Hulp gevraagd bij SQL!

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeJannes

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 nov 2012
Hallo allemaal,

Ik heb over een tijdje een toets van SQL op school, alleen ik snap het nog nie helemaal. Ik heb een aantal oefen opgaven meegekregen van mijn docent, maar daar kom ik ook niet echt mee op gang.

1. Geef de namen van de auteurs en de titels van de boeken waarvan er drie of meer exemplaren aanwezig zijn gesorteerd op aantal omlaag en daarna op achternaam.

select voornaam,achternaam,titel,count( exnr ) as aantal
from auteurs,boeken,exemplaren
where auteurs.auteurnr=boeken.auteurnr
and boeken.boeknr = exemplaren.boeknr
group by voornaam,achternaam,titel
having count (exnr) >=3
order by 4 desc,achternaam;

2. Geef een overzichtje van alle leerlingen die in totaal meer dan 25 euro boete hebben gehad.

3. Welke leerlingen hebben meer dan 30 boeken geleend? Sorteer van hoog naar laag en daarna op achternaam en voornaam.

4. Welke leerlingen uit klas 5a hebben nog nooit een boek geleend.

5. Geef de namen van de schrijvers waarvan nog nooit een boek is gereserveerd en waarvan de achternaam begint met een d gesorteerd op achternaam.

6. Geef de namen van de leerlingen en de gemiddelde boete die ze hebben gehad. Alleen de leerlingen die gemiddeld meer dan 2.5 boete hebben gehad, moeten worden getoond. Leerlingen die 0 boete hebben gehad, tellen niet mee. Sorteer van hoog naar laag.

De eerste heb ik samen met mijn docent gedaan,

Misschien dat jullie het mij kunnen uitleggen of de antwoorden kunnen geven, en dan wel erbij vertellen hoe jullie dit hebben gedaan. Zou mij erg helpen!

Groet Jannes Kort

Dit zijn de tabellen:
http://www.helpmij.nl/forum/attachment.php?attachmentid=169777&d=1353940301

Laatst bewerkt:
Eigenlijk werkt het als volgt. Jij doet je stinkende best en verteld ons waar je vast loopt. Op dat punt aangekomen zijn er hier best mensen bereid je weer op weg te helpen. Zoals het er nu voor staat heb je nog helemaal niks zelf gepresteert, dus dan presteren wij ook niet.

Hallo,

Ik ben er nu de hele dag al mee bezig, maar kom echt niks verder. Bij vraag 2 loop ik al vast.

Je kan me wel een opzetje geven toch...

Geef jouw opzetje eens. Dan helpen we vanaf daar verder

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan