Hulp bij aanpassen RPT bestand (uit 2005)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Renevandervelde

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2008
Ik zit met een probleem t.a.v. een Report layout. Ik zou graag deze RPT file willen aanpassen zodanig dat het de beide logo's van ons bedrijf (linksboven en rechtsboven) en de NAW tekst aan de onderzijde worden verwijderd.
De reden dat we deze 3 items willen verwijderen is omdat we tegenwoordig volledig bedrukt briefpapier in de printer leggen én omdat onze logo's gewijzigd zijn en het bedrijf inmiddels op een nieuwe locatie zit.

Deze reports horen bij een Access programma dat geschreven is in 2005, maar waarvan de support (natuurlijk!) gestopt is.

We zijn aan het kijken welk nieuw programma geschikt is, maar tot eind 2012 moet dit het allemaal nog even blijven doen.

Wie kan mij helpen om dit uit te voeren? Als iemand een programma weet waarmee ik het zelf kan doen, dan is dat natuurlijk ook handig...

René

De bijlag kan vanwege de grootte niet op dit forum worden opgeslagen. Ik heb het bestand op mijn webserver geplaatst onder:
http://cavynl.home.xs4all.nl/access/

Je kunt een rpt bestand niet in Access openen; daar is de database voor nodig.

Dank.. database is er uiteraard ook...

Dank voor je reactie.

Het gaat hier om een programma dat gecompileerd is als EXE programma.
Het programma maakt gebruik van een (grote) database met de extensie MDB. Deze database is ook in Access 2007 en Access 2010 te openen, maar dan bevat de database alleen de tabellen en queries, en NIET de reports.
Alle reports staan los in dezelfde directory waar ook de EXECUTABLE van het programma staat.

Het lijkt er dus op alsof het programma deze RPT files aanroept en gebruikt. Als ik de RPT file open in Notepad++, dan zie ik dat de report verschillende velden bevat (en het klopt dus dat dit de reports/layouts zijn die het programma gebruikt).

Ik weet echter niet hoe ik nu deze RPT in een programma kan openen om de 2 images en NAW Gegevens te verwijderen.

Heb je een idee?

Rene

Je Exe programma maakt de rpt file aan, daar lijkt het inderdaad op. RTF is een gangbare rapport extensie, die o.a. door Crystal Reports wordt gebruikt; misschien dat je hem daar in kunt openen en bewerken. Ook Crystal Reports gebruikt een database als gegevensbron, en dat kan inderdaad een Access database zijn.
Access moet je als een 'schilprogramma' zien, een combinatie van een database (de tabellen en queries), een Frontend (de exe in jouw geval) en een Output (Crystal Reports achtige rapporten). Je zult de EXE moeten aanpassen om het rapport te veranderen, en dat zal, zonder de broncode, een héél lastig karwei worden. Als het al mogelijk is.

Extra vraag

Ik snap wat je schrijft, maar ik vraag me dan wel het volgende af.

Er is heel duidelijk gekozen voor een verdeling in:
EXE = hoofdprogramma
MDB FILE = alle tabellen en queries
en ... een stuk of 40 RPT files, die allemaal LOS staan.

Ik heb het idee dat die EXE simpelweg de RPT files aanroept, en dat men expres die RPT files apart heeft gezet omdat juist voor iedere klant de RPT layout anders kan zijn en eigen informatie moet bevatten. Door die RPT files apart te plaatsen verwacht ik dus dat je die RPT files aan zou moeten kunnen passen ZONDER de EXE aan te passen. Als dat wel zo zou zijn (dat je de EXE aan moest passen), dan zou men voor iedere klant weer een 'eigen' exe moeten genereren. Dat is zeker niet gebeurd.

In wat voor soort editors zou ik die RPT file kunnen openen?
Zou je eens het bestand inhoudelijk willen bekijken of je aanknopingspunten ziet?

Rene

Dat zou best kunnen, ik heb uiteraard de EXE niet. Nogmaals: ik vermoed dat je voor die rpt bestanden Crystal Reports o.i.d. nodig hebt. In ieder geval niet Access, want die maakt/gebruikt geen externe rapporten. Overigens heb ik ook wel eens met een losse database (sql server) gewerkt met aparte rapporten (inderdaad, in rpt format) en een EXE die e.e.a. aan elkaar knoopte. En bij elke wijziging was het bedrijf nodig dat de frontend (de exe dus) had gemaakt. Die was in ons geval dan in Delphi geprogrammeerd. Daar zijn die jongens overigens niet armer van geworden :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan