Hulp bij aanschaf NAS

Status
Niet open voor verdere reacties.

jegero13

Gebruiker
Lid geworden
24 dec 2008
Beste helpmijers,

Ik wil voor thuis een NAS gaan aanschaffen om mijn oude pc servertje kan gaan wegdoen. (Deze verbruikt best wel veel energie namelijk)
Nu ben ik op zoek geweest naar een Synology NAS. Deze omdat hij heel veel "server" functies heeft.
Op mijn "server" heb ik namelijk 2 hobby sites draaien met allebei een eigen domein en mailserver.
Dit wil ik graag weer op mijn NAS gaan gebruiken en heb gelezen dat een Synology dit sowieso ondersteund. (Wil het eigenlijk niet kwijt.)
Ook wil ik de films die nu nog op die server staan overzetten naar de NAS voor mobiele apparaten/laptop/Chromecast/PS3.
En de gedeelde mappen die er nu nog op staan voor elk gezinslid wou ik ook weer delen (dit laatste zal het minste probleem zijn)
Nu mijn vraag, ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel soorten en ik heb eigenlijk geen idee wat ik nou precies moet kiezen. De ene is heel erg geschikt voor klein kantoor met bestanden delen/website/email. Maar de andere is weer heel erg gericht voor mediacenters. Om films moeiteloos op mobiele apparaten enzo te bekijken.
Wat ik dus wil is 1 die qua hardware geschikt is voor allebei. Dat de website gewoon draait (hoeft geen Google.nl snelheid maar moet wel soepel draaien) en dat ik moeiteloos films kan streamen naar apparaten.
En waar ik achter ben gekomen is dat het om de software niet heel veel verschil maakt. Op alle apparaten kun je evenveel app's installeren maar de hardware moet het aankunnen?
Wat ik zelf al gevonden heb zijn de DS216play en de DS215+. Ik heb ze met zo'n vergelijk tool vergeleken maar het meeste verschil zit hem in de prijs als ik het zo zie.
De 215+ heeft eSata bijvoorbeeld dat gebruik ik niet, maar de 216 heeft weer ondersteuning voor Android en downloaden via BitTorrent (ook wel handig).
Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen met het een en ander. (Y)
Oh ja, vergeten te vermelden. Ik wil minimaal een 2 Bay NAS, in eerste instantie 1 schijf en eventueel later na wat sparen een 2e er bij in! En wat ik gevonden heb vind ik een Dual Core met minimaal 1 Gb geheugen ook wel prettig! Dan heb ik niet hetzelfde als met mijn server nu. (Pentium 4, 1Gb geheugen...) JA heel oud beestje maar doet het tot nog toe wel aardig.

Alvast heel hartelijk bedankt!

Groet Jelle

De mogelijkheden bij Synoplogy zijn voor vrijwel alle modellen hetzelfde. Ook de zakelijke modellen kunnen prima met Android overweg via de verschillende Apps.

De types bij Synology zijn opgebouwd uit een cijfer (aantal schijven) en het tweede getal geeft het modeljaar aan. De 215+ is dus een model van vorig jaar, maar mogelijk iets goedkoper nu. Je mist niks, enkel zullen updates voor de firmware iets eerder stoppen.

Wat websites betreft. De Synology heeft 1 probleem en dat is hoe hij omgaat met het verwerken van veel kleine bestanden (zoals websites) en dynamische content in een website. Het webserver deel is dan ook het enige deel van Synology waar ik niet tevreden over ben. De performance is gewoon niet goed. Als je dat geen probleem vind is het prima bruikbaar, want het werkt foutloos.

Dank voor je reactie!
Dus het maakt geen bal uit wat ik koop. Dus ik kan dan beter voor de DS216play gaan ivm video transcoding en hij is nieuwer, dus langer updates?
Voor het website gedeelte maakt niet zoveel uit. Hij zal sowieso sneller zijn mijn huidige server! En het is gewoon voor de hobby en een beetje oefenen met PHP, MySQL en HTML zeg maar.
Misschien later in de toekomst.
Heel erg bedankt! Hier kan ik weer verder mee!

hier in huis een ds209+
een ds 214+
en sinds een paar uur een ds 215+

De ds216+ is net uit en is iets goedkoper dan de 215
Maar op alle synology nas-en die ik hier heb komen nog updates uit.
Het enigste verschil zit in het dsm uiterlijk.
Dat is vanaf de 210 gewijzigd.
Voor mijn doeleinden zijn deze zeer geschikt.
Het beheren van websites doe ik niet dus daar kan ik je geen reactie op geven.

Maar kies je voor een synology dan heb je wel iets goeds in handen.
stil en zuinig in verbruik.
De + serie heeft meer geheugen daarom is deze iets duurder.

succes met je keuze en aanschaf.

Daarom heb ik ook gekozen inderdaad voor Synology.
Het energieverbruik reist echt de pan uit door die computer die 24/7 staat te draaien. Heb er nooit bij stilgestaan (ik betaal de rekening niet haha)
En wil toch de functies blijven houden maar heel erg in verbruik naar beneden.

Oh, wat ik zo kan zien hebben ze allemaal 1 Gb ram geheugen. Alleen zitten er in de + series volgens mij betere Processoren. Nja, het verschil zal vast niet heel erg merkbaar zijn.
Denk dat mijn keuze gemaakt is en dat ik de DS216Play ga bestellen!
Dan rest mij nog 1 vraag, wat is het grootste verschil in een normale Desktop HDD, Groene HDD en de NAS HDD?

Desktop is eigenlijk voor in een gewone computer. Groen is zuiniger, maar daardoor ook iets langzamer en een NAS schijf is speciaal voor toepassingen die altijd aan staan.

Kijk ook maar eens bij WD -> http://www.wdc.com/en/products/internal/nas/ of als je wilt de Enterprise serie. Grootste verschil zit in de betrouwbaarheid.

Hier draait al bijna 4 jaar een DS 412+, naar volle tevredenheid 24/7. Vlotte processor met voldoende geheugen voor uitstekende prestaties.
Wat betreft je opmerking:
Dat de website gewoon draait (hoeft geen Google.nl snelheid maar moet wel soepel draaien)
zal het wel duidelijk zijn dat de site nooit sneller zal zijn dan wat de max. upload-snelheid van je internet-abonnement is..?
Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij de vorige reacties: het is stabiel, betrouwbaar, stil en de DSM-software is voor iedereen in te stellen en te gebruiken.
Wat dat betreft is Synology wel een toppertje, en, niet te vergeten: er is een goede community waar je een antwoord kunt vinden om de meest uiteenlopende problemen en alles wat er mee samenhangt.
In mijn ogen ook belangrijk.... :thumb:

Ik weet niet waar je deze gaat bestellen maar ik heb ze hier gekocht www.mobile-harddisk.nl
Meteen de schijven laten inbouwen, is gratis.
En dan staat alles er al meteen gebruiksklaar op.

@RogerS: Dank! Is me duidelijk nu!
@Scrapheap: Jaa dat snap ik haha! Maar mijn server nu heeft er zo ontzettend veel moeite mee... Zelfs internet is die niet vooruit te branden. Dan bestel ik vol vertrouwen eentje! En inderdaad die community is hartstikke makkelijk!
@puppie: Bij diegene die de ICT bij m'n ouders op het werk ook gedaan heeft. Mooi prijsje laten maken en vind het zelf instellen van zo'n apparaat veel te leuk daarvoor! ;-) Misschien dat hij het ook al doet overigens. We zullen zien!
Heel erg bedankt iedereen!

Persoonlijk zou ik voor een +-versie gaan, de processor en de hoeveelheid werkgeheugen daarin zorgen voor beduidend betere prestaties.
Zelf gebruik ik de NAS voor het wegschrijven van backups, opslag van films en documentaires, streamen daarvan naar mijn mediaspelers, FTP- en HTTP-server ( testen van websites ( bugchecks en design-beoordeling )).
Van de aanschaf nooit 1 dag spijt gehad hoewel het om een fors bedrag ging incl. 2x 3 Tb HDD's. Inmiddels zit hij vol, 2x 3 Tb en 2x 4 Tb...:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan