Html5

Status
Niet open voor verdere reacties.

joanne

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2001
Gebruik al jaren het oude HTML, welke versie precies weet ik eerlijk gezegd niet maar het werkt nog steeds goed, maar mijn vraag is: loont het om in HTML5 te duiken. Voordelen/nadelen?
Wat is er bijv. zo nieuw of apart aan?
Kennis erover doe ik op via deze site

Thx alvast. :cool:

Html 5 is nog geen vastgelegde standaard die ook nog niet door alle browsers evengoed ondersteund word.
Het beste volgens mijn persoonlijke mening is dat je eerst xhtml goed leert en daarna de nieuwe tags. Als je eenmaak xhtml/xss goed kan ga je merken dat de nieuwe tags van html5 en css 3 eigenlijk doodsimpel zijn. Exht erop studeren is niet echt nodig. Weet hebben van de tags is voldoende.

Zoals jarco al aangeeft: weet hebben van de tags is voldoende. HTML5 introduceert nieuwe tags en attributen en maakt andere tags obsolete. Zo heel veel 'nieuws' is het niet; het is immers nogsteeds HTML. De browser support wordt wel steeds beter. Gecko (firefox 4), Webkit (safari, chromium) en opera ondersteunen al het grootste deel van html5.

XHTML eerst leren is naar mijn mening niet echt handig; zie bijvoorbeeld hier. Eerlijk toegegeven gebruik ik zelf wel xhtml-achtige markup (<tag /> etcetera - dat's blijven hangen van 'vroeger') maar mn pagina's zijn gewoon html5 valid.

tl;dr: eerst 'normale' html onder de knie krijgen; daarna eens bekijken wat voor leuke tags ze hebben toegevoegd in html5.

OK bedankt. Xhtml is mij overigens ook niet onbekend, inderdaad overal (of bijna) de tags afsluiten.
Het nieuwe in html5 zit hem hierin

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan