Hulp nodig bij java informatica opdracht

Status
Niet open voor verdere reacties.

Timaty

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2009
Ik heb dringend hulp nodig bij een java opdracht voor informatica. Dit is de opdracht:

Maak een applet die vraagt om de diameter van een cirkel, en met een knopklik teken je dan de cirkel. Dan verdwijnt ook de invoermogelijkheid (dat doe je met: knopnaam.setVisible(false) of met knopnaam.setEnabled(false)).
Wel worden dan de knoppen zichtbaar (of aanklikbaar) waarmee je de cirkel in vier richtingen kunt verplaatsen. De cirkel kan ook vergroot en verkleind worden met twee knoppen. Die knoppen verschijnen (dan wel: werken) eveneens pas na het tekenen. Extra leuk is het als je knoppen maakt om de getekende cirkel te vervormen tot een liggende of staande ovaal. Probeer ervoor te zorgen dat de groeiende/krimpende cirkel met zijn middelpunt op dezelfde plaats in de applet blijft staan.

Dit is wat ik tot nu toe heb:
Code:
import java.applet.*;
import java.awt.*;
import java.awt.event.*;

public class Opdracht6 extends Applet implements ActionListener {
	Button teken, groter, kleiner;
	TextField diametervak;

public void init(){

teken = new Button ( "teken cirkel" );
		teken.addActionListener ( this );

groter = new Button ( "groter maken" );
		groter.addActionListener( this );

kleiner = new Button ( "kleiner maken");
		kleiner.addActionListener ( this );

diametervak = new TextField ( "20" );

add (teken);
		add (groter);
		add (kleiner);
		add (diametervak);
	}
	public void actionPerformed ( ActionEvent e ){
		if (e.getSource() == diametervak){
			String invoerstring = null;
			int diameter, x, y;

diametervak.getText();
			diameter = Integer.parseInt( invoerstring );

}
	}

}

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, ik snap namelijk niet hoe je vanuit een tekstvak met behulp van een klik op een knop een cirkel op het scherm krijgt.

Alvast bedankt :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Als er 1 ding is die geen action opwerpt is het je diametervak(wat je trouwens weet want er is geen actionListener aan gekoppeld), dus e.getSource() == diametervak gaat nooit true worden. Wat je wel kan doen is dat aan je buttons gelijkstellen. dus
if (e.getSource() == kleiner) {
// jouw code
}
else if (e.getSource() == teken) {
// jouw code
}

vooraleer je begint te tekenen kan je best eerst zorgen dat je de juiste berekeningen doet (wat heb je nodig om drawOval() te doen), begin met die code te schrijven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan