HP2100 met Belkin Printer Server via Sweex USB>Parallel

Status
Niet open voor verdere reacties.

ManAtWork

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2006
Ik heb onlangs een HP LaserJet 2100 gekregen. Deze heeft standaard alleen een LPT poort. Omdat ik deze printer ook in mijn netwerkje wil hangen wil ik deze via mijn, reeds aanwezige, Belkin Printer Server laten lopen. Helaas heeft deze alleen twee USB aansluitingen (werkte :thumb: voor mijn HP 920C).
Door middel een Sweex USB>Parallel cable heb ik de HP 2100 aan de praat gekregen op de USB poorten van mijn laptop. :)
Als ik vervolgens de handleiding volg en de printer aansluit op de Belkin Printer Server wordt de printer wel gezien door de Belkin (status is ready) maar niet met naam getoond. (Dit was bij de HP 920C wel het geval.) :confused:
Bij het versturen van een printopdracht reageert de printer ook niet. :(
De helpdesk van Belkin komt per mail (in gebrekkig NL) alleen met de opmerking om te bellen met de helpdesk. Gezien mijn kantooruren en hun openingstijden is dit niet echt een oplossing. Vandaar mijn vraag of er mensen zijn die voor een dergelijk probleem een oplossing zouden weten.

ga eens via start / config. scherm naar printers-faxapparaten. Als daar de HP lj 2100 niet in de lijst staat, moet je de printer alsnog toevoegen (zie linkerkolom bovenaan). Let later op dat je de HP ook aanvinkt als standaard printer.Overigens moet je de HP 920 daar ook aantreffen, mogelijk aangevinkt als standaardprinter (tenzij je de 920 verwijderd hebt). Dat moet je opheffen door de 2100 aan te vinken als standaardprinter.

maar eerlijk is eerlijk: met een printer server heb ik geen ervaring, maar bovengenoemde route is de route die ik volg als ik weer eens de zoveelste printer op de kop tik, en hem even op wil maken.
probeer het gewoon, kost niet veel tijd, en mogelijk komen er nog andere adviezen

succes

Uiteraard is de HP2100 geïnstalleerd op de PC, anders zou ie ook niet beschikbaar zijn bij een rechtstreekse printopdracht (via de USB van bijv. de laptop) ;)
Toen de HP 920C aan de printerserver hing stond deze ook niet als standaardprinter aangevinkt. Daar zit het probleem ook niet. Want de opdracht komt wel bij de printerserver aan. De status van de printerserver verandert in 'printing'. De opdracht wordt alleen niet doorgestuurd naar de printer.
Ergens zit er een 'communicatiebreuk' tussen de PS en de HP2100,...

Besef dat de 2100 reeds in februari 1999 bestond! Primair geschikt voor w 95 en 98, mogelijk ook voor w 2000 en xp. Een vraag is dus of deze printer wel geschikt is voor xp.

Maar goed, ga er niet van uit dat het automatisch plug & play is, maar ga een nieuwe printer toevoegen, zoals ik eerder beschreef. Een vraag die je tegenkomt is op welke poort je gaat aansluiten. Misschien staat deze op USB, maar je gebruikt een parallelle kabel, met op het eind USB, dus moet je kiezen voor een LPT poort!!! Bij het doorgaan kun je de printer uitzoeken, ga naar HP en scroll rechts. Dan kom de de lj 2100 tegen, waardoor het lijkt alsof deze voor xp geschikt is. Maak de installatie af, herstart de pc en kijk eens wat er gebeurt. Ook de drivers voor de HP PCL 6 en PCL 5E zijn geschikt voor de lj 2100. Probeer deze eens wanneer de installatie van de lj 2100 niet lukt.

En ter afronding: er bestaat ook nog een bi-directionele printerkabel (officieel: Printerkabel EPP, IEEE1284, type B, o.a. van Centronics). Deze werkt via de ECP/EPP interface. Kijk eens in de bios onder ECP/EPP of de poort wel op enabled staat.

succes

Ik denk dat mijn vraagstelling niet echt duidelijk is.
De printer is het probleem niet. Deze werkt: ook onder XP en ook met de USB>Parallel converter rechtstreeks aangesloten op een PC. Geen enkel probleem met de installatie.
Het probleem ontstaat pas als deze wordt aangesloten op een printerserver. Deze stuurt via de router van het netwerk een printopdracht van iedere willekeurige PC naar de printer in kwestie.
De printerserver is OOK bekend en aan te sturen en in te stellen. De printopdracht komt bij de server aan. Hij stuurt hem alleen niet door naar deze printer in kwestie.
De vraag is eigenlijk of het probleem in de printerserver zit of in de verbinding tussen de server en de printer (i.c. de Sweex USB>Parallel Converter)

Met een printerserver heb ik geen ervaring, dus ik moet afhaken. Ik hoop maar dat iemand anders nog in dit topic een suggestie heeft.

als allerlaatste: ga een (handmatig intikken) naar onderstaande link, de pakweg 1e 10 berichten overslaan. Daarna gaat het over een IP adres van de server. Wie weet???

gathering.tweakers.net/forum/list_messages/388179

veel succes

Thnx, maar de topic verwijst naar een 2100TN. Deze heeft een ingebouwde netwerkkaart en niet via een printerserver.
Toch bedankt voor de moeite. :thumb:

het probleem zit em in je USB to parallel kabel
op je pc heb je drivers voor die extra Printpoort ! want dat is een standaarddriver - natuurlijk is dat dus geen USB verbinding en kan je printserver er dus niet mee overweg!
koop jezelf een printserver met de parallelle aansluiting + 2 usb's .. kan je gelijk 3 printers aanhangen ...en is tegelijk draadloos :)

ik zit met het probleem dat de printer (hp2100) na 4 opdrachten er mee ophoudt en en pas na het opnieuw opstarten weer werkt.

noot: draai hem onder vista nieuwe driver downloaden werkte niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan