Hulp bij aanschaf moederbord

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bellie

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2004
Hallo,

ik wil binnenkort een nieuw systeem aanschaffen.
Op dit moment ben ik dan ook een beetje aan het orienteren..
Ik zit dus met wat vraagjes.

Ik weet eigenlijk al dat ik een AMD Athlon 64 X2 5000+ processor wil, maar dan kom ik in het "bos" van
moederborden er niet meer uit..

1. waar moet ik op letten ivm Chipset? VIA, nForce, AMD. En dan de typen.
2. Wat houdt de Datarate in? En hoe belangrijk is die?
3. Kan iemand mij een voorstel doen voor:

- AMD Athlon 64 X2 5000+
- PCI-e 16x, SLI is NIET nodig
- Dual Memory (2x 1Gb PC-6400 800)
- zoveel mogelijk usb poorten
- Firewire

Ik heb nu geen tijd (en ook heel eerlijk gezegd geen zin) om te gaan zoeken / lezen en vergelijken in de vele tientallen planken. In het oerwoud van plankjes blijf je namelijk wandelen. Ik denk dat je nog een paar aanvullende vragen / voorwaarden voor jezelf moet stellen:

wil ik wireless onboard?
wil ik sound onboard?
wil ik nog een ouderwetse com-port?

Met name de wifi vraag is een interessante. Als je die bijv. met "Ja", zou beantwoorden, dan elimineer je vele tientallen planken en wordt de keuze gemakkelijker.

Datrate: doorvoersnelheid (ranking) van gegevens.

Laatst bewerkt:
Deze is zeer sexy: Asrock ALiveNF7G-HDready

Met een nForce 630 chipset erop.

Ik persoonlijk heb mijn X2 5200+ op een Asrock AliveSATA2-Glan, die zit nog met een VIA K8T890 CF.

En als ik jou was dan zou ik minstens een 5200+ nemen, deze heeft 2MB L2 cache ipv de 1MB van de 5000+.

Voor RAM zou je DDR2 PC6400 moeten nemen en G.E.I.L. is wel een goede/goedkope optie.

De reden voor 5200+ is idd de 2MB cache.... G.E.I.L was ook mijn 1e keus maar de snelheid was ik nog niet helemaal uit. Even over de chipset, wat heeft deze chipset, nForce 630, voor voordelen tov een nForce 560 ofzo?

de nForce 630 chipset komt met een onboard grafische kaart. Maar de nForce 560 heeft 2 X ATA133 en eSATA2 aansluiting.

is er misschien een site waar die chipset info terug kan vinden?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan