• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Hulp nodig met =Aantallen.als

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

onzenoort

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2009
Berichten
12
Goedenavond,

In bijgesloten bestand wil ik in cel M9 het aantal keer weergeven dat bedrijf 1 voorkomt in bereik J19:J24 en voldoet aan de volgende (aan alle voorwaarden moet voldaan worden):
  1. De datum in bereik K19:K24 moet kleiner dan vandaag zijn;
  2. De datum in bereik L19:L24 moet groter dan vandaag zijn of in bereik L19:L24 moet de waarde "Nog niet bekend" staan;
  3. De cel in bereik Q19:Q24 mag niet leeg zijn;
  4. De waarde in de cel in bereik Q19:Q24 mag niet de tekst "VOLGT" bevatten.
Als ik in plaats van de tekst "Nog niet bekend" een datum ver in de toekomst zet (bijv. 31-12-2030, dan werkt onderstaande formule.

=AANTALLEN.ALS($J$19:$J$24;$L9;$K$19:$K$24;"<"&VANDAAG();$L$19:$L$24;">"&VANDAAG();$Q$19:$Q$24;"><""VOLGT";$Q$19:$Q$24;"><""")

Echter, de einddatum is niet altijd bekend en dus wil ik hier "Nog niet bekend" hebben staan.

Iemand een idee hoe ik dit met een formule voor elkaar krijg?

Alvast bedankt!

Michael
 

Bijlagen

  • Formule met AANTALLEN.ALS.xlsx
    11,7 KB · Weergaven: 5
AANTALLEN.ALS is misschien niet het meest geschikt hier. Probeer deze eens:
Code:
=SOMPRODUCT((J$19:J$23=L9)*(K$19:K$23<VANDAAG())*(ISGETAL(L$19:L$23)*(L$19:L$23>VANDAAG())+(L$19:L$23="Nog niet bekend"))*(Q$19:Q$23<>"")*(Q$19:Q$23<>"VOLGT"))
 
AlexCEL,

Die werkt. Ik ga de formule eens analyseren, want die kende ik nog niet.

Super bedankt voor deze snelle oplossing.
 
Succes met de analyse. Bedenk dat de formule feitelijk een vermenigvuldiging (en één optelling) is van voorwaarden die ofwel WAAR (1) of ONWAAR (0) zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan