htm of html

Status
Niet open voor verdere reacties.

ringo1

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2011
beste,

graag zou ik eens willen weten wat het verschil is tussen html en htm. ik werk met een html kit om webpagina's te maken en als je uw blad dan opslaat heb ik al gemerkt dat je kan kieze, tussen htm en html wat is daar het verschil van?

grtz ringo

1e hit op Google als ik intyp: "Wat is het verschil tussen htm en html"

Hier het resultaat

De techniek heet HTML
en dat is in principe ook de extensie voor de bestanden: .html

Het aloude DOS-besturingssysteem kon echter geen bestands-extensie hanteren die langer dan 3 letters waren,
om die reden werd .html afgekort tot .htm

Dat is blijkbaar ook de reden dat Frontpage .htm bestanden aanmaakt.

Hoewel ik bepaald geen FrontPage-aanhanger ben, ben ik ook liever lui dan moe: ik geef er altijd de uitgang .htm aan. Scheelt weer een letter tikwerk! ;)

Wel belangrijk is, dat je het voor jezelf altijd consequent op dezelfde manier doet, anders krijg je voor je het weet een "404 - Page Not Found" melding als je <a href="contact.html">contact</a> hebt ingetikt, terwijl de pagina contact.htm heet (of omgekeerd).

Van servers die niet met een index.htm kunnen omgaan, zoals in de link van nr.#2 hierboven staat, heb ik nog niet eerder gehoord. Ik dacht dat ze daar tegenwoordig allemaal wel op aanslaan.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Wat de hoster zegt op de website volgens de link van Milenko lijkt mij ook niet geheel correct. Volgens mij is zo dat de volgorde van extensies niet bepaald of pagina geladen wordt, maar in welke volgorde de webserver kijkt als er geen specifieke pagina wordt genoemd [meestal is dit index.html, index.htm, index.php, default.html etc.]

Dus al zou de extensie .htm niet als eerste worden genoemd, zal de index.htm toch worden getoond als er geen index.html wordt aangetroffen.

De inhoud van het document bepaald toch uiteindelijk of een pagina �berhaupt getoond wordt. De browser krijgt aan de hand daarvan van de server een MIME-type 'text/html' response.

Daarmee wordt het een persoonlijke smaak [zoals csshunter al aangaf] welke extensie je gaat gebruiken.

Wat de hoster zegt op de website volgens de link van Milenko lijkt mij ook niet geheel correct. Volgens mij is zo dat de volgorde van extensies niet bepaald of pagina geladen wordt, maar in welke volgorde de webserver kijkt als er geen specifieke pagina wordt genoemd [meestal is dit index.html, index.htm, index.php, default.html etc.]

Dat verhaal vond ik ook al een beetje vreemd, zowel in Apache als IIS en ik denk in alle andere webserver software kan je meerdere default documents opgeven, als index.htm niet geaccepteerd wordt heb je te maken met een luie beheerder.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan