Hulp gevraagd.

Status
Niet open voor verdere reacties.

solidphoenix

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2007
Ik heb net voor school mijn examen informatica gekregen. Maar ik zit zo een beetje vast. Graag zou ik wat hulp krijgen, ik zal de opgave posten(LET OP, ik vraag NIET de oplossing, deze mag natuurlijk wel gepost worden, maar hulp is ook al handig.)

Opgave:c) Maak een lijst van 200 getallen naast elkaar, beginnend bij -1000 en -990 en gescheiden door een spatie-tilde teken-spatie. Het derde en de volgende getallen zijn steeds de voorgaande twee getallen opgeteld waarvan er 1010 wordt bijgeteld. Maak hiervoor gebruik van een do while instructie

Ik weet niet hoe ik er moet aan beginnen. Het lukt me dus niet om deze oefening te doen werken. Kan iemand mij aub zeggen welke variabelen ik moet nemen?
Dank bij voorbaat.

Laatst bewerkt:
Je hebt vier variabelen nodig : getal1, getal2, getal3 en nummer waarbij je getal1 "-1000" als waarde geeft, getal 2 "-990" en getal3 nog niets. nummer begin je als "1".
Telkens je door de "do-while"-loop loopt, gaat nummer++. (in de "do") en in de while zet je nummer < 200.

Wat je nog doet in de "do" van de loop is getal3 gelijk zetten aan getal1+getal2+1010
Dan getal1 = getal2, dan getal2 = getal3

Voor de do-while zet je document.write(getal1 + " | " + getal2 + " | ");
Het laatste in het "do"-deel is document.write(getal3 + " | ");

Ik hoop dat je hier wijs uit geraakt.
Als je een voorbeeld wilt, ik heb het zelf zo gemaakt, en het werkt. Vraag gewoon de link als het niet lukt.

Btw, wat is een "tilde teken"?

Greetz : Jer:cool:en.

Laatst bewerkt:
hmm, Ik heb een beetje zitten zoeken maar toch vind ik het niet. Ik zou het apprecieren moest ik de link krijgen. ^^ Nogmaals bedankt.

Oja, een tilde teken is ~

Laatst bewerkt:
Hier is ie ;) . Neem gewoon de bron en bestudeer het gerust.

Zelf ook weer iets bijgeleerd sie, nu weet ik wat een tilde-teken is. Thx :thumb:

Ik heb even gekeken maar volgens mij klopt het niet helemaal. Als je het met een rekenmachine zou uitrekenen, kom je heel andere getallen uit. Bv: Het 4de getal zou zijn:
(-980 - 990)+1010 = -970, en hier staat - 960, en zo verder. Volgens mij vergroot elk getal met 10.
Toch bedankt voor de hulp

Je getal vergroot telkens met het verschil tussen getal1 en 1010, dus wordt het derde verschil 1010 - 990 (20), het vierde 1010 - 980 (30), het vijfde 1010 - 960 (50), .....
In het eerste geval is dat inderdaad 10, en in het tweede geval ook om dat het eerste geval alleen maar de oorspronkelijke waarde van getal1 en getal2 weergegeven wordt.

Laatst bewerkt:
Ja, maar de bedoeling is dat het volgende getal gelijk is aan de som tussen de 2 voorgaande getallen + 1010 en zo verder.
Dus bv: getal 8 = getal 6 + getal 7 + 1010
getal 100= getal 98 + getal 99 + 1010

^^

getal3 = getal1 + getal2 + 1010; (getal3 krijgt de waarde zoals je wilt)
getal1 = getal2; (getal1 krijgt nu de waarde van getal2)
getal2 = getal3;(getal2 krijgt nu de waarde van getal3)
opnieuw die loop.

Ik heb de berekening erbij gezet. Kan je het zelf even narekenen.

Laatst bewerkt:
Toch denk ik niet dat het klopt. Je moet gewoon de 2 voorgaande getallen optellen en daar 1010 bijtellen en zo tot het einde. Ik denk dat je dan uiteindelijk aan 1000 moet komen.

Op het eerste gezicht zou je inderdaad denken dat het zo is.
Bereken het gerust even met je rekenmachine.

Hier is het zoals het op het eerste zicht lijkt te zijn.
Ik heb nu wel een vijfde variabele bijgezet : getal4 en die waarde 1010 gegeven waarna ik die bij iedere loop met 10 verminder.

Laatst bewerkt:
Is het niet gewoon zo?
PHP:
<pre><script>
 var getal = new Array(-1000,-990);
 document.write(getal[0] + ' ~ ' + getal[1]);
 for (var i = 2; i < 200; i++) {
  getal[i] = getal[i-1] + getal[i-2] + 1010;
  document.write(' ~ ' + getal[i]);
  };
</script></pre>
maar dan met een do while() ;)

Vr.Gr.Egel.

Egel heeft gelijk, da's wel veel eenvoudiger.

Hier het resultaat met het script van Egel.

Alleen een vraagje, waarom die <pre>? Da's een tag die ik nooit gebruik en ook niet weet wat ie doet.

ok mensen, Jullie hebben gelijk. Ik heb het aan mijn leraar gevraagd, en hij zei ook dat het inderdaad grote getallen worden. Nog eens bedankt allemaal.

Hoe zouden jullie deze dan doen met een For lus? Dit is uit pure interesse. Ik heb al wat zitten proberen maar hij werkt niet zo goed.

Ik begrijp deze laatste nog niet zo goed eigenlijk. Kan iemand misschien eentje maken met de for-lus, maar ipv bv de variabele getal ze gebruiken, een letter gebruiken: Zoals de i voor -1000 en p voor -990 en t voor teller. Ikzelf heb het geprobeerd maar lukt me niet zo best.

Dit is met een for-lus een i, p, x en t zoals je vroeg, waarbij x het nieuwe getal is (i + p + 1010) :
PHP:
<pre>
<script language="javascript" type="text/javascript">
<!--
var i = -1000;
var p = -990;
var x;
document.write(i + " ~ " + p);
for (var t = 1; t < 200; t++)  {
x = i + p + 1010;
document.write(" ~ " + x);
i = p;
p = x;
};
-->
</script>
</pre>

Hier een voorbeeld met die for-lus.

Laatst bewerkt:
Mensen, enorm bedankt. Hopelijk kan ik het de volgende keer zelf(of met zo weinig mogelijk hulp :p)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan