• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp nodig bij balkenplanning in excel 2010

Status
Niet open voor verdere reacties.

bartmill

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2008
Ik ben op dit moment bezig met het maken van een balkenplanning en na wat hulp van internet te hebben gekregen loop ik nu toch vast.

Ik zal eerst proberen mijn idee over te brengen, zodat mijn probleem hopelijk duiderlijker is:

Ik wil graag een balkenplanning maken waarin ik kan invoeren hoeveel tijd ik per taak nodig heb. Op dit moment is dit nog in dagen, persoonlijk zou ik het liever in uren zien. Het idee achter de balkenplanning is dan uiteindelijk dat ik alles binnen mijn werktijden kan plakken en dus aardig kan schatten of ik tijd genoeg heb.

Nu de problemen:

Het eerste probleem is dat hij zaterdag en zondag meetelt. Ik moet dus 7 dagen invoeren als ik denk ergens 5 dagen over te doen, als er een weekend tussen zit (Ik probeerde eerder ook al een lijst te maken met : ma 4-feb, di 5-feb ... vr 8-feb, ma 11-feb .. enzovoort. Dit is echter erg lastig.)

Daarnaast werk ik niet overal een hele dag aan, sommige dingen maar een paar uurtjes.

Wat zou ik graag willen weten:
Hoe zorg ik ervoor dat hij de weekenden overslaat?
Hoe zorg ik ervoor dat excel "denkt" dat de dag maar 8 uur duurt.

Het eerste vind ik persoonlijk het belangrijkste, het tweede hoeft niet per se maar zou wel fijn zijn.

Ik hoop dat iemand een idee heeft! Mocht er iets niet duidelijk zijn, laat het aub weten.

Het betreffende bestand (blad 2 staat de balkenplanning op)
Bekijk bijlage Planning.xlsx

Het eerste probleem kun je ondervangen met de formule WERKDAG(). Deze geeft als resultaat de einddatum, uitgaande van een opgegeven begindatum en aantal werkdagen. De weekenden worden overgeslagen. Ook is het mogelijk om vakantiedagen op te geven, zodat deze tevens niet als werkdagen worden meegenomen.

Gr. Tom

Het eerste probleem kun je ondervangen met de formule WERKDAG(). Deze geeft als resultaat de einddatum, uitgaande van een opgegeven begindatum en aantal werkdagen. De weekenden worden overgeslagen. Ook is het mogelijk om vakantiedagen op te geven, zodat deze tevens niet als werkdagen worden meegenomen.

Gr. Tom

En dan het verschil tussen begin en eind = aantal dagen bezig.

Oke bedankt zal er zo snel mogelijk naar kijken.

Nu het tweede en lastigere deel?!

In bijlage een strokenplanning (dagen).
Het bestand is ingekort tot enkele weken (moet je terug uitbreiden tot één jaar).
Mogelijk is dit om te bouwen naar een urenplanning (je zal nogal wat kolommen nodig hebben!!!)

Bekijk bijlage 176516

Het aantal kolommen is niet zo'n probleem.

Ik snap alleen niet waarom er meerdere soorten kleuren zijn gekozen? Ik bedoel ik kon wel wat vinden op "al gedaan" en "nog te doen".

Ik zal kijken of ik dit kan omzetten op mijn sheet.

Heb een poging gedaan om in uren te kunnen plannen.
Wel een UDF moeten maken, dus VBA gebruikt (macro).
Op werkblad Kalender kun je het werkpatroon opgeven per week.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
HTML:
Heb een poging gedaan om in uren te kunnen plannen.
Wel een UDF moeten maken, dus VBA gebruikt (macro).
Op werkblad Kalender kun je het werkpatroon opgeven per week.

Dit lijkt me op het eerste gezicht perfect!
Ik zit nog wel even te kijken naar de grootte van de tabel, aangezien hij raar gaat doen als ik hem breder wil maken.
Ik hou het voorlopig maar bij 8:00 tot 16:00 aangezien er toch een pauze bij zit.

Hartstikke bedankt!

Laatst bewerkt:
@Piet
Een keurige oplossing (UDF) vind ik!!
Ik heb echter een vraag er over.
Wat is het idee achter kolom F?
Waarom gebruik je niet gewoon kolom C voor de grafiek?

@willem,

Kolom C is de input kolom en daar kunnen datums worden ingevuld die buiten het werkpatroon valt.
In kolom F wordt het eerst volgende tijdstip binnen het werkpatroon berekend.
Dus in C voer je bijv. in: 04-Feb 00:00 maar de werkdag begint pas om 08:00u dus in kolom F komt 04-Feb 08:00
Ik heb intussen de UDF wat verbeterd en uitgebreid voor meerdere werkpatronen en feestdagen.
De weekeinden in de gantt-chart toegevoegd en een button om de as-schalen automatisch in te stellen.
Affijn weer lekker gehobbied vandaag :)

Bijlagen

De toevoeging van met name de feestdagen komen goed van pas! Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan