Hulp bij keuze aanschaf SSD (overstap van HDD naar SSD)

Status
Niet open voor verdere reacties.

DJTommyV

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
7
Beste leden van het forum,

Aangezien ik veel goede reviews over SSD's heb gezien, wil ik hier ook op over stappen. Ik bezit zelf een laptop van alternate, en hierin zit een hdd van seagate, de :ST9500420AS (seagate momentus).
Als ik hiervan de specificaties opvraag, dan zie ik dat deze een ESATA-300 aansluiting (interface) heeft, neem aan dat de SSD diezelfde aansluiting moet hebben om goed te functioneren?
er zijn een paar dingen die ik mij af vraag:

- Welke SSD (graag onder de €150 euro) zou goed zijn, en ook passen op dezelfde aansluiting als waar de HDD nu op zit?
- Kan ik dit makkelijk zelf installeren (zoja hoe)? (ik kan de laptop zelf al wel openen en zie dan de hdd zitten)
- hoe installeer ik windows op die SSD, als de HDD dan dus niet meer aangesloten is?


Hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt een ruime keuze van ssd's onder de 150 euro. Een aantal zijn zelfs 256GB, maar dat zit je er wel tegenaan. Voor 120GB moet je denken aan een prijs van tussen de 80-100 euro. Ikzelf heb een OCZ Agility 3, nog nooit problemen mee gehad, maar hij staat wel bekend om zijn problemen. Wat beter ssd's zijn de Vertex 4. de Samsung 830, of de Intel 520. Vooral Intel staat bekend om zijn betrouwbare ssd's, maar die van Samsung en OCZ (vooral de wat nieuwere) zijn ook betrouwbaar.

Het installeren van een ssd in een laptop is een fluitje van een cent. Je ziet dus de harde schijf liggen, aan een kant zit een kabeltje aan de hdd vast. Eerst schroef je de hdd los en trek je het kabeltje er uit. Dan sluit je het kabeltje op de nieuwe ssd aan, moet je eventueel de bracket van de oude hdd op je nieuwe ssd zetten, en je schroeft alles weer vast.

Windows installeren gaat via de cd die je bij je laptop gehad hebt. Als je die niet hebt, staat er bijna altijd een product-code op je laptop, waardoor je ook even het schijfje van iemand anders kan lenen, en dan voer je je eigen product-code in.
 
Bedankt voor de reactie. Maakt de interface soort nog uit?? Want m'n huidige hdd heeft dus esata 300?
 
e-SATA lijkt me sterk, want dat is een interface die wordt gebruikt voor externe harde schijven. Jouw aansluiting is SATA-300, en SATA-600 is de snelste interface op dit moment. SATA-600 is backwards compatible met SATA-300. Je kan je ssd dus gewoon op je SATA-300 poort aansluiten. Het enige nadeel is dat ssd's wel een beetje worden tegen gehouden door SATA-300, dus voor optimaal gebruik moet je SATA-600 hebben, maar veel verschil is er niet, en het zal sowieso nauwelijks merkbaar zijn.
 
Aan te merken betrouwbare SSD's zijn de Crucial M4 en de Samsung 830 en de wat duurdere Intels (die tevens wat langzamer zijn). Meeste bang for buck heb je met de eerste 2 dus (Samsung en Crucial).

OCZ is een niet aan te raden merk: deze fabrikant probeert zo snel mogelijk nieuwe producten te lanceren waarbij de firmware nog niet stabiel is. Vaak wordt die instabiliteit niet tot nauwelijks opgelost. Je kunt natuurlijk altijd mazzel hebben zoals Stratoer..... In ieder geval is de Agility een baggertrage schijf, zoek maar eens reviews en echte benchmarks op van die schijf (en dan zal je inderdaad vinden dat deze schijf veel problemen kent).
 
bedankt voor de reacties. ik heb besloten om even te wachten en te sparen voor de samsung 840 pro 128gb. deze schijnt er goed te zijn!
 
De 840 pro is inderdaad erg goed, maar ook wat duurder, de 830 geeft momenteel de meeste bang-for-buck. Vermijd in ieder geval de gewone 840, deze is namelijk langzamer dan de 830.
 
Is het verschil tussen de 840 pro en de 830 dusdanig groot, dat het wachten en het bijbetalen het echt waard is?
 
Voor de gebruikerservaring niet. Hier is een mooie review van de 840 pro: review op tweakers

In deze review staat ook duidelijk heel mooi geschreven:
De Samsung 840 Pro domineert in eigenlijk alle benchmarks en wie iets meer dan 10GB vrije ruimte overlaat, heeft een ssd die al snel 20 procent sneller is dan de concurrentie. Nog sneller starten en nog sneller multitasken dus. De Samsung 830-serie is erg populair, vanwege de hoge prestaties en de zeer lage prijs voor de 128GB- en 256GB-uitvoering. Met een adviesprijs van 279 euro is de 840 Pro 256GB aanzienlijk duurder, ook vergeleken met de concurrentie. Hopelijk doet de reguliere 840-serie weinig onder voor de Pro-variant, en heeft deze een lagere prijs.

Upgraden van een snelle sata-600-ssd naar de Samsung 840 Pro is namelijk niet aan te raden. Alleen de meest veeleisende gebruikers zullen nog verschil merken tussen snelle ssd's van nu en de nog snellere Samsung 840. Als de prijs echter goed is, raden we de Samsung 840 Pro-serie ten zeerste aan, extra prestaties zijn namelijk altijd mooi meegenomen en Samsung heeft een goede naam wat betrouwbaarheid betreft.
Hier wil ik voornamelijk het volgende zinnetje benadrukken: Alleen de meest veeleisende gebruikers zullen nog verschil merken tussen snelle ssd's van nu en de nog snellere Samsung 840
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan