• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp nodig bij vert.zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

wouter00

Gebruiker
Lid geworden
9 jun 2008
Hallo,

Kunnen jullie mij misschien helpen met het bijgevoegde excel bestand?
Het gaat om een vertaal optie. Doel is om alle dagen van de week te vertalen in
het duits, frans en engels en visa versa. Ik ben er al wel achter dat ik gebruik moet
maken van het vert.zoeken. Sommige dagen worden inmiddels goed vertaald, anderen
juist niet (zie: saturday-mardi) Ik weet niet hoe ik dit moet oplossen, aangezien ik een
leek ben op excel gebied.

Alvast bedankt voor de hulp.

Bijlagen

Beste Wouter00
Dit lost je probleem op
Code:
=VERT.ZOEKEN(H1;A7:D12;ALS(H2=1;2;ALS(H2=2;3;ALS(H2=3;4)));0)
Deze laatste nul forceert een exacte overeenkomst van de zoekwaarde.
Vergeet echter niet dat deze methode enkel werkt voor vertaling van nederlands naar vreemde taal aangezien Vert.Zoeken enkel zoekt van links naar rechts.

Mvg

Rudi

Code:
=INDEX(A7:D12;MIN(ALS(GELIJK(H1;A7:D12);RIJ(A7:D12)))-6;H2+1)

Is voor alle talen geldig.

Opgelet Matrix-formule !!

PS : Schrijfwijze moet exact hetzelfde zijn (inclusief hoofdlettergebruik) !

Laatst bewerkt:
Beste Wouter00
Dit lost je probleem op
Code:
=VERT.ZOEKEN(H1;A7:D12;ALS(H2=1;2;ALS(H2=2;3;ALS(H2=3;4)));0)
Deze laatste nul forceert een exacte overeenkomst van de zoekwaarde.
Vergeet echter niet dat deze methode enkel werkt voor vertaling van nederlands naar vreemde taal aangezien Vert.Zoeken enkel zoekt van links naar rechts.

Mvg

Rudi

Oke bedankt,
Alleen nu is mijn vraag:
Bestaat er dan ook een optie om van vreemde taal naar vreemde taal te vertalen, en van vreemde taal naar nederlands?
Want dat is eigenlijk de bedoeling.
Ik ben benieuwd.

gr.

Code:
=INDEX(A7:D12;MIN(ALS(GELIJK(H1;A7:D12);RIJ(A7:D12)))-6;H2+1)

Is voor alle talen geldig.

Opgelet Matrix-formule !!

PS : Schrijfwijze moet exact hetzelfde zijn (inclusief hoofdlettergebruik) !

Hallo,

Ik ben niet bekend met de matrix-formule. Als ik jouw formule kopieer dan werkt het niet.
Maar dit zal wel komen omdat ik iets verkeerd doe. Jaja, ik weet het, ik ben echte n00b wat betreft excel.

Een matrix formule bevestig je na het inbrengen niet met ENTER maar met CTRL-SHIFT+ENTER, automatisch verschijnen er dan { }-haakjes rond de formule.

Een matrix formule bevestig je na het inbrengen niet met ENTER maar met CTRL-SHIFT+ENTER, automatisch verschijnen er dan { }-haakjes rond de formule.

Dit werkt niet helemaal volgens mij, probeer maar eens vrijdag in het frans te vertalen.....

Dan doe je iets fout, wat ik van hieruit niet kan beoordelen.
Hierbij de vertaling van Vrijdag in het Frans !

Bijlagen

een gans andere insteek, je kan excel zelf laten vertalen als je op zijn minst de nummer van de taal kent, anders moet je het eens uitproberen in opmaak>celeigenschappen>getal>datum>locatie en daar kies je een bepaalde taal (frans, engels, duits, grieks, chinees, ...) OK en daarna ga je kijken bij opmaak aangepast en je zal daar een nummer zien staan en je past dat eventueel aan in de vorm van [$-810]dddd , waarbij die 810 variabel wordt naargelang de taal.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Wouter00

Indexfunctie is blijkbaar hoofdlettergevoelig dus zoekwaarde exact intikken zoals deze voorkomt in je tabel.

Mvg

Rudi

Mensen bedankt voor de hulp, het vertalen lukt inmiddels.
De index functie was inderdaad hoofdletter gevoelig.

gr.

Mensen bedankt voor de hulp, het vertalen lukt inmiddels.
De index functie was inderdaad hoofdletter gevoelig.

gr.
Een INDEX functie op zich is NIET hoofdlettergevoelig (zie tussenkomst #11) !

Deze vraag mag nog steeds op opgelost

Mvg

Rudi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan