Html en CSS, noobvraagje

Status
Niet open voor verdere reacties.

James007

Meubilair
Lid geworden
7 jan 2005
Een goedenavond al te gader :D

Na het voltooien van het boekje "html en css, de basis" heb ik mij op het maken van een navigatiebalk gegooid, via een opsomming.

Vraag 1:
Zoals je hier kan zien, is de huidige pagina in het menu met een donkerblauw kleurtje aangegeven. Dit heb ik gedaan door bijvoorbeeld in home.html, de ID "huidig" toe te kennen aan het list item "home".
Later kan ik dan via mijn stylesheet een donkerblauw kleurtje toekennen aan #huidig a.

Het stylesheet dat geldt voor de pagina's vind je hier.

Je ziet ook dat er 2 lichtblauwe bandjes blijven staan langs boven en onder. Dit omdat ik het donkerblauw aan het het a-element heb toegekend en niet aan het hele list item.

Nu heb ik ook het donkerblauw toegekend aan het hele list item via

Code:
#huidig {
color: #00C;
}

Dit maakt het huidige list-item toch NIET donkerblauw.
Ook heb ik het geprobeerd met
Code:
#huidig {
background: #00C;
}
maar ook dat wou niet lukken.

Vraag 2:
Waarom is de spatie tussen de list items in Internet Explorer groter als in Firefox? Ik heb bij de list-items in mijn stylesheet aangegeven dat border-collapse op "collapse;" moest staan... maar enkel Firefox doet dit blijkbaar.

In Firefox:
listFF.gif

En in Internet Explorer:
listIE.gif

Help James :)

James :)

Dit:
#navigatie li {
background-color: #09F; /*lichtblauw*/
border-style: solid none;
border-collapse: collapse;
border-width: 1px;
border-color: #DDD;
text-align: center;
padding: 0px 0px 0px 0px;
width: 10em;
}

En inderdaad de weergave in IE en FF is anders, altijd anders. Open maar een willekeurige pagina in IE en FF en kijk tot hoever de tekst te zien is tot onderkant beeldscherm.

Tevens kun je net als bij plaatjes in cellen de code op één lijn zetten. Dit om een betere gesloten weergave te krijgen.
In dit geval van de list:
<li id="huidig"><a href="Home.html">Home</a></li><li><a href="Personeel.html">Personeel</a></li><li><a etcetera....

:cool:

Aaahhh ik dacht al waar blijft Peter?:D

Je kan de padding wel naar 0px zetten overal, maar dan blijven mijn knopjes niet even breed, en dat wil ik wel. :(
Het probleem is dus dat de padding niet de kleur van de a mee overneemt. De padding kan überhaupt geen kleur hebben zeker?

James:)

#navigatie #huidig { background: #00C;} :)

...</li><li>... zorgt er idd voor dat Ie er geen spatie (> extra regel) tussen zet.

Vr.Gr. Egel.

Bijlagen

spijtiggenoeg zie ik in Internet Explorer dat de infoblokjes niet allemaal gelijk staan/beginnen. damn...
De afstand wordt blijkbaar berekend vanaf het woord in de link-vakjes. Is het woord langer, dan begint het infovakje vroeger.... :(

Internet Explorer moet altijd lastig doen.... tegenover andere browsers.

James :)

Laatst bewerkt:
Je text align niet center zetten.

#navigatie a, #navigatie a:visited {
text-decoration: none;
color: #FFF;
font-family: arial, times;
font-weight: bold;
display: block;
position: relative;
font-family:arial, verdana, sans-serif;
font-size:0.8em;