• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp bij lastige (ALS) formule!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

xqlusiveboz

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2012
Hallo,

Ik ben een spreadsheet aan het maken met daarin de registratie van vakantieuren. Nu is het volgende het geval:
- medewerkers vanaf 40 jaar krijgen 1 vakantiedag extra
- medewerkers vanaf 45 krijgen 2 vakantiedagen extra
- medewerkers vanaf 50 krijgen 3 vakantiedagen extra
- medewerkers vanaf 55 krijgen 4 vakantiedagen extra
- medewerkers vanaf 60 krijgen 5 vakantiedagen extra

Deze medewerkers komen hier alleen voor in aanmerking als ze minimaal 5 jaar werkzaam zijn bij de organisatie.

In mijn bestand heb ik de geboortedata en data in dienst staan en zou nu graag bij elke medewerken een formulie in willen voeren zodat er, wanneer de desbetreffende medewerker in aanmerking komt voor de extra dagen, het juiste aantal komt te staan.

Kan iemand mij hier mee op weg helpen. Ik ben op dit gebied echt een leek :o

Alvast bedankt!!

Zelfde opzet als cobbe, maar zonder vlookups:

Code:
=ALS(F3>5;(GEHEEL(E3)>39)*(GEHEEL((E3/5)-7));0)

kolom "F" = jaren in dienst kolom "E" leeftijd. aanpassen naar smaak ;)

Cobbe,

heel erg bedankt voor de snelle reactie, dit is precies wat ik zocht. Misschien nog wel een stomme vraag hoor, maar de datum van vandaag veranderd deze met de dag mee of blijft deze op 26-1-2012 staan?

Je kan de datum in kolom C wijzigen in =Vandaag() zodat je elke dag een aangepaste datum hebt.

Wederom heel erg bedankt. Ik heb alles ingevoerd en het werkt fantastisch! Er rest me echter nog 1 ding. De toegekende extra vakantie uren worden naar rato uitgekeerd bij de part timers. Is het ook mogelijk dat ik dit in de formule toevoeg? We hanteren een fulltime werkweek van gewoon 40 uur.

Snap hem niet direct maar een parttimer heeft toch evenveel recht op een aantal dagen + extra, maar dan wel dagen +extra van een vastgesteld aantal uren.
Of snap ik er niet al te veel van?

Stel: medewerker A is 50 jaar oud, 8 jaar in dienst en werkt 32 uur per week ipv 40. Bij een 40 uurige werkweek zou deze medewerker recht hebben op 3 dagen = 24 uur extra.
Maar omdat de medewerker 32 uur werkt heeft deze recht op 24uur/40*32=19,2 uur.

Is het dan mogelijk als ik in het bestand het aantal uren dat de medewerkers per week toevoeg dat de formule dan ook het aantal extra uren voor de part timers berekend?

Bovenstaand probleem heb ik zelf uit weten te vogelen. Dit bracht echter wel een nieuwe vraag met zich mee haha. Ik zou graag willen dat er bij alle mensen jongen dan 40 bij de extra uren een 0 komt te staan. Hoe zou ik dit kunnen doen?

Klopt Cobbe. Ik heb ook iets dergelijks moeten maken...

Ik heb het bestand bijgevoegd misschien dat je er iets wijzer uit wordt. Het is zo gemaakt dat je werknemernummer moet invullen, aantal werkuren, per datum (werknemer kan ook op de helft van het jaar intreden) en tot een einde contract datum. Als je bij de datums niks invult dat zijn de standaardwaarde 01/01/2012 en 31/12/2012.

Succes...

Ow ja let op! De waardes die buiten het afdrukbereik staan kunnen verschillen van jullie waarde. Dit zijn standaardwaardes waar sommige formules op zijn gebaseerd.

En zo als jullie zien is het een test en ben ik nog mee bezig... dus rustig met enige kritiek :D

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan