Hulp gezocht: Niet al mijn pagina's te hoeven bewerken bij een kleine lay-out aanpass

Status
Niet open voor verdere reacties.

caspower10

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2007
Heey,

Ik heb nou al ruim een tijdje een eigen (xbox clan) website maar ik heb geen zin om telkens weer al mijn pagina's te moeten aanpassen.
Mijn site is http://www.dutchchaosclan.nl/
Ik heb laatst mijn naam veranderd en een filmpje geupload (die links hoort te staan) maar het aanpassen moet ik dus op al mijn pagina's doen en daar heb ik helemaal geen zin meer in.

Ik heb verstand van html en css maar niet van php of dergelijken.
Kan je met php er voor zorgen dat je in één keer al je layouts aanpast?

a.u.b. ik heb hulp nodig:(

Wat ik zelf doe in zo`n geval, is de pagina in 3-en hakken:
  • Header
  • Variabel gedeelte (per pagina)
  • Footer

De header en de footer zijn aparte php-gedeeltes.
Het variabele gedeelte roept deze twee aan.
Code:
<?php include('header.php');/>
.
. (variabele gegevens)
.
<?php include('footer.php'); />

Als je alle pagina`s volgens deze opzet maakt, dan hoef je bij een kleine wijziging in de lay-out alleen de header.php of footer.php aan te passen.

Ik zou zeggen leer PHP met Smarty... scheelt heel wat werk als je het eenmaal door hebt! En alles is overzichtelijker!

@Silkcom Ik denk dat jij bedoelt wat ik zoek

Wat ik zelf doe in zo`n geval, is de pagina in 3-en hakken:
  • Header
  • Variabel gedeelte (per pagina)
  • Footer

De header en de footer zijn aparte php-gedeeltes.
Het variabele gedeelte roept deze twee aan.
Code:
<?php include('header.php');/>
.
. (variabele gegevens)
.
<?php include('footer.php'); />

Als je alle pagina`s volgens deze opzet maakt, dan hoef je bij een kleine wijziging in de lay-out alleen de header.php of footer.php aan te passen.

Weet je misschien ergens een tutorial hoe je een bijv. een php header maakt ofso?:(

Het principe is heel makkelijk:
  • Hak je normale pagina in drie stukken: header, variabel, footer
  • De header en footer zijn voor elke pagina gelijk
  • De variabele pagina wordt elke keer aangeroepen.
  • De header en footer voorzie je aan het begin van de code van de volgende extra regel: "<?php"
  • En aan het einde een extra regel met: "?>"
  • Vervolgens geef je elke variabele pagina de extentie .php in plaats van .html

Mocht je er nieut uitkomen, stuur dan maar een prive-mail, dan zal ik je voorbeeld uitwerken en terugsturen.

Lukt 't niet met de linkjes uit nummer #4 hierboven?

[edit]Dat is nog eens een mooi gemikte kruispost! :)[/edit]

Laatst bewerkt:
In bijgaand zip-bestand heb ik een voorbeeld van je index-pagina gemaakt.
Pak deze uit en plaats het in de root van je site. Daarna deze link gebruiken om te testen: http://www.dutchchaosclan.nl/testpage.php.
Je moet nu exact dezelfde pagina krijgen als je index.html.

Vervang in de code van al je pagina`s .html in .php en het zal werken

Tip:
Schoon gelijk de code op en lijn alles netjes uit voor de overzichtelijkheid.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Die mini tutorial is fantastisch!

Lukt 't niet met de linkjes uit nummer #4 hierboven?

[edit]Dat is nog eens een mooi gemikte kruispost! :)[/edit]

Hij is helemaal fantastisch maar één ding snap ik niet helemaal:confused:

... en hopla: php!
Nu hoeft er nog maar één ding te gebeuren: de php-verwerkingsmachine op de server moet aangeslingerd worden. Maar dat is supereenvoudig:
Verander de uitgang .htm van de pagina in .php
Deze pagina met de .php extensie uploaden"<<< Wat word hiermee bedoelt?
En klaar: zie het wonder!

en word met server mijn host bedoeld?

Laatst bewerkt:
Nu heb ik index.php (Dat moet toch?)

images
includes: (opengeklapte map)

• header.htm
    left.htm
    right.htm
    footer.htm
index.php

------------------------------------------------------------

In de index.php heb ik correct verwezen naar de bestanden in de map /includes
Maar raar genoeg wanneer ik de index.php probeer te openen in mijn browser lukt dat niet.
Hoort mijn index.php niet index.htm/html te heten?

waarschijnlijk heb ik een stap overgeslagen?

php-bestanden kunnen alleen door een webserver worden behandeld. Deze genereert dan weer html die door de webbrowser wordt weergegeven.
Om het geheel thuis te testen, kun je ook besluiten een webserver op je pc te installeren.
Zelf gebruik ik hiervoor usbwebserver v8. Werkt fantastisch en nagenoeg alles kan, php html, css, mysql. (heb nog niet ontdekt wat niet werkt).

Nog even een verlaat antwoord op vraag nr. #9:
  • Inderdaad, met server wordt de webruimte van je host bedoeld. In plaats van het daarnaartoe verhuizen (uploaden) van de pagina's met de .htm of .html uitgang, ga je nu de pagina's met de uitgang .php daarnaartoe uploaden.
En silkcom heeft al verteld dat alleen een echte server de P van PHP (= Preprocessing) kan waarmaken: vóórdat een webpagina naar de bezoeker gestuurd wordt, lijmt de PHP op de server alle php-includes in de pagina. Als je als bezoeker de pagina-broncode via de browser bekijkt, zie je ook helemaal niet meer dat er ooit iets ingevoegd is. Het is de complete html-code geworden, alsof alles er altijd al in heeft gestaan.

Maar dit is achteraf-gepraat, want het is je intussen gelukt: gefeliciteerd, dat zal een hoop werk in de toekomst sparen! :thumb:
Toch een mooi simpel kunstje, niet? :)

Met vriendelijke wensen,
CSShunter

Nog even een verlaat antwoord op vraag nr. #9:
  • Inderdaad, met server wordt de webruimte van je host bedoeld. In plaats van het daarnaartoe verhuizen (uploaden) van de pagina's met de .htm of .html uitgang, ga je nu de pagina's met de uitgang .php daarnaartoe uploaden.
En silkcom heeft al verteld dat alleen een echte server de P van PHP (= Preprocessing) kan waarmaken: vóórdat een webpagina naar de bezoeker gestuurd wordt, lijmt de PHP op de server alle php-includes in de pagina. Als je als bezoeker de pagina-broncode via de browser bekijkt, zie je ook helemaal niet meer dat er ooit iets ingevoegd is. Het is de complete html-code geworden, alsof alles er altijd al in heeft gestaan.

Maar dit is achteraf-gepraat, want het is je intussen gelukt: gefeliciteerd, dat zal een hoop werk in de toekomst sparen! :thumb:
Toch een mooi simpel kunstje, niet? :)

Met vriendelijke wensen,
CSShunter

Inderdaad:thumb:
Helemaal fantastisch!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan