Hulp bij opzetten personal trainers programma... paar vraagjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

dirkdrent

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2006
Graag ik wil ik in Access een personal trainer programma maken.
Hierin wil ik mijn klanten gegevens invoeren, de producten/diensten, doelstellingen invoeren van de klant, tussentijdse metingen m.b.t. doelstelling, trainingsoverzicht en facturing.

Het grootste gedeelte komt wel goed, alleen zou ik graag feedback willen om te weten of ik op de juiste koers lig, in gedachten de volgende opzet.

tabellen:

1. tbl_klanten (id_klant, naw gegevens etc)
2. tbl_facturen/orders (productid, btw, factuurnummer, betalingswijze, etc)
3. tbl_orderregels (id_orderregel, order, prijs, aantal etc)
4. tbl_producten (id_product, product, prijs etc)
5. tbl_doelstellingen (datum, gewicht, vetpercentage en dergelijke)
6. tbl_metingen (datum, gewicht, vetpercentage en dergelijke)
7. tbl_traininngsoverzicht (datum, tijd, doel van de training, verslag van de training, training afgerond, niet geweest etc)

Relaties:
a) tbl_klanten 1 op > tbl_facturen
b) tbl_facturen 1 > tbl_orderregels
c) tbl_producten 1 op > tbl_orderregels
d) tbl_klanten 1 op > tbl_doelstellingen
e) tbl_klanten 1 op > tbl_metingen
f) tbl_klanten 1 op > tbl_trainingsoverzicht

Vragen:
1. De kolommen in tbl_doelstellingen zijn dezelfde als de kolommen in tbl_metingen, hier wil ik dus een berekening op maken zodat ik a.d.h.v. de metingen kan zien hoever ik van de doelstelling verwijderd ben. Is dit wijsheid of is het verstandiger om 1 tabel te maken?
2. Zijn de relaties d, e, f verstandig of kan dit anders?
3. Vanuit het trainingsoverzicht wordt mijn agenda (datum, tijd) ook gevormd omdat ik een rapport wil maken per week waarin ik precies kan zien welke klant ik op welke datum mag gaan trainingen. Is dit een verstandige keus om hier voor te kiezen?

Graag zie ik jullie reacties en adviezen m.b.t. bovenstaande tegemoet zodat ik op de juiste manier van start ga.

Of je relaties werken of niet hangt een beetje van je procedures af. Het heeft niet zoveel zin om over tabellen en relaties te praten als we niet weten hoe je werkwijze is. Zo is het nu niet duidelijk of je per klant met één doelstelling werkt, of met meerdere. In het eerste geval komt er een klant, die geeft zijn doelstellingen door en gaat vervolgens aan de slag, waarbij je in de tabel metingen de resultaten vastlegt. De doelstellingen kunnenn dan in Klanten worden opgeslagen. In het tweede geval kan een klant (pak 'm beet) een jaar later voor een nieuw programma komen, met nieuwe doelstellingen, die je dan weer vastlegt (in de tabel die je al hebt). De tweede keer moeten de resultaten dan natuurlijk worden vergeleken met de tweede doelstelling. Kortom: in het tweede geval moet de tabel Metingen niet aan Klanten, maar aan Doelstelling worden gehangen. Wat ik dus ook zou adviseren, want de tabel Doelstellingen heb je vermoedelijk met de tweede situatie in het achterhoofd gemaakt. In Doelstellingen heb je (als het goed is) al een KlantID veld, dus in Metingen is het voldoende om te koppelen op DoelstellingID.

Het gaat inderdaad dan om het tweede geval een klant kan op lange termijn meerdere doelstellingen hebben. Is tbl_doelstellingen dan een 1 > tbl_metingen ?

Waar ik aan zat te denken is dat de klant niet meerdere producten tegelijk besteld volstaat het dan niet om de tbl_orderregels te verwijderen en dan tbl_producten rechtstreeks te koppelen aan tbl_facturen/orders?

Zie voorbeeld tot dusver Bekijk bijlage Personal trainer 1.0.zip

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan