Html anker

• Onderwerp starter Onderwerp starter 0181
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

0181

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2014
Hallo,

Ik ben bezig met een opdracht voor me studie en moet het volgende doen:

- Plaats helemaal boven in de pagina een anker met de naam "top"
- Plaats onder in de pagina een link naar het anker toe met de woorden "naar boven"

Ik heb dit dan boven aan staan <a name="top"></a>

en dit onderaan de pagina <a href="top">Naar boven</a>

Maar dit klopt niet maar het is de eerste keer dat ik zo moet werken met een anker en ken er verder niks over vinden in me opdrachten, dus hopelijk komt het niet super stom over dit :P

Ja ik heb het nu wel gedaan maar het is dus eigenlijk dan gewoon weer een link naar de pagina zelf.

- Plaats helemaal boven in de pagina een anker met de naam "top" (is dan helemaal niet nodig toch? Deze heb ik dan ook verwijderd en het werkt gewoon hetzelfde)

Op het moment dat jij een pagina hebt die ongeveer 5 a4's lang is, dan kan je op bepaalde locaties in de pagina's anchors aanmaken. Dat zijn dus degenen die in jouw html bestand top moet heten.
Dan zet je ergens anders in je pagina een link naar deze anchor. Dat is dus de href met de # er in.
Klik je op deze link, dan springt de pagina naar die specifieke anchor.
Hierdoor kan je dus bijvoorbeeld eenvoudig een inhoudsopgave maken.

Okey jazeker is een goed voorbeeld nu snap ik het helemaal :D even naar de broncode gekeken! Thnx

Ben pas 1 dag lid hier maar het is een super forum :D :thumb:

Tegenwoordig werkt het ook met een bepaald element dat een ID heeft.
HTML:
<div id="top"></div>
<!-- heeft dezelfde werking als -->
<a name="top"></a>

Nee, maar wanneer je linkt naar delen op een pagina dan is de kans vaak groter dat er al een div of iets dergelijks om heen staat dus dan kun je die net zo goed van een ID voorzien in plaats van een extra a-element toevoegen ;)

Ja op zo manier wel maar heb ik nu nog weinig mee te maken, zijn nu eigenlijk meer opdrachten van plaats een link, maak tabellen, formulieren enz dus bouw ik op vanaf een lege HTML pagina.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan