Hulp bij inrichten basis database Kartbaan

Status
Niet open voor verdere reacties.

xray911

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2012
Berichten
13
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het opzetten van een database voor een kartbaan. Ik ben monteur op deze kartbaan en het is de bedoeling van mij om de bult papierwerk die wij in een jaar generen digitaal te maken. In de huidige situatie zijn er 3 formulieren welke ingevuld worden. Hieronder heb ik een opsomming opgenomen met de uitleg wat de functie van een formulier is. Tevens heb ik de formulieren opgenomen in de bijlage.

-Correctief onderhoud: Dit formulier wordt er gebruikt op het moment dat er een kart kapot is. Een baanjongen vult dit formulier deels in (Kartnr, Uren, ingevuld door, datum storing, tijdstip storing en omschrijving storing) en plaatst dit formulier in de kart die kapot is. Vervolgens pakt een monteur de kapote kart, maakt de kart en vult het formulier verder in (Hierbij wordt het veld gebruikte onderdelen meer gebruikt voor werkzaamheden dan onderdelen). Dit formulier gaat vervolgens in het archief.

-Preventief onderhoud: Dit formulier wordt ingevuld door een monteur op het moment dat de monteur preventief onderhoud uitvoert. De monteur loopt alle punten op de lijst af en vult waar nodig de uitgevoerde werkzaamheden en gebruikte onderdelen in.

-Urenlijst: Een baanjongen noteert wekelijks de uren welke een kart heeft gelopen (er is een urenteller aanwezig op de karts). Dit formulier dient er voor om de uren tussen de karts redelijk gelijk te houden maar vooral om bekijken of er een slijtage onderdeel moet worden vervangen (bijv. olie elke 750 uur). Op papier werkt dit niet omdat de monteur handmatig alle formulieren moet gaan nakijken om te kijken wanneer een onderdeel voor het laatst is vervangen.

Nu komt het punt waar ik jullie hulp nodig heb. Ik heb denk ik voor sommige delen wel duidelijk hoe ik dit moet aanpakken maar vooral het preventief onderhoud ben ik nog niet over uit hoe ik dit het beste kan aanpakken. ik heb een afbeelding bijgevoegd hoe ik het ongeveer wil gaan aanpakken. Wat vinden jullie hiervan?
Flowchart.png
Met vriendelijke groeten,

Robin
Bekijk bijlage Aantal uren gelopen karts.docBekijk bijlage Correctief onderhoud kart.docBekijk bijlage Preventief onderhoud 2013.xlsx
 
Je afbeelding laat een aantal tabellen zien waarvan ik mij afvraag of die logisch zijn, maar zonder de feitelijke database te zien kan ik daar verder niet zoveel zinnigs over zeggen. Je werkprocedure's zijn mij ook niet duidelijk; ik krijg de indruk (gezien het kader Database) dat iedereen in de database gaat werken, en ik vraag me af hoe je dat gaat doen: krijgt iedereen een laptop mee met een directe netwerk verbinding met de db? Of ga je met digitale formulieren op een tablet werken? Of wordt er helemaal niet digitaal gewerkt, en vullen de baanjongens en monteurs papieren formulieren in, die later verzameld worden en in de computer ingevoerd? Ik vermoed het laatste. Maar zonder de werkprocedures is ook daar dus niet veel nog van te zeggen. Dus graag aanvullende info :).
 
Beste OctaFish,

Zowel de baanjongens als de monteurs hebben een eigen werkplek. Op beide werkplekken is een computer aanwezig. Deze computers zijn middels een netwerk met elkaar verbonden. Het is de bedoeling om dingen direct digitaal in te voeren.
Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Met vriendelijke groet,

Robin
 
Helpt niet veel nog :). De vraag is wat mij betreft: wat wil je eigenlijk? Het is uiteraard prima dat iedereen rechtstreeks in de database werkt, want dat is veruit de beste optie. Maar je procedureverhaal snap ik nog steeds niet goed. Storingen zijn incidenten die gelijk worden opgepakt, en die je dus gelijk aanmaakt in de db en invult op het formulier. Alles wat daar verder bij komt kijken hangt aan het incidentnummer. Tot zover is alles logisch.
Voor preventief onderhoud geldt in beginsel hetzelfde: de monteur registreert wat hij/zij doet en legt alles vast. Dus de handelingen verschillen niet van een gewoon incident, met dit verschil dat je a) weet wanneer het preventief onderhoudt moet plaatsvinden (op basis van datum of gebruik bijvoorbeeld) en dat er een vaste checklist is die moet worden afgewerkt.
Wat je niet vertelt, is hoe je het preventief onderhoud wilt gaan inplannen, en hoe de monteur in jou ogen dat onderhoud zou moeten afhandelen.
 
Beste Octafish,

Wat u zegt over correctief onderhoud (een incident) dat klopt. misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest met betrekking tot het preventief onderhoud. Op het moment is er één soort preventief onderhoud. Dit onderhoud wordt uitgevoerd op het moment dat er geen kapotte karts zijn. Het tijdstip waarop het preventief onderhoud wordt uitgevoerd wordt dan ook niet bepaald op basis van een datum of gebruik. Met het opzetten van de database wil ik een tweede manier van preventief onderhoud mogelijk maken, namelijk middels het vergelijken van uren. Er zijn meerdere onderdelen welke een bepaalde levensduur hebben (denk aan remblokken). Middels de database wil ik inzichtelijk maken hoeveel uren een slijtage onderdeel nog mee gaat (huidige urenstand vergelijken met urenstand dat het slijtage onderdeel is vervangen)

Het is daarmee de bedoeling dat er straks 2 soorten preventief onderhoud zijn.

1. het afwerken van een checklist. en noteren welke werkzaamheden er zijn uitgevoerd tijdens deze werkzaamheden Dit preventief onderhoud zal op een tijdstip gebeuren dat de monteur hier tijd voor heeft.

2. het vervangen van een slijtageonderdeel op basis van uren. De monteur vervangt hierbij alleen het slijtageonderdeel. Dit is dus feitelijk een normale reparatie met het verschil dat deze reparatie wordt gestuurd op basis van uren in plaats van een defect.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Met vriendelijke groet,

Robin
 
Dat verandert dus weinig aan het principe. Onderhoud op basis van een verlopen tijd kun je makkelijk sturen middels een formulier dat controleert hoeveel uur verlopen zijn. Ik zou zeggen: doe de database er eens bij...
 
Beste Octafish,

Zo ver ben ik op het moment nog niet. Omdat ik nog niet wist hoe ik het moest aanpakken had ik besloten eers hier om hulp te vragen.

Met vriendelijke groet,

Robin
 
Heel goed! Dan wachten we op je Functioneel Ontwerp :)
 
Beste Octafish,

Ik ben er eens mee aan de gang gegaan en loop al snel tegen problemen op. Nu zal dit er naar alle waarschijnlijkheid mee hebben te maken dat ik een absolute beginner ben in acces. Ik heb mijn database toegevoegd. Problemen waar ik tegen aanloop zijn:

In het formulier [frm_melden_storing] is het mogelijk terug te gaan naar voorgaande records. Hierbij is het ook mogelijk terug te gaan naar storingen welke al opgelost zijn. Deze kunnen vervolgens bewerkt worden. Dit is niet de bedoeling. Hoe kan ik dit voorkomen?

Om een lijst te verkrijgen van openstaande storingen maak ik gebruik van een formulier[frm_bekijken_storingen]. nu zou ik graag dubbel willen klikken op een record in deze lijst waardoor er vervolgens een formulier opent waarin de gegevens kunnen worden opgeslagen voor die specifieke reparatie.

Bovenal is mijn vraag hoe u het tot nu toe vindt.

Database:https://www.dropbox.com/s/q91y71apn0f64jq/Kartbaan%2008022014-A.accdb

Met vriendelijke groet,

Robin
 
Je eerste vraag is wel op te lossen met VBA. Je kunt de gebeurtenis <Bij aanwijzen> gebruiken om te controleren of een melding is gereedgemeld of niet. In het eerste geval zet je de formuliereigenschap <Bewerken toegestaan> op Ja, anders op Nee.
En het tweede is ook simpel te doen. Maak maar een knop die een formulier opent, en kopieer de code naar de Dubbelklik eigenschap van een veld. Of gebruik de knop; als je in een doorlopend formulier achteraan een knop maakt die het formulier opent met het gekozen record, heeft elk record zijn eigen knop. Werkt altijd.
 
@Roderik: het is een forum waar we kennis delen; het lijkt mij dus veel zinniger als je een oplossing hebt dat je die hier post. Kunnen we er allemaal wat van opsteken :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan