Hulp bij instellen draadloos netwerk ( Ubee modem/router - linksys wrt610n)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Chape
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Chape

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2007
Hallo, graag wat hulp gewenst met mijn netwerk.

Situatie

1e Ubee draadloze modem/router (begane grond en wordt draadloos niet gebruikt)
2e linksys wrt610n (1e etage)

De linksys is nu bedraad verbonden met de Ubee modem/router. (
Alle randapparatuur is vebonden ( draadloos en bedraad) met de linksys.
Op de linksys is tevens een externe schijf aangesloten.

Op de begane grond is het bereik maar net aan met de linksys en wil graag via de Ubee ( draadloos) het internet op en mijn printers en bestanden kunnen benaderen op de linksys.

Ik heb al van alles gedaan maar krijg het niet voor elkaar.

Kan iemand specifieke instructies geven hoe ik dit wel voor elkaar kan krijgen?

(Note: de ubee kan niet naar de 1e verdieping. Er is geen ruimte om de coax naar boven te krijgen)

Alvast bedankt

Chape

Hoi Chape,

Om het draadloze internet in te schakelen op de Ubee moet je het volgende doen:

1. Ga in de webbrowser naar 192.168.178.1
  2. Vul gebruikersnaam en wachtwoord in, standaard is dit respectievelijk "ziggo" en "draadloos"
  3. Ga naar "Geavanceerde Instellingen"
  4. En dan naar tabblad "Wireless"
  5. Klik dan links op "Primary Network"
  6. Kijk daar of het "Primary Network" op "Enabled" staat, zo niet, zet het dan op enabled
  7. Bij "Network Name" kan vervolgens de naam van het netwerk ingegeven worden, ik zou dit hetzelfde naam geven als het netwerk boven
  8. Zet vervolgens "WPA2-PSK" op enabled en vul in het veld "WPA Pre-Shared Key" het gewenste wachtwoord
  9. Klik vervolgens op "Apply"

Nadat dit gedaan is, zou je via de Ubee-modem draadloos internet moeten hebben.

Succes!

Modag, bedankt,

Maar voordat ik dat ga doen, kan ik dan ook nog mijn printers en bestanden etc benaderen?

Chape

aanvullend op Modag

In deze post staat een goed stappenplan http://www.helpmij.nl/forum/showthre...ter-als-Switch
Je moet dan wel de routertypes/merken die daarin vernoemd worden naar de jouwe "vertalen". Net als de van toepassing zijnde IP-adressen.
Het draadloze aspect staat niet in dit stappenplan maar 1 draadloos netwerk kan je als volgt bekomen:
1/Controleer eerst met het programma inSSIDer welke wifi-kanalen je buren gebruiken.
2/Configureer beide routers met dezelfde SSID, paswoord en encryptie type (WPA/WPA2 met AES, zeker geen TKIP gebruiken. TKIP zal in de nabije toekomst trouwens verdwijnen).
3/ Het draadloze kanaal waarop de routers uitzenden moet wel verschillend zijn en minstens 5 kanalen van elkaar verschillen. Stel je de Ubee bv. op kanaal 2 in, zet dan de Linksys op kanaal 7. Hou ook rekening met stap 1 want het is belangrijk om ook zo ver mogelijk vd kanalen te blijven waarop je buren uitzenden.

Tot slot stel je de printer in op een vast ip-adres maar 1 dat buiten de DHCP-reeks valt die door je Ubee wordt uitgedeeld.

Bedankt voor je aanvulling Contrazoom,

Ik ga morgen eens proberen.. Mijn resultaat en of bijkomende vragen zal ik dan posten..

Fijne avond

Modag en Contrazoom,

Beiden bedankt. Het is gelukt.

Het enige wat ik mij nog afvraag, is het volgende.

Heeft het invloed op de snelheid van het internetverkeer of tussen de afzonderlijke aparaten?

Chape

mooi dat het gelukt is. Op het internetverkeer zou het geen invloed mogen hebben. Het access point zet het draadloos over in bedraad en het blijft bedraad naar de Ubee. Draadloos naar draadloos is er natuurlijk wel een impakt. Om het visueel makkelijker voor te stellen, het access point pakt draadloos binnen maar wifi is geen full duplex dus terwijl die ontvangt kan de access point niks uitzenden en hoe meer draadloze toestellen er tegelijk aktief zijn hoe groter de impakt zal zijn want ieder draadloos toestel moet hetzelfde medium delen.
En anticiperend op degene die mogelijks het full duplex verhaal in twijfel trekken, het trukje dat de wifi alliance gebruikt om de snelheid steeds te verhogen is door het principe van meerdere spatial streams. In 802.11ac tot 8 spatial streams.

Ik ben helemaal tevreden nu..

Dank voor julli hulp

Chape

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan