huis systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

walterbijman

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Hallo, ik moest een systeem samenstellen voor een vriend van mij.
Hij gebruikt de pc alleen voor af en toe wat gamen geen zware spellen. Voorderest gebruikt hij de pc voor ms office. Ik heb het volgende systeem samengesteld.
zouden jullie je mening over het systeem willen geven.

alvast bedankt

Component Product Meerprijs

Moederbord ASUS M2N-X Plus Socket AM2+ € 10 4 keuzes >

Processor AMD Athlon 64 X2 6000+ € -50 2 keuzes >

Koelers AMD Cooler ( Standaard ) € 0 1 keuzes >

Geheugen 4 GB DDR2 800 ( Standaard ) € 0 3 keuzes >

HardeSchijf (Sata II) Maxtor 320Gb SATAII, 7200rpm 300 € -19 3 keuzes >

Videokaarten GeForce 8600GT 512MB DDRIII PCIe,TV-out,DVI ( Standaard ) € 0 8 keuzes >

Computer Kasten ATX Midi Tower 400Watt Mundo ( Standaard ) € 0 10 keuzes >

CD & DVD-ReWriter NEC 18x DVD +/- RW ( Dual Layer ) € 0 3 keuzes >

Geluidskaarten ASUS Channel 5.1 CH ( Standaard ) € 0 5 keuzes >

Netwerkkaarten ASUS 10/100/1000 Ethernet LAN ( Standaard ) € 0 4 keuzes >

4 Gb intern is inderdaad behoorlijk ruim bemeten voor een 'huissysteem', je zal er dan toch Vista op moeten gaan draaien.
Verder de voeding...400 watt, bij de eisen van een 8600GT staat al minimaal 450 Watt, tel daarbij op dat de AMD 64 X2 6000 ook geen zuinige jongen is (125 W), dat gaat zeer waarschijnlijk niet werken of stabiel lopen.
Verder geen idee wat de totaalprijs is van dit geheel.

Komt nog bij dat als je vista32 voor hem installeert er slechts 3,3 giga gebruikt kan worden, de rest gaat niet door vista32 aangestuurd worden. Wil je wél de volledige 4 giga kunnen aansturen, dan moet je vista64 voor hem installeren.

Wat ik nog vergat: áls je zelf vista32 erop gaat zetten én de machine heeft 4 giga aan boord dan moet je vóór de vista32 installatie éérst 2 giga intern verwijderen, dan vista installeren, vervolgens éérst alle vista updates installeren en dán pas de 2 extra giga intern terugplaatsen.
Bij de downloads / updates voor vista32 zit een patch waardoor vista32 op een 4 giga systeem beter geïnstalleerd kan worden. Volgens microsoft kunnen tijdens een 32 installatie met 4 giga problemen ontstaan, vandaar het advies om 2 giga intern tijdelijk te verwijderen.

Bij vista64 speelt dat (mogelijke) probleem niet.

[edit] ben je minder handig in het openmaken van een pckast, dan wel je durft het niet, dan kun je vista32 ook proberen te installeren mét de 4giga aan boord. Ik heb hetzelfde gedaan en da's uiteindelijk prima gelukt. Pas ná de installatie ontdekte ik de aanbevelingen van microsoft, maar toen had ik vista 32 er al op staan. M.a.w. het gaat kennelijk soms wél goed zonder eerst 2 giga te verwijderen. [end edit]

Laatst bewerkt door een moderator:
oke bedankt.

Maar die voeding lijkt mij sterk genoeg omdat ik de pc samengesteld mij een bedrijf waarbij de keuze van die onderdelen en de voeding samengaan volgens hun.

alvas bedankt

4 Gb intern is inderdaad behoorlijk ruim bemeten voor een 'huissysteem', je zal er dan toch Vista op moeten gaan draaien.
Verder de voeding...400 watt, bij de eisen van een 8600GT staat al minimaal 450 Watt, tel daarbij op dat de AMD 64 X2 6000 ook geen zuinige jongen is (125 W), dat gaat zeer waarschijnlijk niet werken of stabiel lopen.
Verder geen idee wat de totaalprijs is van dit geheel.

Juist, het systeem zal met normaal gebruik waarschijnlijk nooit aan de 400 watt komen, maar tijdens het opstarten van de pc, worden alle apparaten praktisch tegelijkertijd gestart. Gevolg: een leuke piekspanning voor (ruime genomen) een paar seconden. Daarom is het misschien beter om de juiste aanbevolen voeding te halen die de leverancier van de kaart aangeeft.

Bijna alle 8600GT kaarten zijn overgeklokte versies, daarvan heeft er niet één voldoende aan 400 Watt (ik kan ze zo snel niet vinden tenminste), bovendien ik zou zelf het risico niet willen nemen om voor de paar euro minder een niet/niet goed wekend systeem te krijgen.
Verder zie ik maar één DVD writer, mocht de aanstaande eigenaar er toch voor kiezen een DVD/blueRay speler erbij te plaatsen, haal je alweer een stukje van de reserve af.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan