• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp bij verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Method1105

Gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2017
Hallo allen;
Stel ik heb dit:

Kolom A
1
2
3
4
5
3
6

In deze 7 cellen komt dus 2x het cijfer 3 voor.
Als ik nu in kolom B iets laat opzoeken met verticaal zoeken, zal hij bij de cellen waar het cijfer 3 voorkomt altijd dezelfde uitkomst neerzetten.

Hoe kan ik dit verhinderen. Dus dat hij maar bij 1 van de 2 iets invult?

Ik kan natuurlijk hier omheen werken met een draaitabel ofzo, maar ik wil het liefst iets in de formule doen zodat er niet een extra handeling gedaan moet worden (die vergeten zou kunnen worden).

Tip: plaats een voorbeeldbestandje.

Wellicht helpt dit:
Code:
B1: =ALS(AANTAL.ALS($A$1:A1;A1)>1;"";"uitkomst")

Laatst bewerkt:
Stel wij hebben dit:

een duidelijk voorbeeld bestandje..

dan kunnen we heel makkelijk helpen bij de oplossing van je probleem.

we kunnen er natuurlijk omheen werken door zelf een voorbeeldje in elkaar te knutselen van wat je waarschijnlijk bedoeld maar we hebben gewoon liever een voorbeeldje van jou. zodat de oplossing ook past bij jou probleem. :eek: ;):thumb:

De dubbele waarden weghalen als je er toch niets mee doet?

Code:
Sub VenA()
  Columns(1).RemoveDuplicates 1, xlNo
End Sub

Ff snel wat makkelijks in elkaar gezet om mijn probleem aan te geven.

In tabblad "aanleverblad" laat ik de kosten bij een filiaal zoeken die uit een grootboek download toegevoegd worden.

het probleempje is dus dat hij bij filiaal 2154 (cel A4 en A9) bij beide 2000 euro zet terwijl bij de aantal stops van cel A9 eigenlijk 6000 moet staan

Bijlagen

op basis van dit voorbeeld zie ik het nut van het verticaal zoeken niet. er lijkt duidelijk een relatie tussen de kosten per stop en het aantal stops, het lijkt dus eenvoudiger om die kostprijs te vermenigvuldigen met het aantal stops dan kom je ook tot de totaal kosten..

Voor de vert.zoeken functie geldt dat er altijd maar 1 waarde wordt gevonden. Je hebt dus een unieke sleutel nodig, filiaal nr is niet uniek genoeg dus mogelijk moet je informatie uit 2 kolommen combineren om tot een unieke zoeksleutel te komen. dat zou de dag of een weeknummer kunnen zijn. maar ook een totaal ander gegeven. op basis van jou beknopte voorbeeld is dat niet te bepalen.

Deze geeft volgens mij de gewenste resultaten:
Code:
K2: =ALS.FOUT(INDEX(Grootboek!$B:$B;KLEINSTE(ALS(Grootboek!$A$2:$A$10=$A2;RIJ($2:$10);10^99);AANTAL.ALS($A$2:A2;$A2)));"")
Invoeren als matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren. Daarna kun je naar beneden doortrekken. In je eigen sheet zul je de bereiken (hier rij 2 tot 10) aan moeten passen aan je eigen situatie.

N.B. Deze werkt volgens mij ook:
Code:
K2: =I2*1000

Bijlagen

Laatst bewerkt:
AlexCel,
Dit is precies wat ik zoek, nu ff uitzoeken hoe de formule werkt

Voor de tweede keer vandaag de tip: lees de formule van binnen naar buiten, te beginnen bij de ALS-functie.
1) ALS het rijtje in het grootboek gelijk is aan A2, plaats het dan in de matrix, zet er anders een heel groot getal neer. Resultaat is een matrix met afwisselend rijnummers en hele grote nummers.
2) Kies hieruit het op ... na kleinste nummer, afhankelijk hoeveel de filiaalcode al is voorgekomen (AANTAL.ALS)
3) Selecteer het bijbehorende bedrag (rijnummer) uit het grootboek (INDEX)
4) Mocht de filiaalcode niet voorkomen dan volgt er een ongeldige verwijzing en via de ALS.FOUT functie komt er "" te staan (niets)

Ik vind mijn tweede formule gemakkelijker te snappen, met dezelfde resultaten. :)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan