• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

huidige jaar als voorloop in een cel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Reactie

Het voorbeeldje is inderdaad gerelateerd aan kolom A. Maar daar zijn natuurlijk diverse veranderingen in aan te brengen. In hoeveel cellen moet deze aanpassing dan gebeuren? En is dit volkomen verspreid over de hele sheet?

Groet, Leo

Het zijn niet op één volgende reeksen van ordernummers in een werkblad maar één cel wat door de gebruiker met een ordernummer moet worden gevuld wat altijd een voorloper heeft van het (huidige)jaartal ik wil het typen van deze standaard voor de gebruiker achterwege laten zodat hij alleen maar de de overige cijfers hoeft in te typen dus van 2008-12345 alleen maar 12345 en de cel gevuld wordt met 2008-12345

Josno

Het zijn niet op één volgende reeksen van ordernummers in een werkblad maar één cel wat door de gebruiker met een ordernummer moet worden gevuld wat altijd een voorloper heeft van het (huidige)jaartal ik wil het typen van deze standaard voor de gebruiker achterwege laten zodat hij alleen maar de de overige cijfers hoeft in te typen dus van 2008-12345 alleen maar 12345 en de cel gevuld wordt met 2008-12345

Josno

Waarom dan geen userform waar de gebruiker als een razende Roeland de gegevens inklopt en bij het wegschrijven de toevoeging van het huidige jaar met de ordernummer heeft. Bijv.:
Code:
Range("A1").Value = Year(Now()) & "-" & Txt_Ordernummer.Value
Gebruiker toetst in textbox Txt_Ordernummer: 12345
In cel A1 staat: 2008-12345

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Josno, Het is met VBA in dit geval een beetje als 'schieten met een kanon op een mug'.... Maar goed, het doet wel wat je wilt.
Verander het Range("A:A") in Range("[jouw celadres]").

Groet, Leo

Josno

als het maar één cel betreft, is het toch geen probleem om 1x per jaar een wijziging aan te brengen aan de celeigenschappen.

En dat kan eigenlijk ook nog via een workbook_open event dat nakijkt welk jaar het is, en dan die celeigenschap aanpast.

reactie

Waarom dan geen userform waar de gebruiker als een razende Roeland de gegevens inklopt en bij het wegschrijven de toevoeging van het huidige jaar met de ordernummer heeft. Bijv.:
Code:
Range("A1").Value = Year(Now()) & "-" & Txt_Ordernummer.Value
Gebruiker toetst in textbox Txt_Ordernummer: 12345
In cel A1 staat: 2008-12345

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Buiten het ordernummer dient er nog veel meer ingevuld te worden welke niet in een userform is af te vangen dit programma maakt aan de hand van vaste prijzen een begroting per dekkingsoort verschillend Misschien te inhoudelijk maar de kosten kunnen uit diverse potjes komen, enz enz

Josno

Reactie

als het maar één cel betreft, is het toch geen probleem om 1x per jaar een wijziging aan te brengen aan de celeigenschappen.

En dat kan eigenlijk ook nog via een workbook_open event dat nakijkt welk jaar het is, en dan die celeigenschap aanpast.

Zo heb ik het nu ook opgelost, maar wil zorgen dat dit niet vergeten wordt. Daar een tiental gebruikers dit bestand lokaal (Tablet PC) hebben opgeslagen

Josno

Josno, Nav je opmerking in je laatste post...
Daar een tiental gebruikers dit bestand lokaal (Tablet PC) hebben opgeslagen
...HOE regel jij dan het UNIEKE ordernummer??? Als 10 gebruikers onafhankelijk van elkaar bezig zijn, lijkt dat me een vrij onmogelijke opgave...

Groet, Leo

P.s. heb je mijn laatste verandering al 'ns geprobeerd???

Laatst bewerkt:
reactie

Josno, Nav je opmerking in je laatste post......HOE regel jij dan het UNIEKE ordernummer??? Als 10 gebruikers onafhankelijk van elkaar bezig zijn, lijkt dat me een vrij onmogelijke opgave...

Groet, Leo

P.s. heb je mijn laatste verandering al 'ns geprobeerd???

Ben bezig met jou VB code echter werkt nog niet, maar daar kijk ik verder naar. Maar het nummer wordt niet door excel gegenereerd maar door een onderhoudsprogramma van onze opdrachtgever

John

Ben bezig met jou VB code echter werkt nog niet, maar daar kijk ik verder naar. Maar het nummer wordt niet door excel gegenereerd maar door een onderhoudsprogramma van onze opdrachtgever

John

Zitten we dan niet onnodig moeilijk te doen?
In plaats van dat de gebruiker de gegevens intoetst zouden we het nummer kunnen uitlezen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

reactie

Zitten we dan niet onnodig moeilijk te doen?
In plaats van dat de gebruiker de gegevens intoetst zouden we het nummer kunnen uitlezen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Helaas is het niet mogelijk een koppeling te maken tussen deze twee programma's en dit gebeurt niet op de werklocatie waar mijn sheet wordt ingevuld maar later als de opdracht is aangemaakt in hun programma en wordt dan toegevoegt in excel en gemaild naar ons. Als juiste opdrachtverstrekiking met mde juiste prijs
Maar ik wil je wel het excelsheet sturen wat ik hiervoor gebruik zodat je een beeld heb wat de invulvelden zijn. Echter groter dan 100 Kb

John

Helaas is het niet mogelijk een koppeling te maken tussen deze twee programma's en dit gebeurt niet op de werklocatie waar mijn sheet wordt ingevuld maar later als de opdracht is aangemaakt in hun programma en wordt dan toegevoegt in excel en gemaild naar ons. Als juiste opdrachtverstrekiking met mde juiste prijs
Maar ik wil je wel het excelsheet sturen wat ik hiervoor gebruik zodat je een beeld heb wat de invulvelden zijn. Echter groter dan 100 Kb

John

Hoeft geen koppeling te zijn maar je zou kunnen zoeken in het andere programma om te voorkomen dat men verkeerde ordernummers invoert.
Je kunt eventueel een bericht sturen naar mijn e-mail zodat ik kan replyen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan