.htm of .html

Status
Niet open voor verdere reacties.

patsneok

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2002
Ik ben een beetje aan rotzooien met mijn site. En ik vraag me af of het uitmaakt of ik als extensie .htm of .html gebruik. Dus is het nu index.htm of index.html ?

Nee, niet echt. WYSIWYG-editors maken er vaak .htm van, maar .html kan ook.

Kijk ook even hier: //kan de topic niet meer vinden :(.

Sommige servers doen wat moeilijk met de index file (de eerste file dus die geladen wordt bij het aanroepen van de url), je kunt het beste gewoon even proberen.
Werkt htm niet dan zal html het wel doen.

Hou in ieder geval vast aan 1 extensie. Ik gebruikte altijd .html.

het verschil zit em in de browsers. Oudere browsers werken niet met de html extentie... (dacht IE 3.0) Het zal in deze tijd nog weinig uitmaken wat je gebruikt, maar dus de .htm extentie is de meest compatibele. Het belangerijkste is dat je allereerste pagina index.htm(l) noemt!

ik weet niet of je goed begrijpt wat ik bedoel...
Je eerste pagina moet zijn:
index.html ofwel index.htm
NIET main.html of zo...

Waarom:
Voor browsers is de index pagina de startpagina van een site. Dus je surft naar http://users.pandora.be/kickstart en je zal zien dat de eerste pagina die IE laadt de index.htm(l) is...
Begrijp je het nu?

Over de htm extentie: deze dateert nog vanuit het windows 3.x tijdperk... Weet je nog, de files mochten toen maar 8.3 lang zijn??? Vandaar de compatibiliteit met oudere browsers. Moet je wel ff kijken of je server deze extentie ondersteund. Indien wel, gebruik dan htm, indien niet: html

Laatst bewerkt:
Ok, je bedoelde dus de naam :o.

Owhja, heb ik nog een leuke toevoeging (;)): bij sommige servers gaat "index.php" vóór "index.htm(l)".

Geplaatst door ojan

Voor browsers is de index pagina de startpagina van een site.

Volgens mij bepaald de instelling op de server wat de startpagina is. Die zou je dan ook kunnen instellen op home.html of start.html.

Geplaatst door ojan
ik weet niet of je goed begrijpt wat ik bedoel...
Je eerste pagina moet zijn:
index.html ofwel index.htm
NIET main.html of zo...
Niks moet :D In het geval je server kan werken met htaccess kan je ook een ander bestand dan index.htm opgeven
PHP:
DirectoryIndex bestandsnaam.ext
Voeg je dit toe aan je htaccess, dan opent de pagina die jij opgeeft ipv index.htm
Verdere uitleg htaccess

heb dat gelezen in een data becker boek over websites maken! En als je bij je server niet kan opgeven welke je eerste pagina is?

Geplaatst door ojan
heb dat gelezen in een data becker boek over websites maken! En als je bij je server niet kan opgeven welke je eerste pagina is?

Dan moet je dat doen met een .htacces bestand. En als dat niet werkt zou je het even na moeten vragen bij de host.

persoonlijk hou ik het wel zoals het nu is. Dat werkt altijd, en zonder aanpassingen en .htaccess! De index.htm(l) wordt ten allen tijde herkend...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan