• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hulp bij maken van een grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

arjenwarners

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2008
Goedemiddag,

Ik heb een vraag over het maken van een grafiek in Excel. Ik heb twee kolommen met datums. Eén kolom met een aanmelddatum en één kolom met een afmelddatum.

Ik wil graag een grafiek maken, waarin per dag twee vertikale balken komen te staan met waarden.'Eén met het aantal aanmeldingen en in de andere balk het aantal afmeldingen van die dag.

Verder wil ik op Y-as aantal en op de X-as datums..

Is dit ook mogelijk? Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.
Alvast bedankt :)

vr.gr.
Arjen

Je kan het aantal van die datums bekomen door een draaitabel te gebruiken, en hier op een draaigrafiek baseren.

draaitabel/ grafiek

Hallo,

Bedankt voor de reactie, echter weet ik niet hoe ik een draaitabel/ grafiek moet maken...:(

Of zoek je dit?

vraag

Goedemiddag,

Dit lijkt er wel op ja. Worden de waarden uit het tweede tabblad ingelezen? Zo ja, kan ik deze dan verwijderen en met mijn gegevens invullen?

Ik heb mijn voorbeeld even bijgesloten. Het gaat om de geel gearceerde kolommen...

Bijlagen

Met 2 hulp kolommen waarbij de datum en tijd waarden worden afgerond naar alleen een datum lukt het.

Laatst bewerkt:
Ik heb dat ook geprobeerd.
dan de countif gebruiken, maar resultaat bij mij was telkens NUL.

Heb jij een ander datum format gebruikt?
Ik koos: dd/mm/jj

en =countif (A2:A481;G2)

@RaymondC

De in datum kolom staat niet alleen een datum maar ook een tijd (bij eigenschap op general is dit een getal met achter de komma nog decimalen.)
Als je dan gaat tellen alleen op datum dan krijg je dus (bijna) altijd 0
Via rounddown heb ik de datum/tijd dus afgerond naar beneden naar alleen datum (heel getal)

Dan lukt het wel.

Thnx, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb.

Maar terug komend op het overzicht + grafiek:

Arjen,

Ik zou om het overzichtelijk te houden jou tabel per maand gaan maken.
dit heeft als voordeel: Gemakkelijk een jaaroverzicht te maken.

Per maand kan je dan een verzicht maken van:

Aantal incidenten
Aantal incidenten per filiaal
En al wat je nog meer wilt.

Dus je hebt zelf nog een beetje werk om een net en overzichtelijk workbook te maken.

Hallo,

Alvast hartelijk dank voor de tips!!!! Ik zal eerst kijken of ik de lijst met enkel data kan krijgen (dus geen tijd erbij) Ik had het systeem met aantal.als al proberen toe te passen, alleen lukte dat dus niet, begrijp nu waarom.

Het moet zelfs eigenlijk op weekniveau, mits er een beetje goed mee te werken valt.

In ieder geval al bedankt voor alle hulp!!!

Ik zou om het overzichtelijk te houden jou tabel per maand gaan maken.
dit heeft als voordeel: Gemakkelijk een jaaroverzicht te maken.

Of je gebruikt een verschuifbare grafiek zoals in dit voorbeeld.

Dat laatste is me op dit moment nog even te ingewikkeld :)
Wat ik me wel afvraag, als ik alle gegevens kopieer, is er dan een mogelijkheid om het per week in te stellen, dus dat ik een overzicht per week kan selecteren?

Hier bij het bestandje met zowel week telling als ook nog maand telling.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan