HP printer 'slikt' geen merkloze inkt meer?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0225

Inventaris
Lid geworden
24 mrt 2001
Zojuist (16-09-2016 13.50 uur) op Teletekst gespot :

HP.jpg

Voor degenen die het probleem hebben en de berichtgeving hebben gemist en hier op de Helpmij eerst zoeken alvorens hun probleem voor te leggen :

HP
merkloze inkt
cartridge

dolle pret...................

Wij zijn het vrij regelmatig eens of zo goed als eens, maar nog niet eerder was ik het zoooooooooooooooooooo vreselijk eens met hetgeen je in bericht 2 schrijft.

ps. ik moest na het lezen van die TT-pagina trouwens wel heel even checken of de datum van vandaag wel vrijdag 16 september is en geen 1 april............

Nee klopt op werk ook probleem zal wel weer een oplossing voor komen

Dát wordt een leuke kwestie voor rechtzaken.
Als ik het mij goed herinner dan schrijft zo'n beetje iedere printerfabrikant in de handleiding wel iets over de te gebruiken inkt en wordt tevens gewaarschuwd voor problemen met het gebruik van 'derden' inkt.
Dan staan ze mogelijk vrij 'sterk' als het op rechtzaken uitloopt als ze het verrekken te 'veranderen', want ze hebben toch heel duidelijk in de handleiding gezet dat je hún inkt moest gebruiken en niet die van 'derden'?

Kijkend naar het (vermoedelijke) marktaandeel dat HP bezit en de waarschijnlijke (tijdelijke ?) dip in de verkoopcijfers die de publicatie van het bericht wereldwijd (mogelijk) veroorzaakt zal, als de boel wordt teruggedraaid, het bedrijf waarschijnlijk vele miljoenen aan omzet schelen.

Ik denk dat degene bij HP die verantwoordelijk was voor het plan om dit zo uit te voeren (al dan niet opzettelijk) vermoedelijk géén kerstgratificatie zal gaan ontvangen. :cool: :cool:

Laatst bewerkt:

Het zou een fout zijn met bepaalde firmware, die weer rechtgezet zal worden volgens dit artikel. Laatst heb ik nog een witmerk inktpatroon geplaatst in een HP printer en waarschuwingen weg moeten klikken. De kop was een niet te vervangen exemplaar, daarvoor sproeit de printer heel veel inkt weg en ook rondom de letters.

Mijn HP laserprinter heeft al deze nadelen niet en namaak toner is meestal goedkoop te krijgen.

Op HP dozen staat wel dat je geen HP kwaliteit krijgt met andere cartridges maar HP toner is in het begin juist vaak wat grijs en de letters worden ietsje smaller gedrukt. Daar zit ik niet op te wachten.

Ik print extreem veel, zo een 500 pagina's per dag wel, en koop graag andere merken. Bij nieuw geplaatste cartridges kan je goed foto's en afbeeldingen afdrukken. Bij een kwart toner verbruikt zie je helaas al veel strepen. Dat is bij HP toners denk ik ook zo.

Ik zou dus zeggen dat het geen bezwaar is, echter: namaak heeft soms ontwerp fouten en onbekende merken of merkloze ook wel eens rubbers die vergaan zijn en dan meteen losscheuren, zodat de toner wordt uitgestort. Een HP 27X (X staat voor extra inhoud) cartridge van Pelikan kost mij maar 10 tot 15 Euro. Euro 20 tot 25 is het maximum wat ik de laatste 5 jaar voor after-market betaald heb. Het is dus redelijk betrouwbaar, goedkoop printen en de toner droogt niet uit, zodat het bedrijfszeker is. Een afgedankte HP 4000 LaserJet kost geen Euro 50 meer denk ik. Daarbij wordt het papier (80 gram gebruiken) niet krom bij een 4000n en het komt er snel uit. Papier van de drogist kan wel eens gaan verkreukelen.

Toner heeft ook als voordeel dat het afgedrukte niet gaat lopen wanneer het vochtig wordt, helaas kan je laserprints niet tientallen jaren bewaren want dan heb je kans dat de letters er af gaan slijten.

Dank voor je toelichting / uitleg.

Ik heb in mijn 'computerleven' zo'n 5 inktjets gehad en 2 zwart wit lasers (HP en Canon) Iedere keer hoopte ik dat het 'dé' machine zou blijken te zijn. Helaas...........
Merken die ik gehad heb : 3x Canon, 2x HP, 2x Epson. Alle apparaten bleken uiteindelijk een teleurstelling. Ze gingen na een jaar of 3 opeens kapot en / of de kostprijs voor een kleurenprint bleek érg hoog te zijn. Tijdens de feestdagen zelfgemaakte kerstkaartjes uitprinten (stuk of 40) leverde al snel inkttankjes wisselen op, belachelijke prijs per kaartje dus!!!

Daar ik weinig tot geen foto's print, heb ik in juli 2014 de stap 'gewaagd' en een kleurenlaser gekocht.
We zijn nu ruim 2 jaar verder en op dit moment kan ik de ervaringen met deze printer slechts in 1 woord omschrijven : Gewéldig.
Oké, een foto uitprinten op een hoge kwaliteit is ietsje minder dan bij gebruik van een inktjet, maar voor de rest is 99% van het printwerk (ook in kleur) verrreweg superieur aan de kwaliteit van al mijn inktjets tesamen.

Wat een verademing qua betrouwbaarheid, printkwaliteit en kostprijs per afdrukje) t.o.v. al die inktjets.

Dat het apparaat (kennelijk) 'lekker' in de markt ligt, mag wellicht blijken uit het feit dat 'ie nu, eind 2016, nog gewoon overal te koop is : Klik

Voor hen die niet primair foto's uitprinten en die daarnaast een sublieme kwaliteit kleur en zwart / wit prints willen hebben (tegen een fatsoenlijke kostprijs per afdruk, inclusief de héél aanvaardbare aanschafprijs van de printer zelf) kan ik de 6600DN van harte aanbevelen! (Lees bijv. ook de gebruikersreviews bovenin in de gelinkte pagina)

Eerlijkheidshalve moet ik er wel 3 dingen bij vermelden :
1. dat ik Xerox papier gebruik dat nét iets duurder is dan het bulkpapier van het Kruidvat en
2. dat het ding bijna 26 kilo weegt (ruim 5 supermarkt zakken aardappelen ;) ) en
3. 'forse' afmetingen heeft, dus op het puntje van je bureau zetten is geen optie (hij moet een eigen weggewerkte plek hebben)

Nog goedkoper dan bij Coolblue : Klik

Laatst bewerkt:
Tja, Coolblue maakt dankbaar gebruik van haar goede reputatie en dat zie je (vaak ) in de prijs terug.

Ik heb mijn inkjet (foto-)printer(s) een jaar of 5 geleden de wacht aan gezegd ( heb nog 2 complete sets inkt ervoor liggen ) en een nieuwe Brother HL2150N zwart-wit laserprinter gekocht voor een prikkie ( € 108,= incl. verzendkosten ).
Ding heeft een UTP aansluiting en wordt dus als netwerk-printer gebruikt.
Wij printen niet veel, uitsluitend documenten ( vliegtickets, kopieën, pdf-bestanden etc. ) en hebben nog steeds de 1e, meegeleverde, toner-cardridge in gebruik.
De kwaliteit is super, ondanks de lage prijs, bijna drukwerk-kwaliteit.
Een vervangende toner-cardridge met een capaciteit van 1700 pagina's kost bij 123inkt, ik meen iets van € 28, en daarmee kan ik weer 5-6 jaar vooruit dus ik lach mij helemaal ziek...
Ding staat 24/7 standby, al jaren, probleemloos...
De volgende wordt weer een laser-printer, al dan niet kleur, voor mij nooit meer HP en nooit meer inkjet. :thumb:

Laatst bewerkt:
25 kilo poe poe. Ik vul al meer dan 10 jaar mijn eigen jetjes, (zie YT) simpel toestelletje €80,00 aanschaf. Print veel, al meer dan € 2000 euro uitgespaard vooral met studerende kids.
Dit kun je toch niet geloven. Maar het is echt waar. :p:d;)

kleurtjes.jpg

Mijn vermoeden is wellicht juist. HP schijnt het aan zijn laars te gaan lappen :

hp.jpg

en dus is het wachten tot 123inkt zo'n "speciale chip" in handen krijgt en laat dupliceren in het verre oosten voor een habbekrats en alles weer werkt..
Maar dat zal wel enige tijd duren...

Misschien tijd voor een waarschuwing op Helpmij om (voorlopig) geen HP printers meer aan te schaffen?
Het lijkt mij dat een bedrijf wat op afstand je apparatuur kan blokkeren, nou niet echt betrouwbaar meer kan zijn.

Misschien tijd voor een waarschuwing op Helpmij om (voorlopig) geen HP printers meer aan te schaffen?
Kom op zeg. Dat moet je gewoon aan de mensen zelf overlaten.
Er komt weer een update aan en dan is het euvel weer weg. En klaar.
Komt die niet, dan doe je dit: HP-update-service direct uitgeschakelen.

Overigens lees ik dit en daar zit natuurlijk wat in:

De NOS ontving via sociale media diverse klachten van consumenten dat zij problemen hebben met hun HP-printers. Deze zouden van de ene op de andere dag geen cartridges van derden meer accepteren. De printer geeft namelijk aan dat er een technische storing is.

NOS heeft contact opgenomen met HP, maar die wil niet reageren. Wel is gesproken met een helpdeskmedewerker. Die laat weten dat HP op dinsdag 13 september een automatische update heeft uitgevoerd, waarbij iets ‘gruwelijk mis’ is gegaan. De update moest enkel kleine foutjes verhelpen. Het weigeren van de huismerk-cartridges is nooit de bedoeling geweest. HP gaat dit probleem volgens de helpdeskmedewerker alsnog oplossen.

Kort geding
Het gebruik van cartridges van derden is bij printerleveranciers als HP een doorn in het oog. HP spande in 2015 al een kort geding aan tegen printerwebshop 123inkt. Het stelde dat de chip op de huismerkcartridges van 123inkt inbreuk zou maken op een octrooi van HP en eiste een verbod op de verkoop van deze cartridges. 123inkt meent echter dat het patent op de chip ten onrechte door het Europees Octrooibureau is verleend. De rechtbank is het daarmee eens.

Ik heb altijd een HP, omdat deze fabrikant tenminste Linux ondersteund. ;) Een Brother of Canon zijn gewoon zo moeilijk te installeren, als het al te installeren is. En laat ik het maar niet over een Lexmark hebben, die heeft helemaal niets voor Linux gebruikers.
En omdat ik gewoon het huismerk kon kopen met de chip van HP. Bij 123inkt ;)
Ik snap nu dat er een andere chip moet komen, maar dat komt vast wel goed ;) Ik heb er vertrouwen in.
En anders kan ik via mijn mans werk de echte HP cartridges bestellen, scheelt ook weer ;)

Laatst bewerkt:
Een iets minder bekend merk, Kyocera, ondersteund ook Linux is mijn ervaring.
En ze printen over het algemeen erg goedkoop, aankoop is meestal wel wat duurder en je moet meer rondkijken waar ze goedkoop via een webshop te koop zijn.

edit: dat HP bericht staat al uren op Teletekst...
http://nos.nl/teletekst#113
HP bevestigt blokkeren inktpatronen


 Computerfabrikant HP heeft officieel
gereageerd op het nieuws dat printers
waar geen originele HP-inktpatronen in
zitten niet meer werken.Consumenten
beklagen zich al langer dat HP-printers
met goedkope,merkloze inkt ineens niet
meer werken.

In een aantal gevallen is dat zo,stelt
HP.Het bedrijf beroept zich op de