• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp nodig bij rekenen met datums

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cootje2002

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2013
ik ben op zoek naar de oplossing van het volgende probleem:
- vanaf datum a moeten x uren verdeeld worden over de volgende weken tot datum B in veelvouden van 4 uur.
- vanaf datum B moeten y uren verdeeld worden over de volgende weken tot datum c (veelvouden van 1)
- vanaf datum C moeten z uren verdeeld worden over de volgende 8 weken in veelvouden van 4.

in bijgevoegde excel staat het voorbeeld. Om te beginnen heb ik de datum aangepast naar weeknummers zodat ik kan rekenen hoeveel weken er zitten tussen A en B. In dit geval 9 weken.
In deze 9 weken zullen de 240 uur verdeeld moeten worden in veelvouden van 4 uur.
240/9 = 26,6 uur per week afronden naar veelvoud van 4 is dus 28 uur per week.
Nu zal er in kolom AJ 28 moeten komen te staan. vervolgens tot kolom AQ 28 uur. kolom AR zal 6 moeten komen.

Iemand enig idee hoe op te lossen dmv formule?
de andere formules voor de tijd tussen b en c kan ik vast wel opmaken uit het antwoord wat ik hoop te krijgen.

Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden.

Bijlagen

Deze werkt tot AQ
Code:
=ALS(K2<$B3;"";ALS(K2<$D3;AFRONDEN.N.VEELVOUD($H3/($D3-$B3);4);"a"))
Waar die "a" staat moet de rest van de formule(s) komen

Snap echter niet hoe je aan die 6 komt voor de cel AR.

Laatst bewerkt:
Dank je plongske voor je antwoord. Ik heb me vergist. Het zouden er 16 moeten zijn. Dit komt uit het feit dat er 240 uur te verdelen is in 9 weken met veelvoud van 4. In dit geval 28 uur per week. Echter 9x28=252 uur. In de praktijk heb je dus 8 weken van 28 uur (8x28=224uur) en heb je 16 uur over voor de 9de week (224+16=240).

Bedankt Plongske voor je hulp. Ik heb nog een aantal kleine aanpassingen gedaan door nieuwe inzichten maar de basis is gelijk gebleven.
Top oplossing!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan