HP workstation xw4000

Status
Niet open voor verdere reacties.

Florida96

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2010
Hallo kenners,

Ik zit met het volgende probleem. Ik heb momenteel 2 bankjes van 512MB in mijn computer (HP workstation xw4000) zitten en wil deze verhogen naar 2x 1Gig volgens de beschrijving kan dit en is dat ook gelijk het maximum. Nu staat er op mijn moederbord DDR memory only. De bankjes die in mijn computer zitten zijn 512 MB (PC2100 ECC DDR SDRAM). Nu heb ik via het internet 2 bankjes van 1Gig gekocht waar op staat (PC2100 DDR 266 CL2.5 ECC). Ik heb ze in mijn computer geplaatst en nu start mijn computer niet meer op. Hij piept 3 keer maar doet verder niks. Na het terug plaatsen van mijn oude geheugen werkt alles weer prima.

Weet iemand of deze 2 geheugen hetzelfde zijn of is DDR iets anders dan DDR SDRAM en heb ik het verkeerde gekocht?
Kan het misschien ook zo zijn dat ik iets op mijn moederbord moet veranderen om die 2x 1Gig aan te kunnen?

Met vriendelijke groet,

Marcel.

Laatst bewerkt:
Hehe, eindelijk eens even een normaal probleem, na twee weken!.. ;)

Ze zijn er wel, maar ik kom ze weinig tegen, HP workstations die ECC geheugen accepteren.

Wat je even moet nakijken is of de zowel de 512 als de 1024 184 pins connectoren hebben & of de inkeping op dezelfde positie zit (SDRAM heeft 2 inkepingen, DDR-SDRAM of DDR1 heeft 1).

Dan moet je heel goed de stickers vergelijken op 512 & 1024, & waar je op moet letten is of er op de 512 non-ECC of ECC staat. Als er ECC staat moet je controleren of er ECC-reg. (registered) staat.

Als de 512 non-ECC is & de 1024 ECC dan verklaard dat waarom dat niet werkt.
Als de 512 ECC is & de 1024 ECC-reg. dan verklaard dat waarom het niet werkt.

Of je dan in een van die gevallen een kat in de zak hebt gekocht, valt zonder te kunnen testen niet te zeggen, maar in dat geval kleine troost: ECC-reg. is duurder dan ECC & dat is weer veel duurder dan non-ECC.

Hier de Engelse Wikipedia over SDRAM.

Wat je zegt klopt inderdaad. Op mijn geheugen staat niet het woord REG en op degene die ik heb gekocht wel. Ben bang dat daar dan het probleem zit want verder zijn ze identiek en passen ze prima op mijn moederbord.

Bedankt voor het meedenken.

Laatst bewerkt:
Ach, hier een paar troostprijzen:

Ik heb de gebruiksaanwijzing even nagekeken, & daar staat in dat het Intel moederbord is gemaakt voor non-ECC, alhoewel het ECC accepteerd. Verder staat er expliciet in, alhoewel dat sowieso goede werkmethode is, dat indien gepaard de geheugens identiek moeten zijn.

Deze selectie komt van HP Workstation xw4000 - Manuals (guides, supplements, addendums, etc) - HP Business Support Center:
getting started
service reference guide
computer setup (F10) utility guide

De officiele homepage is Overview HP Workstation xw4000 - HP Customer Care (United States - English).

Troostprijs 2: De ECC-Reg. die je hebt gekocht, kosten heden ten dage nieuw in doos uit de winkel € 286,- per stuk inc. btw... Helpt dat? ;)

Laatst bewerkt:
Ik zet ze op marktplaats en zie wel wat men er voor bied. Bedankt voor de hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan