Hulp gezocht bij E6750 overclocken

Status
Niet open voor verdere reacties.

jasper1000000

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2009
Hallo,
ik heb zoals in de titel vermeld een E6750 processor van intel die ik graag wil overclocken. Ik kwam er namelijk achter dat hij maar 2000Mhz doet in plaats van de beloofde 2.66 Ghz. Ik heb verder geen idee hoe je moet overclocken, maar ik heb wel gezien dat hij tot 3,4 Ghz stabiel kan ofzo. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet doen voor mijn processor? (maken de andere onderdelen van mn pc ook nog iets uit bij het overclocken?) Alvast bedankt!

Edit: Ik run trouwens linux maar ik kan windows wel aankoppelen als ik wil (2 aparte schijven en ik heb maar 1 kabel:p) maar als ik in windows overclock blijft dat dan ook in Linux?

Laatst bewerkt:
en hoe ben je erachter gekomen dat jij maar op 2ghz draait? veel processoren hebben namelijk de functie dat ze langzamer gaan draaien als je toch niet veel processor gebruikt. probeer dus eens cpu z te draaien terwijl je een stresstest o.i.d. doet. waarschijnlijk zit hij dan wel op 2.6ghz.
daarnaast moet je jezelf eerst even wat gaan inlezen op het gebied van overclocken want jij vraagt nu of wij jou even kunnen vertellen hoe je dat kan doen, zo makkelijk is het niet. het is een systeem van trial en error en als je het fout doet kan je je pc afschrijven. hieronder zal ik wel het een en ander neerzetten, maar tis op je eigen risico en als er iets misgaat moet je niet hier komen 'zeuren'.

de basis is simpel, je hebt een multiplier en een fsb ratio, doe deze multiplier (die bijvoorbeeld 6 is (bij laag systeemgebruik) of 8 (bij hoog systeemgebruik) x de FSB (waarschijnlijk 333 bij jou) en je hebt de ghz (6x333= ong 2.0 8x333 is ong 2.66) (klinkt bekend nietwaar?) (ik denk dat jouw processor deze multiplier en fsb heeft, maar die kan ook afwijken)

om te overklokken moet je een beetje gaan sleutelen met de fsb, gooi die eens ophoog naar 350, of zelfs 400. dit kan vaak in de bios van je pc bij geavanceerde instellingen. Het nadeel is echter dat als je een stock cooling hebt je flink moet gaan stresstesten (gebruik een programma als prime95, en tegelijkertijd je temp in de gaten houden (prog; coretemp). je zegt dat je systeem tot 3.4ghz stabiel moet kunnen draaien, 3.4/8 = 425, een fsb van 425 zou dus haalbaar moeten zijn VOLGENS JOU.

als je systeem stabiel blijft draaien, zowel tijdens hoge als lage systeemactiviteit, dan heb je een stabiel systeem en een succesvolle overklok.

vaak als je hoger wilt overklokken moet je ook nog met de voltages gaan knoeien, wat helemaal heerlijk werk is. doe dit sowieso niet als je stock cooling hebt en ga daar ook maar eens goed over lezen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan