HP Scanner- ScanJet 4p

Status
Niet open voor verdere reacties.

peterj

Gebruiker
Lid geworden
17 mei 2005
Ik heb de deskscan 2,9 en copy utility geinstalleerd van de HP site.maar ik krijg de scanner niet aan de praat.
wat doe ik verkeerd ? Heeft iemand zo zelfde type scanner die het wel goed doet.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn scanner probleem op te lossen.
Alvast bedankt,
Peter

Ik heb dezelfde scanner maar gebruik niet Deskscan. Het apparaat wordt door XP automatisch geïnstalleerd. Welk besturingsysteem gebruik je zelf?

Kijk ook hier eens. Misschien staat daar een oplossing voor je probleem.

Overigens: het is een SCSI apparaat. Eerst scanner aanzetten, dan pas computer opstarten..

Hoi Peter,

Allereerst kun je het beste via het forum antwoorden en niet via mail; iedereen die het probleem interesseert kan dan met jou meedenken. Ik reageer wel maar weet wellicht het juiste antwoord ook niet. Dan kunnen anderen corrigeren of aanvullen. Vandaar.

Heb jij een parallelle scanner dan, ipv de SCSI versie? En zo ja: wordt de scanner wel herkend als je 'm rechtstreeks op de pc aansluit?

HP ScanJet 4P

Als ik hem direct aansluit op de parallel poort van de pc
gaat het lampje voor niet branden en ook niet de bekende opstart geluiden hoor ik niet.Hij brandt wel als ik hem via de laserprinter doe.op de scanjet zitten twee
aansluit connectors waarbij staat scsi en een ronde connector adf/agg en een address schakelaar die staat op 2.

Hoi Peter,

En in welk van de 2 connectors heb je 'm aangesloten? Bij mij zit ie in de meest rechtse (Van achter gezien) Het adres staat op 7. Die andere connector heb ik zelfs nog nooit gebruikt.
En heeft ie wel gewerkt op de manier waarop je 'm hebt aangesloten?

Sidi ik heb hem aangesloten op de linkse de smalle.(scsi)
die werkt dus niet...wel brand de led...en ik hoor ook het ''opstart'' geluid.
De rechtse is de brede (scsi) aansluiting ( parallel aansluiting)
ik zal eens kijken of ik zo kabel bezit.
en dan zet ik de schakelaar op 7.
er zit ook nog een lock-unlock vergrendeling.ik heb hem helemaal naar boven gezet en weer aangezet en toen ging het licht branden...dus dat is goed dat deed ie eerst niet dat het licht ging branden. moet ik software matig nog wat doen ? met de xp WIA ? drivers....of herkent ie dat automatisch.
Ik begrijp dat jou scanner het goed doet zonder problemen....ik denk dat ik dan een andere kabel moet kopen

Yep, en niet alleen een andere kabel maar ook een SCSI-kaart. Dan sluit je de scanner rechtstreeks aan op de pc. Ik ga er vanuit dat zo'n kaart niet in je pc zit want dat is doorgaans niet zo standaard. Laat je niet vern**ken; ik zie op internet behoorlijk dure controllers van 130 euri en meer. Die ik in mijn pc heb, heeft destijds (1998 ofzo) niet meer dan 50 Gulden gekost.. Die moest ik aanschaffen omdat de bijgeleverde kaart alleen onder W95 werkte en niet onder W98se. De huidige kaart overleeft inmiddels de 3e pc. Dit is een z.g. "fast-scsi" adapter. Grootste voordeel van SCSI is natuurlijk de enorme doorvoersnelheid die het scannen aanmerkelijk versneld.

Mijn scanner doet het in WXP zonder problemen en zonder extra software. De z.g. TWAIN-driver (TWAIN = Technology Without Any Interesting Name :) Echt waar )wordt automatisch door XP geinstalleerd. Elk grafisch programma herkent dan de hardware. Dat adres heb ik nooit gewijzigd; stond altijd al op 7. De beveiliging moet op unlock staan. Die lock je alleen als je de scanner vervoert. (Om de lamp te beschermen)

Oy, en waar die andere aansluiting voor dient weet ik eigenlijk niet. Nooit iets mee geprobeerd :o

Laatst bewerkt:
HP ScanJet 4P

Sidi ik had nog een paar vragen omtrent mij scanjet 4p.
Wat is precies de benaming van de SCSI kaart ?
Want ik wil zo ding kopen en dat moet ik de winkelier
informeren omtrent de juiste kaart...adapter ?
Dan de kabel.Op de Scanjet 4p zitten twee SCSI aansluitingen links = 25 polig en rechts = 50 polig
Ik moet dus een kabel hebben voor de 50 polige aansluiting en zit er aan de andere zijde een 25 polige aansluiting voor naar de SCSI kaart ?
En software matig hoef ik niets te doen...hij herkent de scanner automatisch.als de SCSI kaart-adapter er in zit.
Ik hoop dat ik met jou hulp,mijn Scanjet scanner weer aan de praat kan krijgen.
Peter:rolleyes:

Hoi Peter,

Mijn kaart is een Symbios Logic 8100S Fast-SCSI Adapter. (PCI) Deze heeft een 50-pins connector. (Deze is wel kleiner dan die op de scanner zit). De originele HP-kaart die werd bijgeleverd werkte niet met Windows 98. (Misschien weer wel met XP maar dat heb ik nooit geprobeerd.)

Onderstaand zie je de kabel die bij de scanner werd geleverd.

SCSI-stekkertjes.jpg

De scanner wordt door XP automatisch herkend. Let op: Eerst de scanner aanzetten dan de computer. Een herstart van de computer volstaat helaas niet; de pc moet echt uit zijn geweest. Nadeeltje van SCSI-apparaten.

Succes!

scanjet 4p

Bedankt Sidi voor jou hulp.Ik ga eens kijken waar ik de kaart en de kabels kan kopen.want een heleboel winkels verkopen die SCSI kaart niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan