Hulp gevraagd bij opzetten van een database voor docent-studengegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

mondy

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 aug 2010
Berichten
4
Goedenavond,

Ik heb heel lang Access niet gebruikt en ben sinds gisteren weer enthousiast begonnen met een database. Helaas wist ik redelijk goed de weg in de vooroorlogse versie van Access maar ben ik het spoor helemaal bijster :eek:

Wat ik graag zou willen is volgens mij heel simpel namelijk: een tabel met docenten en het vak dat zij doceren en een tabel met leerlingen met hun vakkenpakket. Daarna wil ik er van alles mee kunnen gaan doen maar ik kom al niet verder dan mijn eerste poging en dat was om een uitdraai te maken voor iedere docent met de namen van zijn leerlingen.

Ik dacht:
Tabel 1: Docentid, Docentnaam, Docentvak
Tabel 2: Studentid, Studentnaam enz... en toen stopte ik. Als ik 9 kolommen maak genummerd van Vak1 t/m Vak9 kan ik keurige keuzelijsten maken waarin ik vervolgens het juiste vak kies waardoor ik iedere student van de juiste vakken voorzie maar zo krijg ik natuurlijk geen relatie naar de docent. Ik denk dat ik een tussentabel moet hebben (heb ik ook al geprobeerd) waarbij ik de Docentid koppel aan een Vakid maar ook hier weet ik niet of ik nou veld Vak moet maken met daarin records met alleen een vaknaam of dat ik 9 velden moet maken waarbij elk veld een apart vak is. Kortom ik heb geen flauw idee hoe ik - zelfs in mijn ogen redelijke simpele wens - voor elkaar kan krijgen. Zes uur proberen later, wat overigens best leuk was en waarmee ik redelijk veel kennis heb teruggehaald - heb ik nog steeds geen idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen.

Wil iemand asjeblieft de tijd nemen om mij een voorbeeld te geven hiervan? Of een aanwijzing hoe ik het moet opzetten?
Alvast hartelijk dank.
Mondy
 
Microsoft heeft een aardig voorbeeldje van hoe je het kunt opzetten. Kijk vooral naar de tabellenstructuur (Relaties), want de formulieren zijn niet overdreven uitgebreid.
 

Bijlagen

  • 01018407.part01.rar
    100 KB · Weergaven: 27
  • 01018407.part02.rar
    4,4 KB · Weergaven: 19
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan