Hulp gevraagd met Wifi en bedrade verbinding

Status
Niet open voor verdere reacties.

mraddicted

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2011
Beste forumleden,

Sinds 1 juli zijn wij verhuisd. Wij gebruiken al een aantal jaar internet via Telfort, met een Zyxel modem (type P-2812HNU-F1). Over de snelheid van het internet en de wifi waren we altijd tevreden. Nu we verhuisd zijn is deze tevredenheid geheel verdwenen en is de verbindingssnelheid om te huilen. De snelheid van de bedrade verbinding is van gemiddeld 3,3 mbps naar ongeveer 500kbps tot 1,5 a 2 mbps. (resultaten via www.speedtest.nl) De aansluiting van de bedrade verbinding is wel gewijzigd. Deze is van een bedrade aansluiting van modem naar pc (netwerkkabel a 20 meter) naar een bedrade verbinding via het stroomnetwerk met 1 Devolo dLAN 500 Wifi Duo en bijbehorende 2 Devolo adapters. Wellicht dat dit een reden kan zijn van de snelheidsvermindering, maar ik kan me niet voorstellen dat dit deze snelheidsvermindering veroorzaakt. Via deze verbinding (met Devolo adapter) kijken wij ook TV in de serre (ongeveer 10 meter van de routermodem). De verbinding is te traag (oranje ipv groene lampje op de Devolo adapter) om bijvoorbeeld Netflix te kijken. Soms gaat dit in lage kwaliteit, vaak helemaal niet, maar HD-kwaliteit kunnen we vergeten.

De wifi-verbinding valt het meeste tegen sinds de verhuizing. Wanneer ik met diverse Wifi-scan programma’s de signalen vergelijk (Acrylic of InSSider) zie ik dat de maximale wifisnelheid op 54 mpbs staat. In de router bleek 802.11 enkel op b en g te staan. Ik heb nu b,g,n ingevoerd. Dit schroeft theorethisch de maximale speed op naar 300 mb (volgens de bovengenoemde wifi-scanprogramma’s), maar niet de RSSI, qua signaal scoort het erg laag. Ook de wifisnelheid neemt niet toe. Wanneer ik deze vergelijk met alle signalen uit de buurt, scoort onze verbinding het laagst. (de rest van de wifinetwerken zit op RSSI van -80 a -90). Uiteraard zit ik met de wifi op een channel (2), welke in de buurt nog niet gebruikt wordt.

Om deze reden heb ik de Devolo-adapters aangeschaft. Wanneer ik de wifi via de Devolo adapters afneem, wordt de snelheid nog trager. Gebruik van bijv. Whatsapp via de mobiele telefoon kost dan al moeite. Ik had gehoopt, dat de wifirepeaters in de Devolo-adapters de verbinding zou voorspoedigen. Helaas is dit niet het geval. Wel moet ik zeggen dat de Devolo-adapters nu nog een eigen SSID met wachtwoord hebben, omdat ik het niet voor elkaar krijg om de wifi te clonen. (werkwijze uit handleiding werkt niet).
Wat is een oplossing voor dit probleem? Een andere (nieuwe) routermodem? Nog meer Devolo-adapters? Ik hoor graag van jullie.

Gr. Johan Boone

a. Ik neem aan dat je nu nog steeds die Zyxel hebt/gebruikt en ook de provider hetzelfde is gebleven (Telfort)?
b. Wat zegt de Telfort postcode-check over jouw nieuwe adres qua mogelijkheden/snelheden?
c. Eerste test is toch wel degelijk om bedraad een laptop/pc rechstreeks aan te sluiten aan de (Zyxel) routermodem. Komt er dan nog steeds slechte snelheid uit de bus, dan bellen met de provider voor ondersteuning. Hierbij speelt natuurlijk ook b. een rol.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Aha, wat je bij B zegt, blijkt 29mbps langzamer te zijn op ons nieuwe adres dan op het oude adres.

Wow, dat is nogal een (groot) verschil... :shocked:
Tijd om de provider (=Telfort) te bellen voor alternatieve mogelijkheden, zoals glasvezel, andere ADSL technniek (met bijbehorend andere routermodem) etc.

Tijs.

ja dank je Tijs, ga gelijk contact met hen opnemen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Graag horen we nog terug wat Telfort uiteindelijk voor je gedaan heeft m.b.t. je probleem.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan