Hulp gevraagd voor deze acces leek

Status
Niet open voor verdere reacties.

ROBBYWUYTACK

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2016
Geachte leden,

ik had een programma voor het beheer van mijn kandidaten in excell gemaakt, maar ik zou dit liever maken in access, aangezien daar toch meerdere mogelijkheden mee zijn. Echter ken ik niet veel van access. Zeker niet op het vlak van relaties en dan zeker op vlak van relaties leggen in het formulier.

Zou er eventueel iemand mij hiermee willen helpen??

Als ik gewoon enkele voorbeelden heb, trek ik mijn plan wel (hoop ik).

in bijlage vind u mijn tabellen in acces, waarschijnlijk zullen de experten onder jullie hier wel wijs uit geraken.
Bekijk bijlage LLM-LOO.zip

Dank bij voorbaat

... en dan zeker op vlak van relaties leggen in het formulier.
Daar kan niemand je mee helpen vrees ik, want dat bestaat dus niet. Relaties leg je tussen tabellen, en dan met name om er voor te zorgen dat de data-integriteit in orde is. En daarmee bedoelen we dan dat je (voorbeeldje) in de tabel tblResultaten géén uitslagen kan opnemen van niet-bestaande kandidaten. Dus als je een KandidaatID opneemt in de tabel tblResultaten, dan wil je afdwingen met je relaties dat er altijd een KandidaatID moet bestaan in de tabel tblKandidaten. Eigenlijk logisch, als je er even over nadenkt. En meer is het (beheren en) leggen van relaties niet!

Formulieren staan dus volledig los van relaties, maar zijn daarentegen weer wél verbonden met tabellen. Records in tabellen invoeren wil je eigenlijk niet, omdat je weinig controle kunt afdwingen in een tabel. En op een formulier is dat veel makkelijker. Bovendien kun je allerlei afhankelijke keuzelijsten gebruiken, knoppen etc. En een formulier ziet er doorgaans veel gebruiksvriendelijker uit dan een tabel.

Ik zal zo even naar je voorbeeld kijken!

Eerste indruk: ik zie dat je moeite hebt met relaties, want er is er nog geen een :). Ik zou, op basis van jouw db, ook zo maar niet weten hoe ik de tabellen zou moeten koppelen. En dat komt dan voornamelijk doordat ik in de tabellen geen enkele referentievorm kan ontdekken, dus als ik de koppelingen zou moeten leggen, zou ik dat niet kunnen. De tabel [03b Eenheden] kan ik nog koppelen aan [01 Kandidaten] (op [Eenheden-ID]) en [05 Specialiteit] op [Specialiteit-ID], maar verder zie ik niet zoveel logica.

En daar hebben we een volgend toverwoord: logica. Mag je ook lezen als: 'normaliseren'. En dan heb ik het uiteraard vooral over de tabel [12 Schoolopleiding] waar 42 velden inziiten ([Course 1] t/m [Course 42]) waarvan er 41 weg moeten; deze tabel is totaal niet genormaliseerd. Als je opleidingsgegevens wilt vastleggen, dan maak je één tabel aan voor de opleiding, en een aparte voor de Courses. Die koppel je dan uiteraard op basis van OpleidingID. Op die manier maak je voor een kandidaat die 12 Courses heeft gedaan precies 12 records aan, en voor iemand die 73 courses heeft gedaan 73 records. En niet één record met 42 courses, waarvan je er in het ene geval 30 niet vult, en in het andere geval er 31 tekort komt.
Een vergelijkbare fout maak je in de tabel [08 Stage & Evaluatie] waar je 7 records hebt voor een beoordeling ([1° Professionele & Karakteriële Beoordeling - NS] t/m [7° Professionele & Karakteriële Beoordeling - NS]). In deze tabel heb je maar één veld mutatiedatum, dus daar heb je ook geen historie van.

In het algemeen moet je bedenken dat je groepen herhalende gegegens in een aparte tabel opslaat die je koppelt aan de brontabel.

Laatste tip: doe iets aan de naamgeving van je tabellen, want spaties in een tabelnaam zijn al niet handig, maar hele lange namen zijn héél onhandig. Dat geldt voor zowel tabelnamen als veldnamen. Hou ze kort en bondig, wel beschrijvend en voorkom spaties. Gebruik desnoods de eigenschap <Infolabels> als je uitgebreidere omschrijvingen op je formulieren wilt zien.

OctaFish,

Bedankt voor je snelle respons, ik heb de naamgevingen van de tabellen veranderd (ditmaal zonder spaties en korter gemaakt waar mogelijk)
De tabellen 09Phef is aangepast ivm Commissies alsook de tabel 11School-BE
IVM de tabel 08Stage-Eval de mutatiedatum komt maar 1 maal voor aangezien de kandidaten verplicht zijn om hun hele stage en evaluatieperiode op dezelfde eenheid door te brengen
IVM tabel 12School snap ik niet echt hoe ik dan de link kan leggen met de BHK (Specialiteit en hun vormingstraject)

IVM de relaties: hieronder een opsomming

01Kandidaten komt gerelateerd aan 02aStatuut door middel van Statuut-ID
02aStatuut komt gerelateerd aan 02bMilGesch - deze tabel is enkel zichtbaar indien statuur Militair is
03aStatus is gerelateerd aan 03bEenheden - 03a status is enkel zichtbaar voor Status-ID 1,2,3 en 4
05Specialiteit komt gerelateerd aan 01Kandidaten - via Taal; bv indien een kandidaat nederlandstalig is zijn enkel de nederlandstalige Specialiteiten zichtbaar

In de tabellen 08Stage-Eval, 09PHEF en 11School-Be heb ik de commissies toegevoegd, in de tabel 12 school zou dit ook moeten gebeuren na elke course, aangezien het mogelijk is dat zij voor elk onderdeel niet geslaagd kunnen zijn en dus voor de commissie kunnen verschijnen, of moet ik dit op één of andere manier koppelen aan tabel 10Commissie (dit kan dan ook voor tabel 08,09 en 11??)
Ik heb geprobeerd om de linken te leggen, hoop dat dit goed is

Bekijk bijlage LLM-LOO v2.zip

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan