Hulp bij aanleg draadloos netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bockham

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 feb 2007
Hallo,

In onze nieuwe woning wil ik graag een draadloos netwerk installeren. Hiervoor wil ik graag jullie hulp.

Situatie: ADSL verbinding. Loopt (na splitter met KPN telefoon verbinding) momenteel via een speedtouch modem met 4 ethernet poorten. Aansluiting is in de meterkast op de begane grond. We willen met 2 laptops (hebben al mogelijkheid voor verbinding met draadloos netwerk) en een X-box 360 gebruik gaan maken van de verbinding. De X-box 360 moet een verbinding hebben waarmee goed online te spelen valt. De laptops zijn niet altijd aanwezig. Xbox staat op de 2e verdieping, laptops meestal op de begane grond. Het is een nieuwbouw woning (dus gewapend beton en daardoor wellicht lastig bereik op de 2e verdieping).

Vragen:
- welke router is geschikt voor mij? Zeker gezien bereik en online spelen met X-box 360.
- kan de aanleg van dit netwerk zonder desktop computer?
- is het verstandig om de router op de eerste verdieping te plaatsen? Of is dat niet nodig en kan het ook op de begane grond?
- de telefonie wil ik ook graag draadloos maken. Kan dit na splitsing van het signaal in de meterkast? Welke mogelijke paketten zijn hiervoor beschikbaar?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Wanneer je twee verdiepingen door wil raadt ik toch een sterke router aan, een zwakkere zou dit ook aan moeten kunnen, maar je hebt dan de kans dat je signaal zwak is of wegvalt, dit komt de snelheid niet ten goede. Wanneer je echter je router op de eerste verdieping zet zou je weer af kunnen met een lichter type.
Maar voor routers geldt toch nog altijd dat wanneer je de mogelijkheid hebt een kabel te leggen, gebruik dan een kabel.

Hoi !

In een dergelijke woning plaats ik de draadloze router bij voorkeur op de 1ste verdieping; dit voor een beter bereik door het hele huis.

Je hebt geen desktop-PC nodig, alleen even een netwerkkabel voor de configuratie van de router.

Ikzelf heb een lichte voorkeur voor Linksys of Belkin, maar kies voor en goed bekend merk.

Voor een dect-telefoon zijn diverse pakketten te verkrijgen met 2, 3, of meer stations.
Configuratie hiervan levert zelden problemen op: basisstation achter de juiste splitter-uitgang en bellen maar.

Greetz,

Harry.

Bedankt voor jullie reactie. Kan ik zeker wat mee. Ik heb over de Linksys routers begrepen dat deze goed scoort op het bereik.

Voor de X-box zal ik vermoedelijk toch maar een kabeltje gaan trekken naar de bovenste verdieping. Dit zal de snelheid vermoedelijk wel ten goed komen.

Edit: uiteindelijk bleek de toepassing een wireless access point genoeg, heb er één aangeschaft van Linksys (54G serie). Deze heeft prima bereik (ook op de tweede dus) vanuit de meterkast en werkt tot op heden uitstekend.

Bedankt voor jullie hulp!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan