• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hulp bij verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

ppmbakker

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2014
Berichten
27
Hallo,
Ik heb een vraag over verticaal zoeken.

Ik heb een lijst met artikelnummers. De nummers op deze lijst staan niet op volgorde van bv. 1,2,3 etc. ook staan er hier en daar lege cellen tussen de nummers. (dit is de lijst zoals ik die over heb genomen van een leverancier)
Als ik verticaal ga zoeken wordt er niks gevonden. Ik heb voor nood daarom maar een lijstje aangelegd met volgnummers (wel 1,2,3, etc.) Ik vind mijn artikelnummer met bijbehorende gegevens dan wel. Echt blij met de oplossing ben ik niet.
Ik ben al gaan zoeken in eerder gestelde vragen maar kom er niet uit.
Een oplossing die in een gegeven voorbeeld werd gegeven is de volgende:
=ALS(A15="";"";VERT.ZOEKEN(A15;zoeken;2;0))

Ik heb dit ingevoerd in mijn werkblad, met aangepaste zoekgebieden die van toepassing zijn voor mij, maar het werkt niet goed.
Het beste resultaat na #NB was een 0. Er wordt dus wel gezocht en iets gevonden, maar levert niet het gewenste resultaat op.

Kan iemand mij verder helpen?
Hartelijk bedankt alvast,
Peter Paul
 
Staan er soms spaties achter de lijst met artikel nummers?
 
Kan je een voorbeeldbestand plaatsen zodat we kunnen zien wat er aan de hand is?

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
In de B-kolom staan nu de artikelnummers en in de kolom ernaast een formule om deze artikelnummers te zoeken in Productielijst.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 

Bijlagen

  • voorbeeld bestand.xlsx
    21,3 KB · Weergaven: 40
Hallo Maurice, Ja, de bijlage is inderdaad voorbeeld bestand.xlsx.

Beste Roncancio, bedankt voor het kijken naar en werken met het bestand.
Ik heb er naar gekeken en mee proberen te werken.
echter als ik in cel B(2) een ander artikelnummer invoer verschijnt er in cel C(3) #N/B.
Kan dit iets met de opmaak van de cellen te maken hebben?
Ik heb nog nooit eerder met VERSCHUIVEN gewerkt, maar de formule lijkt me logisch en zou moeten werken denk ik. Zou jij er nog eens naar willen kijken?
Ik ga me sowieso verdiepen in het werken met deze formule. Leuk om weer bij te leren.

met vriendelijke groet,
Peter Paul
 
haha, ik had het voorbeeld aangepast in de alreeds geplaatste formule in kolom c :p - dus de volgnummers zouden er uit weg kunnen :)
 
Hallo Maurice, ik heb net naar jouw oplossing gekeken maar ook hier krijg ik een foutmelding als ik een ander artikelnummer invoer.
Heeft dit met celopmaak iets te maken?
Ook snap ik niet wat ONWAAR voor effect heeft.
Zoals je misschien begrijpt heb ik weinig ervaring in het werken met formules en moet er nog een hoop in leren.
 
Dat kan zijn dat het een ongeldig artikelnummer is.

Bekijk bijlage voorbeeld bestand (delta).xlsx

Ik heb dat in de bijlage aangepast en een data-validatie regel toegepast (beetje lean & mean, maar wel functioneel).

1. De formule begint met een als() om af te vangen dat hij 'iets' gaat proberen te zoeken als er geen artikelnummer is.
2. Daarna een als.fout() welke de melding 'ongeldig art. nr.' afvangt als het nummer niet herkent wordt
3. Daarna de vert.zoeken, zoals je hem al kend.

De onwaar statement, zorgt ervoor dat het resultaat wordt gezocht obv het 'exacte' artikelnummer.
Als we dat niet doen, kan excel ook de meest nabije teruggeven, en dat willen we niet :).
 
PS, ik weet niet in hoeverre de brondata wijzigt of aanpasbaar is, maar met wat format changes op die tabel kan ik je helpen met b.v. 2 drop downs te maken op je invoer sheet, met 'categorie' en 'artikels' ernaast :). Daarvoor moet wel de tabel op je 2e tabblad ge'herstructureerd worden - en ik weet niet hoe statisch hij is of hoeveel updates je daarvan krijgt :). Het huidige format leest prettig, maar is voor formules een crim.
 
hai maurice,
ik zie dat je een dropdown list heb gemaakt en dat het nu wel werkt met het ingeven van een nieuw artikelnummer.
Ik ga graag in op je voorstel om met twee dropdown lists te werken maar ga daar morgen naar kijken. het is bedtijd voor me.
De complete bestellijst bevat meer dan duizend artikelen en wordt over het algemeen 1 x per jaar aangepast. Tenzij er nieuwe artikelen geïntroduceerd worden.
Bedankt voor het meedenken en je hulp.
 
Bekijk bijlage voorbeeld bestand 2.xlsx
Hai Maurice, het lijkt me erg fijn om met dropdown te gaan werken. Het juiste artikel kiezen is hierbij heel inzichtelijk, zeker als de omschrijving in een lijst verschijnt.
Ik heb een nieuw voorbeeld bestand gemaakt.
Ik ga graag in op je aanbod om me te helpen om met twee dropdownlijsten te werken.
Ik heb de volgende stappen na het koppelen in het bestand genoteerd. Klopt mijn gedachte dat ik andere gegevens via verticaal zoeken kan koppelen?

bedankt voor je hulp alvast,
Peter Paul
 
Je kolom voor artikelnummers in de tabel is weggevallen :) - je eerste zoekveld is categorie - wil je dan het artikelnummer of de artikelomschrijving als 2e dropdown? Wellicht spreekt de omschrijving wat meer tot de verbeelding.
 
Ik ben eventjes aan het stoeien geweest met je bestand.
Volgens mij werkt hij naar behoren, en zijn er twee drop downs.
Ik heb in de artikellijst een kolom geel gemaakt waar je nog de artikelnummers in moet zetten.
De structuur is danig bewerkt dat je nu met 2 zoekvelden kunt werken - volgens mij gaat het wel goed zo.

Korte omschrijving van wat ik gedaan heb en hoe het werkt;
[Sheet productlijst]
Hier een aantal kolommen toegevoegd, die ervoor zorgen dat de 2e dropdown, de juiste data bevat.
Jouw kolom artikelnummer teruggezet, maar niet ingevuld (wel geel gemaakt).
Er zat een blanco aantal regels in, deze verwijderd (tabel dient aaneengesloten te zijn - anders krijg je blancos in je dropdowns)

[Sheet invoer]
Rechts naast je tabel een 3tal hulpkolommen erbij gezet, welke 'het zoekgedeelte' bevatten (start op regel X, en selecteer Y aantal artikelen) - deze kolommen kun je verbergen.
Hier bij de 2e datavalidatie (art nummer) een formule voor de lijst gebruikt, welke obv de bovenstaande hulpgetallen de juiste range aan artikelenummers weergeeft.
Dit doe ik met een verschuiving / offset formule.
Als je beide (categorie+artikelnummer) hebt geselecteerd vult hij alle waarden in.

Laat maar horen of het zo oké is.

Bekijk bijlage voorbeeld bestand 3.xlsx
 
Bedankt voor de bewerking die je op mijn bestand hebt gedaan. Ik ben vanmiddag al even aan het stoeien geweest met het bestand dat je terug stuurde.
het werkt super!
Ik ben nu aan het kijken wat jij allemaal voor formules gebruikt om het zelf ook te snappen. Ik wil graag leren.
Het bestand waar ik mee wil gaan werken is een ander dan het bestand dat ik als voorbeeld heb gemaakt.
Als ik vragen heb dan laat ik van me horen.
Nogmaals bedankt voor je hulp.
 
Helemaal mooi! zet 'm even op opgelost, als er dan dingen zijn, open je een nieuw topic met een specifieke vraag :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan