• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp gevraagd bij SOMPRODUCT/SOM.ALS met meerdere rijen en verschillende criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

Payter84

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2011
Goedemiddag,

Ik ben al een aantal uren bezig met een formule, maar ik krijg het niet voor elkaar. Ik ben ook geen mastermind met excel, maar normaal red ik het wel met google. Dit keer is het gewoon te complex voor me. Daarom hoop ik dat één van jullie me kan helpen met dit vraagstuk:

In het tabblad Weekplanning E4 (geel gearceerd) wil ik graag alle kilo's opgeteld van artikelnummer 1401 + 1601 welke op plandatum maandag 01-08-2011 staan ingevuld bij het tabblad Orders. In tabblad Orders heb ik de cellen welke aan alle criteria voldoen turkoois gearceerd.

Het is de bedoeling om straks in één oogopslag de behoefte in kg's voor alle artikelnummers te kunnen zien.

Ik heb het zelf een tijd bij SOMPRODUCT gezocht, maar ik kwam niet verder omdat er te veel criteria zijn om rekening mee te houden.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten Peter

Bijlagen

De formule is goed te doen maar als de gegevens spaties bevatten wordt het zweten. En sommige getallen zijn opgemaakt als tekst. Op zich is dat niet erg maar deze kan je dan niet door elkaar gebruiken.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Cobbe,
Bedankt voor je reactie :-) Alleen ik ben denk ik onduidelijk geweest in wat ik precies wil.
Wat ik aan kg's nodig heb zijn niet de aantallen welke op I2 tot I302 zijn ingevuld maar welke in rij 4, rij 7, rij 10, rij 13, etc. zijn ingevuld.
Is dit alleen op te lossen door een rits aan formules te maken in een x-aantal (eventueel verborgen) cellen? Ik hoop namelijk dat er een makkelijkere manier is.

p.s. het was niet de bedoeling dat er spaties zijn of getallen als tekst opgemaakt. Dit is waarschijnlijk een fout van mij met kopieëren/plakken. De getallen worden namelijk in het originele bestand per formule berekend.

Laatst bewerkt:
Je moet enkel de kolommen onder 'Grondstof1' enz... splitsen in nummer en Kg.
Dan kan je dezelfde(aangepaste) formule blijven gebruiken.

Omdat alle benodigde grondstoffen worden berekend via het recept met de volgende formule: =ALS(AANTAL.ALS(Recepten!$A$4:$A$999;$J$2)+KOLOM($L$2)>KOLOM();INDEX(Recepten!$B$4:$B$999;KLEINSTE(ALS(Recepten!$A$4:$A$999=$J$2;RIJ(Recepten!$A$4:$A$999)-RIJ(Recepten!$A$4)+1;"");KOLOM()-KOLOM($L$2)+1));"") waarbij de kolommen fixed naast elkaar moeten staan ga ik nu als volgt te werk:
ik maak nieuwe kolommen naast elkaar met een eenvoudige verwijs-formule. Dan kan jouw formule zijn werk doen met deze kolommen. Deze kolommen zal ik daarna verbergen zodat niemand er iets van merkt ;-)

Soms denk je gewoon te moeilijk, dit blijkt nu wel weer. Nogmaals bedankt voor je snelle reactie, ik kan weer verder met mijn grote project om hier de voorraden inzichtelijker te maken.

De vraag staat nu op OPGELOST.
Case closed.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan