Hulp met aanschaf ssd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lobker

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2014
Hallo,

Ik wil binnenkort een ssd gaan toevoegen aan mijn laptop (hp pavilion 15 series) Maar aangezien er zoveel keuze is weet ik niet welke ik zou moeten kiezen. Ik zou er maximaal 120-130 euro aan kunnen besteden. Het liefst heb ik voor dit geld een 240-256 gb ssd.
Ik hoop dat jullie mij een ssd kunnen aanraden.

Mvg,

Lobker

Welkom bij de Helpmij!

De 840 pro van Samsung is een goede keuze. Klik
Kwaliteit kost nu eenmaal geld en daarom voldoet deze niet voor 100% aan je budgeteis.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Bedankt voor de snelle reactie!
Ik had de samsung evo ook al gezien! Maar ik vraag me af of er ook nog andere (gelijkwaardige) ssd's zijn qua snelheid die beter in mijn budget passen?

Mvg,

Lobker

Ik had mij even in het type vergist. Ik bedoelde de 840 pro. (bericht en link inmiddels aangepast) Ik denk dat welke andere ssd je ook noemt, er is thans geen andere schijf die sneller is dan de 840 pro. Op pagina 44 van de deze test staat de conclusie, maar ook de andere pagina's zijn erg interessant om te lezen : klik

Laatst bewerkt:
Verschil tussen de pro en de EVO ga je in dagelijks gebruik niet merken. De EVO is ook erg snel, maar zeker veel goedkoper. Ikzelf vind het het prijsverschil niet waard en ik zou gewoon voor de EVO gaan ;)

EDIT: de test van gast0225 neemt de 840 EVO niet eens mee, zo verouderd is die test. Ik zou een recentere test opzoeken als ik jou was ;) Of kijk hier eens naar de review van de 840 EVO op tweakers: klik

Laatst bewerkt:
EDIT: de test van gast0225 neemt de 840 EVO niet eens mee, zo verouderd is die test. Ik zou een recentere test opzoeken als ik jou was ;) Of kijk hier eens naar de review van de 840 EVO op tweakers: klik
Ehh, ..........? De review waaraan jij refereert is uit juli 2013 de test die ik link is uit augustus 2013. Volgens mijn bescheiden mening is juli 2013 1 maand eerder dan augustus 2013. Als dat waar zou zijn, dan is de review die jij noemt 'hopeloos' ouder dan de test waarna ik verwijs (ipv van andersom) :p

Daarnaast : het gaat m.i. niet alleen om snelheid als je de EVO en de PRO naast elkaar zet (en waarbij de EVO idd. veel trager is dan de PRO). Het gaat bij deze 2 zeer zeker ook soort flashgeheugen / architectuur verschil. Daar schrijf je niets over wanneer je de prijsverschillen noemt? Ik denk dat juist die verschillen het prijsverschil tussen beide ssd's 'maakt'.

Laatst bewerkt:
Het ging mij er meer om dat de EVO niet meegenomen is in jouw verouderde test. We zijn nu een half jaar verder, en is het dus niet logisch dat je niet linkt naar een review waar deze niet meegenomen is. Het is niet voor niets dat de EVO namelijk erg populair is ;)

Ik ben overigens niet de enige die van mening is dat de PRO de meerprijs niet waard is ten opzichte van de EVO. Tevens voldoe je niet aan het budget van de vraagsteller bij de PRO.

Ik begrijp je even niet (meer). Je schrijft over een oude test, maar je linkt naar een nog oudere review. Daarnaast was de EVO 840 gewoon verkrijgbaar in augustus 2013. Wat is trouwens 'oud'? Augustus 2013 ligt pas 6 maanden achter ons, da's niet oud. Jouw review ligt 7 maanden achter ons, da's niet oud.............. maar ouder dan 6 maanden. ;) Dat de EVO niet meegenomen wordt in die test is omdat ik niet naar de EVO 840 heb laten zoeken ic. dat ik de EVO 840 niet wilde betrekken in mijn antwoord. Dat de EVO zo populair is komt idd. door zijn prijs. Het is aan TS wat ' ie ermee gaat doen.

Maar, zoals ik al schreef, (nog hogere) kwaliteit kost nu eenmaal een paar centen.

Laatst bewerkt:
Als je voor betrouwbaarheid gaat moet je eigenlijk zelfs de Crucial M500 nemen, en niet de Samsungs. De Samsungs zijn niet slecht, maar deze hebben geen powerloss protection. (tevens kost de 240GB Crucial M500 maar 105 euro)

Op regel / alinea 40 van de test die ik linkte staat de M500. Ik heb de regel even gekopieerd en geplakt :

40. 18 Crucial M500 240 GB De Crucial m4 is al een lange tijd op de markt en wordt opgevolgd door de M500. Het is direct duidelijk dat deze SSD familie is van de m4, want in tegenstelling tot de v4 wordt in deze SSD wel gebruik gemaakt van een controller van Marvell. In de M500 gaat het om de Marvell 88SS1987 die we in deze test ook tegenkomen in de Plextor M5 Pro. De controller wordt gecombineerd met 20nm-flashgeheugen van Micron. In tegenstelling tot Plextor heeft Crucial de meest recente Marvell-controller niet gebruikt om een snelheidsmonster te bouwen want de opgegeven snelheden voor het 240GB-model zijn 500 MByte/s lezen en 250 MByte/s schrijven. Crucial richt zich met de M500 net als met de m4 dan ook op het middensegment. Ook uit onze benchmarks blijkt dat de prestaties niet wereldschokkend zijn, maar langzaam is de M500 zeker niet. Op het moment van schrijven is hij naar ons idee nog wat duur, maar bij een iets lagere prijs is dit een prima opvolger van de m4 die vermoedelijk steeds moeilijker verkrijgbaar zal worden.
41. Crucial M500 Straatprijs € 189,35 (256 GB) Pluspunten Prestaties goed genoeg Minpunten Geen SCORE 5/10

Op regel 8 van die test lees ik over de 840 pro het volgende :

8. 02 Samsung SSD 840 Series Pro (128 & 256 GB) De Samsung SSD 840 Series Pro is de echte opvolger van de Samsung SSD 830 Series. Net als bij de voorganger heeft Samsung de SSD volledig zelf ontworpen. De gebruikte controller is de S4LN021X01 die drie Cortex-R4-cores op 300 MHz bevat. Het flashgeheugen is in tegenstelling tot zijn kleine broer (840 Series) van het MLC-type. De 256GB-uitvoering van de 840 Pro hebben we in onze vorige vergelijkende test ook bekeken en deze SSD bleek toen de snelste uit de test te zijn. Dat is in deze test wederom het geval. De 128GB-uitvoering hadden we nog niet getest en deze blijkt net zo indrukwekkend als zijn grote broer. De Samsung 840 Series Pro belonen we dan ook met het keurmerk Best Getest.
9. Samsung SSD 840 Series Pro Straatprijs € 130,10 (128 GB), € 218,34 (256 GB) Pluspunten Snelste SSD Minpunten Geen SCORE 9/10

Als ik dan in de eindconclusie van de test (regel 44) lees :

44. Conclusie Eén ding is overtuigend duidelijk: wie de snelste SSD wil hebben moet een Samsung SSD 840 Series Pro aanschaffen. Prettig is dat dit niet eens de duurste SSD’s in het testveld zijn. We geven de Samsung SSD 840 Series Pro dan ook het Best Getest- keurmerk.

dan denk ik dat de meeste mensen voor een prijsverschil van net geen 3 tientjes de best getest zullen nemen en niet de 'slechts' bijna 3 tientjes goedkopere? (Prijspeil van de test)

Laatst bewerkt:
Het is niet een kwestie van 'geloven', het was / is het prijspeil op dát moment en dat was / is een feit. Geloof en feit zijn 2 verschillende dingen. ;)
Dat prijzen veranderen is denk ik een levensgrote openstaande deur intrappen. De eigenschappen en testresultaten veranderen echter niet door de 'tijd.'

Ik denk echter dat topistarter inmiddels over meer dan genoeg informatie beschikt om een bij zijn budget passende ssd te kopen of, wanneer hij wil gaan voor een hogere snelheid en theoretisch betere architectuur van zijn toekomstige ssd, voor overschrijding van zijn budget.

Laatst bewerkt:
Het moge duidelijk zijn dat de 840 Pro niet binnen het budget valt, en dat dit geen passend advies is voor de vraagsteller. Laten we de discussie nu stoppen, want hier heeft de vraagsteller niets aan.

@K1pje, 1 offtopicregel in dit bericht moet mij toch echt even van het 'hart' : wederom trap je met je bericht een wijd openstaande deur in. In het bericht direct boven je schreef ik als laatste regels :

Ik denk echter dat topistarter inmiddels over meer dan genoeg informatie beschikt om een bij zijn budget passende ssd te kopen of, wanneer hij wil gaan voor een hogere snelheid en theoretisch betere architectuur van zijn toekomstige ssd, voor overschrijding van zijn budget.

Da's toch een glas en glasheldere afsluiting / samenvatting van hetgeen wij hebben geschreven, wat wil je dan nog bereiken met je bericht van 11.12 uur?

Laatst bewerkt:
Hallo,

Iedereen bedankt voor de reacties!
Ik heb nu voldoende informatie om een ssd aan te schaffen! Als ik er een heb besteld zal ik wel laten weten welke het uiteindelijk geworden is.

Mvg, lobker

Succes met je aankoop!
1 ding is zeker, als de ssd een vervanger is voor een 'normale' hdd, dan kom je qua snelheid van de 'hel in de hemel', al zou je een tragere ssd nemen.

Hallo,

Ik ben uiteindelijk voor de m500 gegaan. Aangezien deze een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft voor zover ik gelezen heb bij meerdere reviews.

Mvg,

Lobker

Jij gaat vanaf de inbouw een ieder geval een stuk snellere machine ervaren dan dat je gewend was.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan