Hulp aanschaf Home Cinema

Status
Niet open voor verdere reacties.

Linkie3

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2010
Hoi.
Ik wil een Home Cinema set kopen, voor €200 (hoogstens 300,maar alleen als het heel veel meerwaarde heeft). Maar ik zou niet weten welke. Het is voor mijn gemiddelde tienerkamer (kijk tv vanaf 1 persoons bed, 32inch lcd tv staat er tegenover). Ik wil er mijn PS3 en AC Ryan op aansluiten. Ook de tv als het kan. Mijn vraag, welke kan ik het beste kopen? Ik hoef geen blu-ray, want dat zit al in de PS3. En ook welke kabels het beste zijn om de apparatuur aan te sluiten (PS3 en AC Ryan hebben optisch of zoiets, schijnt beter te zijn). En is 2.1/soundbar ook voldoende? Is handiger voor mij, maar ik hoor dat dat surround nabootsen toch niet zo goed werkt. Groeten Linkie3.

Als eerst, welkom op Helpmij.nl...

Velen mensen kunnen hun eigen ervaring over hun zelf gekochte Cinema set vertellen maar ik denk dat je toch beter langs de "velen" audio zaken bij je in de buurt kunt lopen en het verschil in geluid en prestatie zelf moet ervaren. Je hebt het ook over een 2.1 soundbar, dit is een prima oplossing voor zoals in jouw geval een wat kleinere ruimte. Het nabootsen van Surround sound doet dit apparaat niet. Het zegt alleen maar dat er in 1 rechte vorm 2 speakers zitten en er een subwoofer bij geleverd word. Het nabootsen van surround of te wel 5.1 geluid word maar door een aantal fabrikanten gemaakt en deze zijn hier dan ook goed in. Maar daar zijn de kosten ook naar. Bij de meeste Cinema sets worden al speakers geleverd en meestal is dat dan 5.1, of te wel, 1 center speaker, 2 front speakers en 2 achter speakers.

Je kunt het wel anders doen in plaats van een complete cinema set kopen, koop je bijvoorbeeld alleen de soundbar, er zijn meerdere merken die dit verkopen en daar kun je al je apparatuur op aansluiten. Dan ben je feitelijk al klaar alleen heb je er geen radio tuner er in zitten.

Hier vind je er 1 van LG, deze staat bij een maat van mij en die is er zeer te spreken over.

grtjs jjw

Ik zou wel surround willen.
Of is dat niet nodig voor goed geluid?
Ik heb een Philips 32pfl 5604.
En ik wil wel dat het het geld waard is.
Kan ik dus beter een 5.1 set kopen of een 2.1/soundbar?
Groeten Linkie3.

Ik heb geen dvd of blu-ray nodig.
Want dat zit in mijn PS3.
Is een set met receiver en boxen beter?
Ik zag dit http://hificorner.nl/ht-s3305.html
Is zoiets het meest geschikt voor mij (aangezien ik dus geen dvd nodig heb)?
Is zoiets maar dan van een ander merk ook goedkoper te vinden?
Groeten Linkie3.

Laatst bewerkt:
Het BEGRIP surround sound word niet altijd goed begrepen, het wil alleen maar zeggen dat het geluid "ruimer" klinkt, of te wel het stereo beeld is "ruimer" is, je dus "beter" links en rechts hoort. 3 dimensionaal noemen ze dit. De meeste soundbars hebben surround sound maar omdat de speakers zo dicht op mekaar zitten, meestal is een soundbar niet breder dan een 80cm tot een meter, merk je niet zo heel veel van surround sound. Daarbij moet de audio ook voorzien zijn van surround sound. Of te wel als het geluid wat word afgespeeld niet in surround sound word afgespeeld werkt het zo en zo niet naar behoren. De soundbar zal dit dan zeg maar emuleren, of nabootsen, de soundbar zal het geluid proberen ruimer in stereo beeld af te spelen.
Surround sound uitleg
Voor een goed geluid is surround sound niet zo zeer nodig maar bijna alle geluidsapparatuur word hiermee standaard geleverd. Dus als je een soundbar zou kopen zit deze functie er vast wel standaard op.
Het voordeel van een cinema set met 5.1 sound dat je werkelijk geluid om je heen hebt mits de film of audio invoer ook 5.1 word uitgevoerd. Een gekochte dvd zal vrijwel altijd 5.1 zijn uitgevoerd. Een gedownloade dvd bijna nooit.

Voor jouw ruimte probleem is een soundbar een betere aanschaf maar persoonlijk zou ik toch voor een 5.1 set gaan. Het geluid is toch vaak mooier. De meeste cinema sets worden dan geleverd met een cd/dvd en radio functie. Je moet dan alleen opletten of je er nog randapparatuur op kunt aansluiten. Bij goedkopere modellen is dit nog wel eens probleem. Bij wat duurdere modellen zitten er vaak wel ingangen op om bv je PS3 op aan te sluiten.
Ook hier voor kun je beter in de winkel vragen wat ze hebben voor een schappelijke prijs.

grtjs jjw

Mijn slaapkamer is ongeveer 3.40 meter breed en 3 meter lang.
Dus zo klein is de ruimte ook weer niet. En ik kan de Speakers aan de muur hangen.
Ik zag dit http://hificorner.nl/ht-s3305.html
Is dit de ideale oplossing voor mij? Aangezien alleen deze webshop het aanbied kan ik er niet naar luisteren. Maar ik hoorde dat Onkyo heel goed is. Kan ik beter deze kopen of is een Logitech z-5500 ook goed genoeg? Een home cinema heb ik denk ik niet nodig (vanwege PS3 en AC-Ryan). De Onkyo is een dure aanschaf voor mij. Dus ik wil wel zeker weten dat ik er goed aan doe. Groeten Linkie3.

Laatst bewerkt:
Ik vind dit een hele mooie keuze van en voor jouw. Er zitten 3 hdmi ingangen op dus das meer dan genoeg, hopelijk heeft je tv ook een hdmi ingang? Dan kun je mooi alles aan mekaar koppelen. Slechte merken bestaan bijna niet meer. Zelf ken ik het merk niet dus een oordeel over de kwaliteit kan ik je niet geven. Maar ik neem aan dat je hem altijd kunt inruilen binnen zoveel dagen als het je echt niet bevalt.

grtjs jjw

Wat is beter? Met HDMI en SPDIF of geluid alleen over HDMI laten lopen?
En dan bedoel ik de situatie bij de PS3 en de AC RYAN apart bekeken.
En loopt het geluid van mn tv zelf ook via HDMI of moet ik hem via SPDIF coxiaal (heeft mn tv) aansluiten? Groeten Linkie3.

Het verschil tussen optisch of hdmi zul je niet merken in de kwaliteit. Ik weet ook niet of die cinema set die je op het oog hebt zoveel optische ingangen heeft? Meeste sets en of versterkers hebben maar 1 soms 2 optische ingangen. Je zou mits je tv een optische uitgang heeft de tv wel aansluiten op de cinema set via optisch. Je zal waarschijnlijk geen hdmi uitgang hebben op de tv. Wat betreft de PS3 en AC RAYN, die zou ik gewoon over hdmi laten, dan heb je video en audio over 1 kabel, je kiest dan op je versterker de source waar van je beeld en geluid wilt, dan zal de versterk het geluid over de speakers gooien en de video over de hdmi out naar je tv.

grtjs jjw

Mijn tv heeft een Coaxiaal SPDIF OUT. Dus daarmee sluit ik denk ik de TV aan op de Receiver. En dan dus de Xbox Playstation en AC RYAN via HDMI. Heb ik ook meteen weer 2 vrije HDMI ingangen op mn tv (3 weg + 1 erbij). Groeten Linkie3.

kijk, je word er steeds handiger in haha. Mocht je je set hebben gekocht, wens ik je er veel plezier mee.

grtjs jjw

De site waar ik de set koop verkoopt geen coaxiale SPDIF.
Waar kan ik die het beste bestellen?
Groeten Linkie3.

Welke van deze Coax is het beste (voor een niet belachelijke prijs)? Ook zoek ik nog een HDMI kabel (voor de receiver naar de tv).

Nou wat betreft de prijs/kwaliteit verhouding. Onze oren en onze systemen zijn niet van dus danige kwaliteit dat een hele dure kabel beter zal werken. Ik zeg altijd maar zo, neem de middenmaat. Neem van deze site die ik stuurde die van €6,99, doet het goed genoeg. Als je op dezelfde site zoekt naar HDMI hebben ze deze ook. Maar er zijn genoeg winkels en ook webshops die dit soort kabels verkopen. Misschien wel bij jouw in de stad bij bijvoorbeeld een dixons of dergelijke.

grtjs jjw

Harman Kardon BDS300

Hallo,
sinds 2 dagen zijn wij de trotse bezitters van een Harman Kardon BDS300. Alles netjes aangesloten met HDMI, maar het geluid van de tv krijgen we niet via receiver uit de speakers..
Iemand enig idee wat wij fout doen??
Geluid van mn externe I-pod dock en ps2 werkt wel via de receiver..
Heb al geprobeerd met van die witte en rode achterin de analog ingang in de receiver naar de tv, maar ook dat werkte niet. Wat ik vreemd vind is dat je op de afstandsbediening van het HK setje geen tv functie hebt..dus via AUX en de andere functies geprobeerd maar niks werkte..
DVD doet het ook gewoon..

groetjes Marloes

Je zult van af de tv ook nog weer een audio kabel naar de versterker moeten trekken, de meeste "nieuwe" tv's hebben bijvoorbeeld een optical audio uitgang, deze zou je kunnen gebruiken, deze sluit je dan weer aan op een nog lege aansluiting, mijn Sony heeft bijvoorbeeld als SOURCE ook een tv mode, hier heb ik de televisie op staan voor de audio. Je zult even moeten kijken wat voor audio uitgangen je hebt op je tv.

grtjs jjw

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Bedankt!
inmiddels is de vraag opgelost: een coaxial oranje plugkabel bood de oplossing, receiver op coaxial, plug and play!:d

thnx voor de reakties! groetjes Marloes

Zet je de vraag nog even op status opgelost, boven in het scherm kun je hier op klikken.

Fijn dat het opgelost is. Een heel gelukkig nieuwjaar.

grtjs jjw

het lukt me niet om op opgelost te drukken, er is alleen een optie in het blauwe balkje: vraag is niet opgelost, verder kan er daar niet op klikken..

Logisch omdat het niet jou topic is, kun je ook de status niet aanpassen. Volgende keer graag bij je eigen topic houden. Mee liften in iemand zijn / haar topic is niet toegestaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan