HTTPS site opent niet Vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

Docwell

Verenigingslid
Lid geworden
2 jan 2001
Berichten
250
Besturingssysteem
Win 10 Pro
Office versie
Office 365
Goedenavond :

Ik probeer met IE 8 onder Vista Businees SP2 de volgende site te openen :

https://vvk.rdw.nl/. Dit lukt niet. Welke beveiligingsinstelling staat niet goed ?

Onder XP lukt dit wél.

Heel hartelijk dank bij voorbaat voor de oplossing.

Jos
 
Als je verder geen problemen hebt met andere websites die https gebruiken, dan zal het misschien aan het ontbreken van (basis-)certificaten liggen.

Zie hieronder welke certificaten van toepassing zijn. Basiscertificeringsinstantie is Entrust, met Diginotar als 'uitgevende' certificeringsinstantie.

Waar je dus naar op zoek moet is te gaan zien of er een basiscertificaat van Entrust.net Security Server Certification Authority beschikbaar is in je Vista omgeving in de categorie/tabblad "Vertrouwde Basiscertificeringsinstanties" (zie ook hieronder).
Er zijn 2 manier om ze te bekijken. Ik heb gebruikt:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> inetcpl.cpl -> tabblad Inhoud -> knop Certificaten.

Stel dat ze er op Vista niet staan, exporteer dan de Entrust basis-certificaten in XP en importeer ze op de Vista machine.

Succes,

Tijs.

attachment.php

attachment.php
 

Bijlagen

  • rdw_certificaat.JPG
    rdw_certificaat.JPG
    40,9 KB · Weergaven: 305
  • rdw_certificaat2.JPG
    rdw_certificaat2.JPG
    68,6 KB · Weergaven: 288
Laatst bewerkt:
Rdw

Als je verder geen problemen hebt met andere websites die https gebruiken, dan zal het misschien aan het ontbreken van (basis-)certificaten liggen.

Zie hieronder welke certificaten van toepassing zijn. Basiscertificeringsinstantie is Entrust, met Diginotar als 'uitgevende' certificeringsinstantie.

Waar je dus naar op zoek moet is te gaan zien of er een basiscertificaat van Entrust.net Security Server Certification Authority beschikbaar is in je Vista omgeving in de categorie/tabblad "Vertrouwde Basiscertificeringsinstanties" (zie ook hieronder).
Er zijn 2 manier om ze te bekijken. Ik heb gebruikt:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> inetcpl.cpl -> tabblad Inhoud -> knop Certificaten.

Stel dat ze er op Vista niet staan, exporteer dan de Entrust basis-certificaten in XP en importeer ze op de Vista machine.

Succes,

Tijs.

attachment.php

attachment.php
 
Dank je wel voor je uitgebreide info, Thijs.

Het gaat hier echter om een voor iedereen bereikbaar zijnde site. Ik heb dus onder Xp geen certificaten. Jij zou deze site dus ook "zomaar" moeiteloos kunnen bereiken.
Waarom dan ineens in Visa niet meer ??
 
Ik erger me aan je reactie:
1. De schermafdrukken zijn in XP gemaakt (1e in Firefox, 2de in Internet-Opties). En ja, ook onder XP heb je Basiscertificaten, zoals ik al heb laten zien.
2. Het feit dat ik er zonder melding bij kan komen ligt precies aan hetgeen ik al eerder gemeld heb: Ik vertrouw Entrust, en daamee Diginotar, en daarmee rdw.nl
3. Als er verder niets over te melden was, waarom zou ik dan zo'n uitgebreide reactie terug gegeven?
4. Je reageert niet terug met iets dat je a.h.v. mijn suggesties hebt uitgezocht of geprobeerd.
5. Je brandt mijn suggestie af, maar je komt niet met een inhoudelijke weerlegging van wat ik geschreven had.

Tijs.
 
Sorry

Thijs,

Excuses, mijn reactie had geenszins de bedoeling, afbreuk te doen aan de waarde van jouw antwoord.
Het ligt aan mijn blondheid : ik weet niets van basiscertificaten en Entrust.
Wat ik wél weet is dat ik zonder al deze wetenschap altijd in XP zonder probleem op deze site van de RDW heb kunnen inloggen, en dat dit nu onder VISA ineens niet meer kan.
Ik brand jouw suggestie in het geheel niet af, maar vraag me af, waarom omschakeling van XP naar Vista voor een leek als ik zó ingewikkeld kan zijn.
Als je zo vriendelijk zou willen zijn, me dit uit te leggen : graag
Ik wacht je reactie met spanning af

Groeten
Jos
 
Kijk even in deze discussiedraad

Daar waren óók blijkbaar niet alle basis-certificaten aanwezig.
Microsoft brengt regelmatig updates daarvan uit, en het zou kunnen zijn dat de Entrust certificaten in eerste instantie niet met Vista worden meegeïnstalleerd.

Wellicht is het probleem al weg als je de essentiële updates van Microsoft installeert.

[Voor de volledigheid: Bedrijven die (nu) door Microsoft worden vertrouwd op verschillende niveaus m.b.t. certificaten is hier in overzicht te vinden.]

Hopelijk schijnt dat wat licht op het probleem.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Tijs,

Ik heb alles geprobeerd. maar misschien heeft dit hele probleem niets met een certificaat te maken. Mijn XP-computer, die de site moeiteloos openty, kent in het geheel geen certificaten. Zou de oorzaak niet elders kunen zitten. Kan jij de site in Vista zonder problemen openen ?
Dank voor alle meedenkwerk... ik snap er niets meer van
Vriendelijke groeten

Jos
 
Wil je me dan een plezier doen, en een schermafdruk laten zien van (op de XP machine):
1. Start -> Uitvoeren -> certmgr.msc -> klap open: Vertrouwde basiscertificeringsinstanties -> Klik op subitem Certificaten
2. Start -> Uitvoeren -> inetcpl.cpl -> tabblad Inhoud, knop Certificaten, tabblad Vertrouwde basiscertificeringsinstanties

Gebruik [Alt][PrtScn] toetscombinatie, en plak de schermafdruk in mspaint (zie mijn 'handtekening' voor verdere instructies)

Tijs.
 
Nog even een toevoeging (zie bijlage): Ik heb die site geopend in Internet Explorer in Vista, en geen probleem.............


Tijs.
 

Bijlagen

  • https_rdw_vista.jpg
    https_rdw_vista.jpg
    87,8 KB · Weergaven: 88
Certificaten,

Goedemorgen Tijs

Hierbij de gevraagde bestanden van beide machines

Er zijn inderdaad certificaten genoeg, waar de door jouw genoemde.

Ik hoop, dat dit je tot de oplossing brengt. Vriendelijke groeten van

Jos
 

Bijlagen

  • Vistainetcpl.jpg
    Vistainetcpl.jpg
    57,9 KB · Weergaven: 84
  • Vistacertmgr.jpg
    Vistacertmgr.jpg
    104,1 KB · Weergaven: 62
  • XPcertmgr.jpg
    XPcertmgr.jpg
    99,9 KB · Weergaven: 71
  • XPinetcpl.jpg
    XPinetcpl.jpg
    52,4 KB · Weergaven: 67
Zoals je merkt is het belangrijk om ook daar naar te kijken, maar als ik het allemaal zo naast elkaar leg lijkt het probleem met de site niet aan ontbrekende certificaten te liggen op de Vista machine.
Er moet dus wat anders aan de hand zijn.

Wat je kunt proberen is (op de Vista machine):
[Windows-toets]r toetscombinatie -> inetcpl.cpl -> tabblad Inhoud -> knop "SSL status wissen"
en in hetzelfde inetcpl.cpl -> tabblad Beveiliging -> klikken op Vertrouwde websites, knop Websites, vvk.rdw.nl invullen in "Deze website aan de zone toevoegen" en dan klikken op Toevoegen
[Eigenlijk zou deze 2de stap niet nodig zijn, maar doe het maar gewoon. Via de certificaten wordt de site vertrouwd, vandaar]

Kijk maar of dat wat oplevert. Is dat niet het geval, post dan een schermafdruk van hoe de webpagina https://vvk.rdw.nl er in Vista uitziet. Misschien zien we dan wat er mogelijk aan de hand zou kunnen zijn.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Geen site

Beste Tijs,

Ik heb precies gedaan, wat je adviseerde, maar ik kan desondanks de bladzijde niet openen. Blijf "wachten op..." eerst met groen balkje tot de helft; na verloop van tijd verdwijnt dit, maar het wachten blijft.

Een schermafdruk maken, zoals je vroeg, lukt dus ook niet, de pagina is blanco

Nog ideeën, sorry dat ik zo veel beslag op je tijd leg


vriendelijke groeten

Jos
 
Als ik het goed begrijp heb je Internet Explorer 8 op Vista.

Ik raad je aan om eens een mail te sturen naar het RDW (de webmaster of een andere ondersteunende afdeling) waarin je vraagt of er misschien in Internet Explorer 8 aparte instellingen nodig zijn om het werkend te krijgen.
Met de nieuwe opties van Internet Explorer 8 wordt het een eindeloos getest om uit te zoeken met welke instellingen het gaat werken, dus vandaar mijn suggestie om rechtstreeks met de website-beheerders (of hun ondersteunende afdeling) contact te zoeken.

Tijs.
 
Rdw

Beste Tijs,

Ik heb telefonisch contact gehad met de RDW en daar is het probleem Vista + IE8 bekend.
Men weet geen oplossing en wacht af of in één van de volgende updates van Microsoft de zaak wordt rechtgetrokken.
Men raadde nog aan, om te proberen in IE8 in te stellen, dat alle sites in de compatibiliteitsmodus moeten worden uitgevoerd, maar ook dat lost niets op.
Het ziet er dus naar uit, dat één en ander op het moment niet lopend te krijgen is.
Ik wil jou in elk geval nogmaals van harte danken voor al je inspanning.
Een vriendelijke groet van Jos
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan