HP Pavilion 6350eu start maar scherm blijft zwart

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koenie31

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2012
Hallo allemaal

Ik heb een HP Pavilion dv6350eu liggen die helaas niet meer wil opstarten, hij start wel nog op maar
hij blijft hangen op een zwart scherm en doet niks behalve zichzelf na een tijdje opnieuw uitschakelen.
Dus heb ik de laptop eens mooi open geschroefd en gekeken of er iets te zien was aan het moederbord maar daar
ziet alles er nog goed uit. Er zijn nergens sporen van oxidatie of dingen die losgekomen zijn. Maar ik heb al verschillende
HP dv6000 modellen gehad maar die starten wel nog op en hadden een wit of vervormd beeld door een slecht werkende GPU.
Maar ik denk dat het bij deze laptop niet de GPU is want ik krijg helemaal geen beeld waardoor ik dacht dat het de BIOS...
Bij het uitmeten van de BIOS batterij had ik slechts 1,23V in plaats van 3,2V wat normaal is voor een zo'n batterijtje, zou het
komen door de batterij dat de laptop niet meer kan opstarten of denken jullie toch eerder aan de GPU die het laat afweten?
Als het van het BIOS afkomstig is hoe kan ik dan het BIOS opnieuw in het geheugen krijgen?

Specificaties
- HP Pavilion dv6350eu
- AMD Turion 64 x2 TL-58
- 1GB DDR2 (667MHz werken nog perfect)
- 120GB HDD (met recovery partitie van HP nog)

Groetjes
Koen

De BIOS-batterij is zo te horen niet de oorzaak dat je geen beeld hebt. Je zou dan bij het opstarten direct het BIOS-scherm moeten zien om datum en tijd in te stellen voor hij wil doorstarten.
De batterij dient voor het onthouden daarvan, verder is het ingebakken en kun je behalve updaten niks doen.
De BIOS gaat dus niet verloren als de batterij leeg is..

Een rotte videochip lijkt me waarschijnlijker, of een breuk in de flatcable die het scherm aan stuurt, deze loopt nl. door het scherm-scharnier.
Defecte scherm backlite zou ook nog kunnen.
Kan ook een corrupte opstart zijn, dat kun je meestal oplossen door een opstartherstel uit te voeren.

Laatst bewerkt:
Hallo

Dit model , met deze symptomen ... zo goed als zeker een gedeeltelijk van het motherboard losgekomen g.p.u.

Langdurige/extreme oververhitting is zo goed als zeker de oorzaak.

Controleer of de heatpiperadiator vol zit met stof.

Mocht dit zo zijn , is dit slechts een bevestiging van het bovenstaande.

Een extreem zuivere heatpipradiator is uiteraard ook verdacht , en is een sterke indikatie dat deze zuiver/stofvrij werd gemaakt door ...

Ik hoop voor u dat ik ongelijk heb , maar vrees van niet ...

Peter

Ik heb al eerder deze modellen gehad en meestal moest ik het BIOS ook herstellen omdat het beschadigd was maar ik begin ook meer te denken aan de GPU...
De GPU ziet er nog redelijk goed aangezien de leeftijd van de computer, ik moet wel zeggen dat er niet overdreven veel stof in de laptop zit. Het is gewoon stof van
normaal gebruik gedurende de jaren vermoed ik. Wat zouden jullie nu doen? Het moederbord een (gecontroleerde) reflow geven en kijken hoe hij dan reageert of zouden jullie eerst nog iets anders doen?

--
Koen

Hallo

"Het moederbord een (gecontroleerde) reflow geven"

Blijkbaar heb je hierin ervaring , en dit zou mijn eerste zet zijn ...

Let wel ... meestal is bij deze modellen de g.p.u. op de hoeken extra gelijmd met keramische lijm.

Zit dan ook tussen de balletjes motherboard/g.p.u. wat reflowen sterk bemoeilijkt.

Controleer of de g.p.u. onder de "defekte" exemplaren valt ... indien zo , zal dit een reball en nieuwe g.p.u. worden.

Meestal is een nieuwe g.p.u. niet zo duur , reballen vraagt uiteraard wel de nodige tijd , materiaal alsook ervaring.

Een mogelijk goedkope bron van onderdelen is e-bay , waar ik deze dan ook meestal aanschaf.

Controleer ook of het motherboard niet "gewarpt" is ... zeker waar de core van de g.p.u. zich bevindt. (onderzijde)

Mocht dit zo zijn , dan is het zo zo goed als zeker einde oefening (beschadiging motherboard / doormetalliseringen)

Peter

Laatst bewerkt:
Hallo

Ik heb dus geprobeerd om het toestel een reflow te geven, het is niet het eerste model van HP dat ik doe maar blijkbaar is er deze keer iets fout gegaan.
Bij het monteren van het moederbord en het proberen starten van de laptop, start de laptop enkel op voor 1 seconde en valt hij onmiddellijk weer uit.
Er zijn geen LED en/of geluidssignalen te horen, zou het moederbord volledig kapot zijn of zou er iets anders het probleem zijn?
Aan de onderzijde van de laptop is er niks te zien, er zijn ook geen andere beschadigingen of sporen van oxidatie te zien aan het moederbord, het enige
wat wel te horen is een soort van hoge biep toon/zoemend geluid als de stroomstekker in de laptop steekt. Vanaf dat de startknop wordt ingedrukt
dan stopt het geluid voor de duur dat de computer aanstaat.

Hallo

Controleer aan de onderzijde van de g.p.u. core of het motherbard niet een iets bol staat . (veel moet dit niet zijn om "defekt" te zijn)

Indien ja , is het motherboard vervormd , en zijn er zo goed als zeker 1 of meerdere doormetalliseringen defekt.

Heb je gecontroleerd of de betrokken g.p.u. onder de bekende defekte exemplaren valt ???

Reflow flux gebruikt ???

Heb je je gehouden aan de max. t° dat de betrokken g.p.u. aan kan voor deze reflow ???

Ben je niet vergeten om het motherboard te "preheaten" op +/- 90 a 100°C

Zonder de g.p.u. van het motherboard te verwijderen weet je het uiteraard niet , maar ik gok , dat in dit geval al zeker ettelijke soldeerballetjes defekt zullen zijn , die met een "reflow" niet te fixen zullen zijn ...

Indien er dan nog te lang verder is gewerkt met de laptop , zijn de soldeereilandjes van het motherboard zelf ook geraakt. (meestal zwart)

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan