hulp gevraagd bij aanschaf SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.

dfainher

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2010
Hallo,

Ik zit er al geruime tijd aan te denken om een SSD aan te schaffen, maar aangezien het feit dat dit nog een relatief nieuw concept is en er een hoop verschil is in de kwaliteit (als ik alle verhalen/reviews/benchmarks etc. mag geloven).
Ik wil graag een 60 á 64 GB SSD kopen wegens de gunstige prijsklasse. En aangezien ik deze als OS boot schijf wil gebruiken is 60/64GB ook ruim voldoende. Schijnbaar is een trim functie ook aan te raden. Kan men mij hier vertellen wat de eventuele beste aankoop is.

Bvd,

Tom

Heb zelf twee OCZ Agility SSD's(60 en 120GB), deze hebben beide een TRIM functie. (Werkt alleen in Windows 7) Deze en de Vertex van OCZ zijn snel.

Mee eens, heb er zelf geen één maar wat ik uit de testen op maak is dat de OZC er goed uitkomen. Inderdaad met TRIM !!

ik lees o.a. bij die vertex serie dat je de firmware moet updaten
als ik een OS erop wil installeren kan ik uiteraard beter eerst die firmware updaten neem ik aan?
vraag me sowieso af of een SSD wel geschikt is voor een niet-pro gebruiker...

@offtopic: Wat is TRIM wat jullie aanbevelen?

Misschien overbodig, maar plaats het toch. Defragmenteren hoeft en mag niet met SSD schijven. TRIM is daar onder andere voor.

@crash
ty voor 't plaatsen. Bespaart dus weersoms tijd!

ok, ik heb uiteindelijk de vertex II 60GB gekocht en vanmorgen binnen gekregen
maar ik ben helaas nog ver weg van hem werkende krijgen

ik sloot de schijf aan en startte mijn systeem op in IDE modus, maar W7 zag de schijf niet
de reden dat ik hem eerst in IDE modus gestart heb was omdat ik gelezen heb dat je anders de firmware versie niet kon achter halen
en die wilde ik eerst weten zodat ik voor het installeren van mijn OS over de juiste/nieuwste firmware beschikte

toen dacht ik van, misschien moet ik m toch maar meteen AHCI modus zetten om de schijf überhaupt te kunnen zien in W7
en toen begon de ellende...
ik kreeg na het opstarten tijdens het checken van de harde schijven het volgende bericht:

Serial ATA AHCI BIOS, Version iSrc 1.20E
Copyright (c) 2003 - 2008 Intel Corporation ______________________________________23 (telt op van 10 naar 23 en dan stopt hij) _ = spatie
** This version supports only Hard Disk and CDROM drives **
Please wait. This will take a few seconds.

Controller Bus#00, Device#1F, Function#02: 06 ports, 03 Devices

en vanaf daar gebeurde er niks meer, ook met een reboot kwam ik niet meer in mijn BIOS op de gebruikelijke manier
na veel geouwehoer uiteindelijk de harde schijven los gekoppeld en het systeem opnieuw aangezet, toen kon ik in ieder geval weer in mijn BIOS om SATA mode terug te zetten naar IDE zodat ik in ieder geval weer in windows kon komen

ik heb iets gelezen over de laatste AHCI driver te installeren, maar ik kan hier over niks vinden op de gigabyte site

kan iemand mij hier helpen aub?

bvd

Laatst bewerkt:
Het klopt dat Windows niet meer werkt indien deze in IDE mode geïnstalleerd is en later de ACHI in het Bios ingeschakeld wordt. Echter zou je normaal wel nog in het Bios moeten kunnen.

Verder als je Windows op een SSD wil installeren wordt er geadviseerd om deze op de eerste SATA poort aan te sluiten.

ik begreep inderdaad ook dat als een OS op een IDE schijf geïnstalleerd is je dan niet zomaar de mode naar AHCI kunt overzetten

dus als ik alleen de SSD erin hang en dan op AHCI mode over schakel en dan mijn OS installeer, dan zou het in principe goed moeten gaan

ik wil alleen nu eerst mijn SSD in W7 zien, zodat ik weet welke firmware ik heb en of ik deze moet updaten

ik denk nu dat W7 hem gevonden heeft, als ik naar disk management ga
hij vraagt alleen welke 'partition style' ik wil: MBR of GPT...
ik weet niet welke ik moet kiezen...

Je moet MBR hebben, maar laat het Bios de firmware versie niet zien dan? Bij mijn twee OCZ Agility schijven, wordt achter het merk een versienummer getoond. In mijn geval 1.11, omdat ik nog geen firmeware update heb gedaan.

Zou goed kunnen, bij mij staat daar 1.11. Ik zal zo even kijken of dat veranderd, want ga de firmware updaten.

PS betekend mogelijk dat er weer een firmware update aankomt.

[edit]Inderdaad is dat je firmware, deze is bij mij nu naar 1.24 ge-update.[/edit]

Laatst bewerkt:
dank u voor het checken en de bevestiging
nu wil alleen mijn W7 installatie maar niet beginnen

Net de IDE OS schijf eruit gehaald en de SSD op SATA 0 aangesloten
toen in de BIOS de SATA mode op AHCI gezet en toen startte hij wel door
alleen bleef hij toen een tijdje hangen op: Verifying DMI Pool Data .................
toen kwam opeens toch: Boot from CD/DVD :
maar daar hangt hij nu ook al een aantal minuten op....
dus ik vraag me af of het wel allemaal goed gaat...

volgende probleem...
ik heb een W7 upgrade, dus ik moet een originele XP of vista installatie al op mijn HD hebben
als ik XP probeer te installeren krijg ik na het laden van alle drivers BSOD
en vista zegt: kan geen systeemvolume vinden dat voldoet aan de installatiecriteria

bij de installatie van W7 bleef ik steken op de serial, dus daar kom ik ook niet verder mee
als ik google lijkt een SSD toch wel gewoon te moeten kunnen werken op XP of vista, maar het lukt mij niet om het te installeren
ik weet niet of dat iets met mij te maken heeft of dat dat andere oorzaken heeft

als iemand een idee heeft dan hoor ik dat graag...

bvd

nu krijg ik bij een illegaal gedownloade W7 ook een foutmelding:

Setup was unable to create a new partition or locate an existing system partition. See the Setup log files for more information.

wat doe ik nu verkeerd??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan