Hulp nodig bij WiFi router instellen. (Belkin Wireless G Router)

Status
Niet open voor verdere reacties.

RobBos

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2009
Hallo allemaal,

Ik heb hier nog een routertje liggen, een Belkin Wireless G Router (F5D7230-4). Deze router wilde ik graag in mijn kamer aansluiten op
de internetkabel. Deze kabel zit in een soort stekker die het internet via de KPN Experiabox via het stroomnetwerk doorgeeft. Nu wil
ik dat de overige 3 uitgangen van de router gebruikt kunnen worden om apparaten via een kabel van internet te voorzien. Bovendien
wil ik dat de router WiFi uitzendt waardoor mobiele apparaten voorzien kunnen worden van internet.

Ik heb de router ingesteld op WPA / WPA 2 en een wachtwoord gegeven die je voor de WiFi moet invoeren. Bovendien heb ik DHCP
uitgezet. Dat gedaan te hebben werkt alles, maar na een half uurtje ben ik met mijn telefoon nog wel verbonden met de router, maar
heb ik geen internet meer. Als ik hem op mijn mobiel dan "vergeet" en opnieuw probeer te verbinden lukt dit niet. Het internet via router
d.m.v. een kabel naar de computer toe werkt wel gewoon, maar WiFi houdt er na een paar minuten dus mee op..

Weet iemand hoe ik dit verder op moet lossen?

Met vriendelijke groer,

Björn Bos

Even een kort schemaatje van hoe alles precies staat aangesloten

[Experiabox] ------ [Netwerkadapter (huiskamer)] ----------- [Netwerkadapter (Eigen kamer)] ---------- [Belkin Router] --------- [Computer / andere aparatuur]

Via de kabels werkt alles, alleen WiFi niet!

1/voor alle zekerheid op welke poort vd belkin heb je de netwerkadapter (eigen kamer) aangesloten? Toch niet op de modem-poort?
2/Zorgt de experiabox voor de DHCP-service en heeft deze ook wifi functionaliteit?
3/Ik zou ook eens zien of je nog een recente firmware voor die Belkin op de kop kunt tikken?
4/ gebruik je WPA met TKIP of AES? Best AES gebruiken.

1/voor alle zekerheid op welke poort vd belkin heb je de netwerkadapter (eigen kamer) aangesloten? Toch niet op de modem-poort?

Op de goede poort aangesloten, inderdaad niet op de modem-poort.

2/Zorgt de experiabox voor de DHCP-service en heeft deze ook wifi functionaliteit?

Ja en ja.

3/Ik zou ook eens zien of je nog een recente firmware voor die Belkin op de kop kunt tikken?

Nog niet gedaan, daar zal ik morgen even mee aan de gang gaan.

4/ gebruik je WPA met TKIP of AES? Best AES gebruiken.

Waar staat TKIP en AES voor? Ik heb er nog niet naar gekeken, ook dit zal ik morgen even doen.

Bedankt voor je reactie en ik zal morgen even laten weten hoe het afgelopen is!

Hallo Björn
Heb je rekening gehouden met de draadloze instellingen in de Experiabox? Hoe zijn die ingesteld?

Hallo Björn
Heb je rekening gehouden met de draadloze instellingen in de Experiabox? Hoe zijn die ingesteld?

Ehm nee totaal niet eigenlijk, ik dacht dat dat 2 verschillend dingen waren? Wat zouden de juiste instellingen zijn dan?

dan zal je moeten inloggen in de experiabox. SSID, en versleuteling moet identiek zijn in beide toestellen. Alleen de kanalen dienen verschillend te zijn in de Belkin en Experia en bij voorkeur op een afstand van 5 of 6 kanalen. In de meeste toestellen staat de kanaalkeuze op "auto". Stel de experia bv in op kanaal 1 en de Belkin op kanaal 6. Je kijkt best wel eerst even naar de kanalen die eventuele buurnetwerken gebruiken. Dit kan dmv een programma zoals inSSIDer.

dan zal je moeten inloggen in de experiabox. SSID, en versleuteling moet identiek zijn in beide toestellen. Alleen de kanalen dienen verschillend te zijn in de Belkin en Experia en bij voorkeur op een afstand van 5 of 6 kanalen. In de meeste toestellen staat de kanaalkeuze op "auto". Stel de experia bv in op kanaal 1 en de Belkin op kanaal 6. Je kijkt best wel eerst even naar de kanalen die eventuele buurnetwerken gebruiken. Dit kan dmv een programma zoals inSSIDer.

Bedankt voor je rteactie.

Waarom moeten de SSID's hetzelfde zijn trouwens? Want ik wil juist graag 2 verschillende, zodat je makkelijk kan zien wat wat is.

Met vriendelijke groet,

Björn Bos

Dit is gemakkelijker voor mobiele wifi toestellen. Stel dat je met een wifi-capable smartphone rondloopt. Van zodra de smartphone uit het bereik v SSID1 gaat, zal je opnieuw moeten verbinden met SSID2. Als de SSID's hetzelfde zijn, gebeurt de overdracht automatisch zonder dat je hiervoor iets moet doen. Maar de keus is aan jou natuurlijk.
Nu zelfs al gebruik je verschillende SSID's dan nog dienen de kanalen te verschillen omdat dit anders interferentie kan geven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan