even GOED duidelijk maken waar je het probleem hebt. Is dat op het externe scherm, dan wil ik (natuurlijk) ook weten of het interne scherm er wél goed uitziet.

Tijs.

Sorry voor de onduidelijkheid... Er is maar 1 scherm, dat is mijn laptop scherm.
Dus met PC in de vorige post bedoel ik inderdaad laptop (HP mini) en met monitor dus het laptopscherm.

Als ik naar de specificaties (zie openingspost) van de HP Mini 110-3600sd kijk zie ik dat er een scherm opzit dat 1024x600 ondersteunt, maar in het rapport (openingspost) en de screen ik daarna heb geupload staat een 1024x768 scherm en vervolgens ook die aanbeveling. Ik denk dat de fout daarin zit?

Dus dat de laptop zijn eigen (en originele) scherm om een of andere reden niet goed herkent.

Laatst bewerkt:
Vlgs. deze link is de 'echte' resolutie 1024 x 576
maar ik zie hier (op de officiele HP site) dat daar weer staat: 1024 x 600
Dus kijk of je dat kunt instellen (of maak 'm als custom resolutie aan, mocht dat kunnen in (het hulpprogramma van) de grafische driver-software en kies 'm daarna).

Overigens lijkt hier precies jouw probleem ook te staan, met (apart genoeg) bijna dezelfde datum als dat jij het probleem kreeg (in zijn geval 31 augustus 2013)...
[...]Yesterday morning suddenly it became too small for the content, meaning that the bottom part wasn't visible[...]

Meer hulp heb ik niet voor je, sorry.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Haha dat is inderdaad ook mijn post Tijs, ben redelijk hopeloos aan het zoeken naar een oplossing. Ik kan inderdaad gewoon 1024x600 (via jou genoemde manier, maar ook op andere manieren), het probleem is dan dat ik kan kiezen tussen 'volledig scherm', 'centreren' en 'hoogte-breedteverhoudingen handhaven'. De eerste optie levert een langgerekt scherm op waarvan ik nog steeds de onderkant niet kan zien, de laatste twee opties zwarte balken boven en onder het scherm (waardoor ik dus ook nog steeds de onderkant van het actieve scherm niet kan zien).

Bedankt voor je hulp in ieder geval! Van HP service moet ik het niet hebben, mag ze geen mail meer sturen omdat de garantie is verlopen (geen toegang tot mailadres dus). En heb geen zin om een fortuin te betalen om ze vanuit Kenia te bellen en vervolgens het hele probleem niet helder te krijgen via de telefoon en te worden geadviseerd om mijn laptop aan en uit te zetten.

Iemand een idee? Het lijkt me een slecht idee om met alleen en zakmes als materiaal aan de draadjes die naar mijn beeldscherm gaan te gaan *****n of niet?

Wat mij betreft kan dit topic op slot, weet vrijwel zeker dat het een hardware probleem is, maar heb de materialen niet op het te maken. Verder is nu ook mijn scherm (van binnen) gebroken dus is het een vrij hopeloze zaak. Laptop nu aangesloten op monitor (in kantoor) dat werkt prima.

Jammer dat we niet (echt) een oplossing gevonden hadden, maar ik begrijp (zeker met de schade die je nu hebt) dat er nog tijd in stoppen geen zin heeft.

Opgelost zetten doe je zelf op Helpmij: Log in op het forum (als je dat nog niet was), bekijk deze vraag (opnieuw) en klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan