Hulp nodig bij netwerk aanleggen

• Onderwerp starter Onderwerp starter AE86
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

AE86

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2007
Eind deze maand word de glasvezel verbinding bij mij thuis aangesloten, nu wil ik direct het netwerk even een upgrade geven en alles goed in orde maken.
Er komen 3 computers, 1 server en 1 laptop op de verbinding te hangen.

Begaande grond:
Computer #1 (Woonkamer)
Inkomende verbinding in de meterkast (Gang)

1e verdieping:
Computer #2

2e verdieping (Zolder):
Computer #3 (HTPC)
Server

De laptop zal voornamelijk op zolder gebruikt worden, maar soms ook wel eens beneden of misschien in de tuin als dit haalbaar is.
De computers op de begaande grond en de 1e verdieping moeten draadloos gebruikt worden, en de laptop dus ook.
De server wil ik gewoon aan een UTP kabel hangen net als de HTPC waarschijnlijk, maar die kan eventueel ook wel draadloos.

Mijn idee was om vanuit de meterkast een UTP kabel naar de zolder te trekken, en op zolder de router te plaatsen, om vanuit de router 2 UTP kabels te laten lopen naar de server en de HTPC.
Als router had ik de D-Link DIR-655 (802.11n) in gedachte natuurlijk icm goede PCI kaarten voor de PC's.
Dat de computers binnen huis dan allemaal een fatsoenlijke draadloze verbindingen kunnen maken gaat wel lukken lijkt me, maar ik heb toch nog een paar vraagjes.

Zou dit zo ongeveer een goede opstelling zijn?
Zou ik buiten in de tuin ook nog draadloze verbinding hebben met de laptop (802.11a/b/g)?
Hoeveel meter UTP kabel is er ongeveer nodig naar zolder vanuit de gang?
Hoe sluit ik een UTP kabel aan op zo'n kastje in de muur (aan de achterkant dus), want die heb ik nog nooit in m'n hand gehad.

Op het moment werk ik met 802.11g vanuit de meterkast en heeft de begaande grond en 1e verdieping een goede verbinding, alleen de zolder is een beetje twijfelend, traag en half wegvallend.

Alvast bedankt

Hoi,

Je geeft te weinig informatie om je van goed advies te kunnen voorzien.
Is o.a. afhankelijk van het aantal (bewapend-) betonnen wanden en muren

En je vraag om 'aantal meters UTP' is natuurlijk snel makkelijk zelf te beoordelen en niet voor 'ons hier' :rolleyes:
Gewoon een rolmaat en bij het geschatte aantal meters 5 - 10% optellen, zit je qua lengte altijd goed.

Welke aanvullende apparatuur je nodig hebt, is afhankelijk van wat de provider van het digitale net levert. Vaak is dat al een (al of niet draadloze) router, waarop tevens telefonie mogelijk is.

Nog maar even niets aanschaffen ..... en informeren bij de leverancier van het glasvezelsignaal is op dit moment dus het beste advies.

Laatst bewerkt:
Welke apparatuur ik nodig heb weet ik wel.
Maar ik dacht dat jullie misschien een inschatting konden maken mbt de kabellengte, omdat ik nog nooit een bekabeling door de muur heb gedaan. Een rolmaat door de muur werkt niet echt :p

Even de trap opgaan, en de hoogte van de vloer opmeten, zal zo'n 50 cm zijn max. Maar als je zelf kabels gaat maken ben je beter af met utp kabel op rol, en dat gaat toch per bepaalde hoeveelheid.

Als het budget het toelaat misschien uitkijken naar Cat 6 bekabeling, ideaal voor als je later nog eens gigabit wilt inzetten.

Op de meeste contactdoosjes voor utp staan nummertjes. Dan moet je zorgen dat je aan beide kanten dezelfde kleurtjes op dezelfde nummertjes hebt zitten. Ideaal is om daarbij wel de standaard kleurcodering voor te gebruiken! Let erop dat in de bouwmarkt ook utp-doosjes voor ISDN te vinden zijn. Deze kan je ook gebruiken, alleen zijn de 2 contacten dan doorgelust, en dan kan je er altijd maar eentje gebruiken voor netwerkverkeer.

En de ligging van de kabels is ook afhankelijk van de mogelijkheden om de kabels te leggen. In mijn geval was het eenvoudiger om 1 kabel door te trekken naar zolder, en van daaruit meerdere kabels naar computers op zolder en op de eerste verdieping.

En het is (als het budget het toelaat) het beste om de vaste kabels af te monteren op een doosje, en dan met een patch-kabel naar de pc toe te gaan. Omdat de vaste kabels over het algemeen stugger zijn, en daardoor lastig te voorzien zijn van een stekkertje.

Als je een bouwtekening hebt van het huis staan de afmetingen erop. Tel de hoogte van de woning en de lengte van de woning bij elkaar op. Dan zit je ook altijd goed in de lengte. Nog safer is de 5 - 10% regel toe te passen (+ 5 - 10%).

Ik heb net 30m Cat6 bekabeling besteld. Met contactdoos etc.
Bedankt voor de hulp :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan