• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp bij validatie (keuzemenu) weergeven alle kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

christiaanvr

Gebruiker
Lid geworden
30 jul 2015
Goedemorgen,

ik kom helaas enige kennis te kort mbt Excel.

Inleiding
Ik wil een offerte en factuur mogelijkheid meer gaan automatiseren. In Excel heb ik een Tabblad gemaakt met een productoverzicht. Dit overzicht bestaat uit een 3 tal kolommen, zodat voor ieder product het volgende in het overzicht is verwerkt:
Item, Omschrijving, Prijs per Stuk

Gewenste Oplossing
Nu heb ik een ander Tabblad opgemaakt voor een offerteformulier (sjabloon). Hier heb ik De volgende kolommen in het af te nemen productoverzicht:
Item, Omschrijving, Prijs per Stuk, Totaalprijs
Enkele rijen onder elkaar maken het mogelijk meerdere items in een offerte te laten opnemen. Nu wens ik dat ik in de kolom onder ITEM, iedere keer een keuzemenu krijg van alle ITEMS uit Tabblad productoverzicht.

Huidig
Ik heb al een en ander geprobeerd met Validatie etc, maar dan kan ik in de kolom ITEM inderdaad een keuzemenu tevoorschiijn toveren, maar als ik dan een ITEM selecteer, komt enkel de naam van het ITEM in de kolom Item te staan - maar worden de kolommen Omschrijving en Prijs per Stuk niet automatisch aangevuld met de informatie uit Tabblad productomschrijving.

Ik wil dus graag dat door de keuze van een Item uit de lijst, automatisch de andere kolommen worden aangevuld refererend aan Tabblad productomschrijving

Kunnen jullie mij helpen svp?

ps ik gebruik Excel 2013.

Hallo Christiaanvr,

In de kolom Item ga je met gegevensvalidadie aan de slag. De overige kolommen met verticaal zoeken.
Misschien kan je een voorbeeld bestand bij je vraag invoegen.

Groet Geer

Beste,

Een voorbeeld had het handiger gemaakt een oplossing te geven die je direct kon toepassen.
Je kan gebruik maken van de formule VERT.ZOEKEN(). Hiermee kan je met het gegeven in kolom ITEM de andere kolommen laden.

Even een voorbeeldje in de bijlage ;)

Bijlagen

@Gerard2348

dat zoek ik inderdaad. Nu wil ik dit graag wel begrijpen hoe jij dit hebt opgelost. Anders leer ik er niets van :)

Kan jij beknopt beschrijven welke stappen icm opties/menu/functies vanuit Excl jij dit hebt waargemaakt?

Alvast bedankt

In kolom B gebruik gemaakt van gegevensvalidatie.
in kolom C de functie verticaal zoeken.

Code:
=ALS(B3="";"";VERT.ZOEKEN(B3;'Artikelen-HW'!$C$2:$G$8;3;ONWAAR))

De als functie gebruik ik voor als en niets in B3 staat dan wordt een geen waarde ingevuld. Verticaal zoeken kijkt naar de waarde die jij in kolom B invult d.m.v. gegevensvalidatie en haalt de waarde nu op uit het tabblad Artikelen-HW.

De onwaar kijkt naar een exacte overeenkomst.

Laatst bewerkt:
Oke dank je wel voor d euitleg.

Nu zie ik jouw code in kolom C staan voor iedere regel.

Als ik in kolom D kijk zie ik deze code:
Code:
=ALS(B3="";"";VERT.ZOEKEN(B3;'Artikelen-HW'!$C$2:$G$8;5;ONWAAR))

Hier zie ik een verschil, namelijk $8;5; waar in kolom C dit $8,3; is. Waarom is dit een verschil en waar refereert dit naar?

Probeer de vert.zoeken een uit.

allereest vul je de zoekwaarde in. (kolom B)
Dan ga je naar Tabelmatrix. Kiezen met het rode pijltje. in jouw geval tabblad Artikelen-HW. Nu selecteer je het gebied waar je gegevens in staan. Kolomindex getal is de kolom van de gegevens die je wilt. Benaderen vul je waar of onwaar in. Onwaar moet een exacte overeenkomst vinden.

Dus het verschil in $8;5; - $8,3; zijn de kolommen.

Misschien is dit een leuke site: http://www.gratiscursus.be/Excel_automatiseren/ExcelAut_les002.html

Graag je vraag dan op opgelost zetten.

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan